Frida. Kuva: Kari Sunnari / Tampereen Työväen Teatteri
VALINNAT | Sarjassa esitellään kuluneen vuoden erinomaisia asioita kulttuurin eri aloilta. Ensimmäisenä nostamme ansaitsemaansa arvoon teatteriensi-iltoja Fridasta Karavaanariin ja Rakastuneeseen Rytiin.
Seuraavassa esitellään 50 kuluneen vuoden aikana Kulttuuritoimituksessa kehuttua esitystä teatteritaiteen saralla. Esitellyt teokset eivät ole paremmuus- vaan aakkosjärjestyksessä teoksen nimen mukaan.
Lista ei ole äänestyksen tai komiteamietinnön tulos; mukana ei siis suinkaan ole jokaista vuoden erinomaista teatteriesitystä.
Jokainen esitellyistä teoksista on kuitenkin ansainnut paikkansa listalla olemalla erinomainen – ainakin siitä kirjoittaneen kulttuuritoimituslaisen mielestä.
* *
2:22 A Ghost Story
Helsingin kaupunginteatteri | ohj. Paavo Westerberg | ensi-ilta 8.2.2024. Brittiläisen Danny Robinsin kirjoittama näytelmä sai ensi-iltansa Lontoossa vuonna 2021, ja sitä on jo nyt kutsuttu moderniksi klassikoksi.
”2:22 A Ghost Story piti otteessaan koko kestonsa ajan. Westerberg oli tiiminsä kanssa luonut jännitysnäytelmän, jossa sydän hypähti ja ihokarvat nousivat kananlihalle.” (Petra Stolt – lue arvio)
* *
Bosslady
Jyväskylän kaupunginteatteri | ohj. Satu Rasila | ensi-ilta 28.9.2024. Maija Vilkkumaan alkuperäisideaan perustuva musikaali ja romanttinen komedia ystävyydestä, perheestä, tasa-arvosta ja rakkaudesta.
”Bosslady käy läpi toiveita, ystävyyttä, ensimmäisen työpaikan aiheuttamaa hämminkiä, avioliiton mielekkyyttä, oman seksuaalisuuden muotoutumista ja suhdetta vanhempiin. Hyvä että käy. Näistä pitää puhua.” (Anne Välinoro – lue arvio)
* *
Cabaret
Vaasan kaupunginteatteri | ohj. Reija Wäre | ensi-ilta 12.9.2024. Joe Masteroffin käsikirjoittama klassikkomusikaali elämännälkäisistä ihmisistä vuosien 1929–1930 Berliinin sykkeessä.
”Silmänruokaa ja korvakarkkia riittää, ja kun katsoja on koukussa, jysähtää todellisuus niskaan.” (Nadia Paavola – lue arvio)
* *
Dancer in the Dark
Lilla Teatern [Helsinki] | ohj. Jakob Höglund | ensi-ilta 31.8.2024. Lars von Trierin menestyselokuvaan pohjautuvassa musikaalissa soi Marie Højlund & The Overheard -yhtyeen esitystä varten säveltämä musiikki.
”Teatteriesityksen lavasteet kertovat tapahtumapaikoista: tehdas, koti, oikeussali, vankila – ja esineet tilanteesta: lapsen pyörä, silmälasit ja hirttoköysi.” (Aila-Liisa Laurila – lue arvio)
* *
Eerika Rantasen tähänastinen elämä
Tampereen Teatteri | ohj. Juha Jokela | ensi-ilta 18.4.2024. Neljäkymmentäviisivuotias Eerika katsoo elettyä taaksepäin, nuorta itseään kokeneempana ja viisaampana. Miten tästä kaikesta selvittiin ja tähän päädyttiin?
”Kokonaisuuden kruunaa Juha Jokelan ohjaus, joka hyödyntää kekseliäästi niukkaa mutta mietittyä ylöspanoa.” (Jussi Kareinen – lue arvio)
* *
Eichmann – Mistä yö alkaa
Tampereen Työväen Teatteri | ohj. Kari Paukkunen | ensi-ilta 6.9.2024. Stefano Massinin näytelmässä Hannah Arendt paljastaa kysymyksillään ja kommenteillaan Adolf Eichmannin roolin natsivallan synnyssä ja kasvussa.
”Asetelma muistuttaa eleetöntä ja hiukan nyrjähtänyttä oikeussali-istuntoa, jossa on läsnä kaksi ihmistä, mutta ei tuomaria.” (Ritva Alpola – lue arvio)
* *
Frida
Tampereen Työväen Teatteri | ohj. Anne Rautiainen | ensi-ilta 18.1.2024. Näytelmä tutustuttaa palavasieluiseen ja luomisvoimaiseen kuvataiteilijaan Frida Kahloon, joka nuorella iällä joutui hengenvaaralliseen onnettomuuteen.
”Fridan mieleen ja maailmaan päästään tanssien esitettyjen kohtausten avulla sekä ennen kaikkea koko näytelmän läpäisevänä, Elsa Saision herkänsykkivänä tulkintana.” (Ritva Alpola – lue arvio)
* *
Haitulan matkassa
Tampereen Työväen Teatteri | ohj. Mikko Bredenberg & Mira Taussi | ensi-ilta 20.9.2024. Kirsi Kunnaksen 100-vuotisjuhlavuoden ohjelmistoon kuuluvassa esityksessä tavataan Jaakko Vaakko Vesirotta ja Tunteellinen Siili ja nähdään kaikki metsän ja kaupungin ihmeet.
”Kunnaksen riimirunot tarttuvat helposti korvamadoiksi ja kulkevat mukana hypäten mielen päälle mitä ihmeellisimmissä tilanteissa. Haitulan matkassa on levähdyshetki arjesta.” (Maarit Saarelainen – lue arvio)
* *
Hello Dolly
Valkeakosken kaupunginteatteri | ohj. Minna Kangas | ensi-ilta 19.10.2024 Thornton Wilderin näytelmään perustuvassa musikaalissa taituroi yli 20 hengen näyttelijäjoukko ja suuri musikaaliorkesteri.
”Jos arvostaa hykerryttävää, näyttävää ja viihdyttävällä tavalla vanhanaikaista musikaali-ilottelua, Hello Dolly on täysosuma.” (Heli Mustonen – lue arvio)
* *
Hiihtäjät
Vääräpyörä [Joensuu] | ohj. Laura Kaljunen | ensi-ilta 24.2.2024. Tragikoominen ja maagisen realismin piirteitä sisältävä teatteriesitys surusta, pelosta ja hiihtämisestä.
”Hiihtäminen kasvaa esityksessä metaforaksi niin perheen etääntymiselle kuin kansallisille kipukohdille ja käännekohdille, joihin viittaillaan hillitysti.” (Pasi Huttunen – lue arvio)
* *
Hullu prinssi 2.4
Tampereen Työväen Teatteri | ohj. Mikko Bredenberg | ensi-ilta 29.5.2024. Hanna Suutelan kirjoittama musikaali syntyi yhteistyössä kuuden tamperelaisen oppilaitoksen kanssa.
”Parasta esityksessä on nuori voima. Maija Koskenalustan hurmaavan rajut kappaleet muuttavat esityksessä vanhan ruotsalaisen hoviväen nykyaikaista tasa-arvoa vaativaksi nuorisoksi.” (Erkki Kiviniemi – lue arvio)
* *
Ilosia aikoja, Mielensäpahoittaja
Viikinsaaren kesäteatteri [Tampere] | ohj. Janne Jämsä | ensi-ilta 4.7.2024. Kirjailija Tuomas Kyrön luoman suosikkihahmon karvalakkiin sonnustautui Tampereen Viikinsaaressa Ola Tuominen.
”Taitava näyttelijäntyö riittää eikä sitä tarvitse aina kuorruttaa kesäteatterissakaan kaiken maailman koreografioilla ja ylenpalttisen vaivaannuttavalla koheltamisella.” (Kati Eskola – lue arvio)
* *
Ilta Saimaalla
Lappeenrannan kaupunginteatteri | ohj. Maia Häkli | ensi-ilta 9.3.2024. Lappeenrannan kaupunginteatterin ja Saimaan teatterin kiertävä yhteistuotanto vei iltamaperinnettä suurille ja pienille näyttämöille.
”Tässä soutuveneessä tulppa ei häviä eikä pelastuslaitosta tarvitse soittaa apuun. Katsoja voi luottaa siihen, että vene lipuu rantaan ja maihin pääsee kuivin jaloin.” (Anu Huttunen – lue arvio)
* *
Jerusalem
Helsingin kaupunginteatteri | ohj. Pasi Lampela | ensi-ilta 1.2.2024. Jez Butterworthin maailmalla ilmiöksi nousseessa teoksessa draama kohtaa komedian ja nykyaika myyttisen menneisyyden.
”Jerusalemin keskeinen kysymys on: minkä verran yhteiskuntaruumiiseemme mahtuukaan vapaita sieluja ja kesyttämättömyyttä?” (Jussi Kareinen – lue arvio)
* *
Joen sydän
Joensuun kaupunginteatteri | ohj. Aleksis Meaney | ensi-ilta 10.2.2024. Rokkaava ja tanssiva esitys on tekijöidensä rakkauskirje Joensuulle ja sen ihmisille – menneille, nykyisille ja tuleville.
”Joen sydämen maaginen realismi yhdistettynä paikallishistoriaan ja joensuulaislähtöiseen musiikkiin lumoaa katsojan. Monipolvinen kokonaisuus on saumaton.” (Pasi Huttunen – lue arvio)
* *
Kadotettu paratiisi
Tampereen Työväen Teatteri | ohj. Janne Pellinen | ensi-ilta 23.1.2024. John Miltonin runoelmaan perustuvassa näytelmässä Saatana kertoo tutun tarinan kaikessa runollisessa, satumaisessa ja humoristisessa voimassaan.
”Vaikka aihe on järisyttävän suuri ja tarinakin tuttu, tässä stoorissa ei todellakaan pitkästy. Teksti on loistava, ajaton ja hauska.” (Kari Pitkänen – lue arvio)
* *
Kaikki hienot jutut
Joensuun kaupunginteatteri | työr. Anna Ojanne & Iiristiina Varilo | ensi-ilta 3.4.2024. Pikkutyttö yrittää toiveikkaasti piristää vaikeasti masentunutta äitiään, joka on yrittänyt itsemurhaa. Syntyy lista kaikista mahtavista jutuista maailmassa.
”Anna Ojanteen monologi koluaa synkkiä aiheita taidokkaasti, sensitiivisesti ja silti tippaakaan holhoamatta.” (Pasi Huttunen – lue arvio)
* *
Kalasatama
Ryhmäteatteri [Helsinki] | ohj. Sini Pesonen | ensi-ilta 13.2.2024. Tuuve Aron romaaniin pohjautuva näytelmä on ”pillerinmakuinen ja tragikoominen (nostalgia)trippi lokeroista ja kaapeista vapauteen ja kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin”.
”Lapsena Riksu joutuu keskelle porukkaa, jossa ei tiedä kumpaan ryhmään kuuluu, tyttöihin vai poikiin. Siinä välissä ei näytä olevan mitään vaihtoehtoa.” (Maija Kääntä – lue arvio)
* *
Karavaanari – kaikkien kaveri
Pyynikin kesäteatteri [Tampere] | ohj. Riku Suokas | ensi-ilta 12.6.2024. Heikki Syrjän ja Riku Suokkaan kirjoittama komedia ennakkoluuloista, ikiaikaisesta hyvän ja pahan taistelusta sekä yhteisön silmittömästä voimasta.
”Loistava ohjaus, loistava käsikirjoitus ja loistavat näyttelijät, mikäs sen parempaa kesäteatteria.” (Irmeli Heliö – lue arvio)
* *
Lemminkäisen äiti
Ryhmäteatteri [Helsinki] | ohj. Eero-Tapio Vuori | ensi-ilta 4.10.2024. Näytelmä ihmisistä, jotka pakenevat – kuka sotaa, kuka kodin mykkää ilmapiiriä, kuka tulevaisuuden synkkiä näkymiä, kuka riittämättömyyden tunnettaan tai kuoleman hipaisua.
”Minna Suuronen esittää loistavasti monipuolisen hahmonsa, tragikoomisen naisen, äidin, tyttären ja opettajan. Suurosen taidoilla kaikki näyttää todelta.” (Maija Kääntä – lue arvio)
* *
Linnan juhlat
Mikkelin teatteri | ohj. Pekka Laasonen | ensi-ilta 14.9.2024. Tuomas Parkkisen ja Satu Rasilan kirjoittama komedia maamme seuratuimmasta tapahtumasta. Kuka astuu kenenkin varpaille? Kenen helma ratkeaa?
”Mikkelin teatterin näyttelijät ovat hämmästyttävän hyviä, rentoja, valloittamisen kutsu taskussaan.” (Anne Välinoro – lue arvio)
* *
Macbeth
Tampereen Työväen Teatteri | ohj. Otso Kautto & Tero Saarinen | ensi-ilta 12.9.2024. Rockmusikaaliksi kääntyneen Hamletin jälkeen ohjaaja Otso Kautto ja koreografi Tero Saarinen tarttuivat toiseen Shakespeare-klassikkoon.
”Nykyteatterissa puhutaan usein monitaiteisuudesta ja taiteen lajien sekoittumisesta. Macbethissä se toteutuu kauneimmillaan.” (Maarit Saarelainen – lue arvio)
* *
Matias ja Anni
Etunäyttämö [Nokia] | ohj. Saija Viljanen | ensi-ilta 11.2.2024. Toimittaja Matti Kuuselan kirjoittama näytelmä rohkeudesta luoda uutta ja rakkaudesta elämän loppumattomiin mysteereihin.
”Vaikka näytelmän aihe on mitä tyypillisin, paikkakunnan henkilöhistoriaa, se onnistuu välittämään ihmisyyttä monessa kerroksessa.” (Anne Välinoro – lue arvio)
* *
Meille käy hyvin
Joensuun kaupunginteatteri | ohj. Merja Pennanen | ensi-ilta 28.8.2024. Costume playta eli pukuilua harrastava kaveriporukka jää kouluun salaa kuvaamaan kohtauksia suosikkielokuvistaan ja -musiikkivideoistaan.
”Esitys puhuu juuri sillä kielellä millä nuoret nyt puhuvat. Se kieli menee useimmiten somen suodattimen läpi, jollei rankkasada vihapuheena toisen niskaan.” (Anne Välinoro – lue arvio)
* *
Mielipuolen päiväkirja 2.0
Näyttämö [Joensuu] | ohj. työryhmä | ensi-ilta 22.4.2024. Nikolai Gogolin teksti piirtää kirkkaan kuvan siitä, miten ihmismieli alkaa järkkyä ja todellisuudentaju kaikkoaa.
”Hulluus näyttäytyy esityksessä lopulta lähes itsesuojelun keinona. Ankean ja merkityksettömän tuntuisen virastotyön ja huonon työilmapiirin puristuksessa se on viimeisistä viimeisin työtaistelukeino.” (Pasi Huttunen – lue arvio)
* *
Minna Craucher
Espoon teatteri | ohj. Riikka Oksanen | ensi-ilta 18.9.2024. Aino Pennasen kirjoittama ja Eeva Kontun säveltämä karnevalistinen musikaali tutkii valheen kautta totuuden suhteellisuutta.
”Repliikkeihin on sekoitettu tämän ajan puheenpartta slangeineen ja vahva painotus on sinnekin, miten oman aikamme 20-luku tuntuu taas uskovan laitaoikeiston aatteisiin.” (Anne Välinoro – lue arvio)
* *
Mulkoilijat
Komediateatteri [Tampere] | ohj. Marika Vapaavuori | ensi-ilta 27.1.2024. Näyttelijänäkin tunnetun Steven Berkoffin kirjoittama komedia irrottaa kiusallisista tilanteista hillitöntä komiikkaa.
”Itselleni Mulkoilijat merkitsi vapauttavan kiusallista komediaa, jossa sai nauraa silloinkin, kun se ei välttämättä olisi ollut sopivaa. Näytelmä oli loistava loppu raskaalle työviikolle.” (Petra Stolt – lue arvio)
* *
Neiti Marple ja tuijottava katse
Tampereen Työväen Teatteri | ohj. Samuli Reunanen | ensi-ilta 6.11.2024. Agatha Christien klassikossa on mukana tutut elementit: englantilainen maalaiskylämiljöö, lempeäntarkkoja kysymyksiä tekevä harrastajasalapoliisi ja kirjava epäiltyjen galleria.
”Reunanen on luonut työryhmänsä kanssa jännittävän, viihdyttävän ja Agatha Christien tekstiä kunnioittavan näytelmän.” (Irmeli Heliö – lue arvio)
* *
Nollaneljäviisi
Vaasan kaupunginteatteri | ohj. Johanna Freundlich | ensi-ilta 22.2.2024. Pasi Lampelan draama perheestä, jossa kamppaillaan riippuvuuden kanssa. Nuori aikuinen yrittää aloittaa raittiin elämän haparoivin askelin.
”Johanna Freundlichin ohjaus on raaka mutta myötätuntoinen kuvaus siitä, ettei vaikeinta ole lopettaminen, vaan maailman kohtaaminen selvin päin.” (Nadia Paavola – lue arvio)
* *
Nämä onnemme päivät
Tampereen Työväen Teatteri | ohj. Marc Gassot | ensi-ilta 13.9.2024. Irlantilaisen Deirdre Kinahanin näytelmä on hauska, liikuttava ja nokkela kuvaus kahden varttuneen, elämää nähneen ihmisen kohtaamisesta.
”Näytelmä on hyvällä tavalla perinteinen. Se luottaa tekstiin ja näyttelijäntyöhön. Se ei kikkaile tai pröystäile liikaa. Sanoma on kirjoitettu tekstiin, mutta sitä ei alleviivata.” (Kati Eskola – lue arvio)
* *
Peltienkelit
Tampereen Teatteri | ohj. Arttu Soilumo | ensi-ilta 8.10.2024. Arttu Soilumon sooloesitys yhdistää teatteria, esitystaidetta ja kaupunkikierrosta ja sukeltaa syvälle Tampereen sateenkaarihistoriaan.
”Teatteri nyt vain on laji, jossa queer antaa parastaan. Kun ihminen tuntee herkästi ja sukupuolien moninaisuuden itsessään ja pystyy vielä käyttämään sitä esittävään taiteeseen, syntyy ihmeitä.” (Anne Välinoro – lue arvio)
* *
Peppi Pitkätossu
Komediateatteri [Tampere] | ohj. Iiris Rannio | ensi-ilta 15.5.2024. Koko perheen musiikkinäytelmä perustuu Astrid Lindgrenin rakastettuun anarkistihahmoon.
”Annika Junno selviytyy vetoroolistaan mainiosti. Hengästymättä hän kiipeilee ketterästi ympäri lavasteita, tanssii ja seisoo käsillään eli on iloisesti liikkeessä koko ajan.” (Aila-Liisa Laurila – lue arvio)
* *
Rakastunut Ryti
Savonlinnan teatteri | ohj. Alexander Anria | ensi-ilta 21.9.2024. Reidar Palmgrenin ja Tapio Liinojan kirjoittama näytelmä talonpojan tiestä valtakunnan politiikan huipulle ja sieltä sotasyyllisenä tuomituksi.
”Rakastunut Ryti on ison näyttämön kokoinen kamarinäytelmä ja siksi kuin puhetta hyvälle ystävälle, ei pelkkä historiakatsaus.” (Anne Välinoro – lue arvio)
* *
Rautatie
Liikkuva Näyttämö [Tampere] | ohj. työryhmä | ensi-ilta 24.10.2024. Juhani Ahon romaaniin perustuva sanaton näytelmä, jossa Matti ja Liisa saavat tietää kylälle saapuneesta rautatiestä.
”Mestariluokan tulkitsijat Auvo Vihro ja Minna Hokkanen ovat Matti ja Liisa jokaista ilmettään, elettään ja äänenpainoaan myöten.” (Ritva Alpola – lue arvio)
* *
Rekkamies
Sappeen kesäteatteri [Pälkäne] | ohj. Heikki Paavilainen | ensi-ilta 4.7.2024. Musikaali syventyy empaattisena tunnetun taiteilijan Matti Eskon rakastettuun iskelmätuotantoon.
”Pitkän linjan muusikon reippaan elämän kirpeät ja kipeät asiat vuosien varrelta käsitellään kevyesti, eikä niihin jäädä mässäilemään. Rekkamies on hieno omakuva tavallisen reissumiehen tuntojen tulkista.” (Maarit Saarelainen – lue arvio)
* *
Ronja Ryövärintytär
Hämeenlinnan teatteri | ohj. Liisa Mustonen | ensi-ilta 5.9.2024. Astrid Lindgrenin alkuperäistekstiin perustuva näytelmä ryövärikuningas Matiaksen tyttärestä Ronjasta, joka syntyy myrskyisenä yönä ukkosen riehuessa.
”Mustosen käyttää erinomaisesti haastavaa tilaa hyväkseen ja onnistuu luomaan hauskan, vauhdikkaan ja kekseliään toteutuksen, joka tekee kunniaa alkuperäisteokselle.” (Kati Eskola – lue arvio)
* *
School of Rock
Tampereen Työväen Teatteri | ohj. Samuel Harjanne | ensi-ilta 5.9.2024. Andrew Lloyd Webberin palkittu musikaalikomedia perustuu menestyselokuvaan, jossa wannabe-rokkitähti päätyy valeopettajaksi arvostettuun yksityiskouluun.
”Tippa silmässä seurasin näiden keskenään kovin erilaisten nuorten taitoja. He käyttävät nupullaan olevaa persoonaansa kukin suurenmoisella tavalla.” (Anne Välinoro – lue arvio)
* *
Seili
Seinäjoen kaupunginteatteri | ohj. Pauliina Salonius | ensi-ilta 14.9.2024. Satu Rasilan ja Mikko Koukin kirjoittama ja Jussi Vahvaselän säveltämä musikaali yhteiskunnan ulkopuolelle eristetyistä naisista.
”Seili on vankalla ammattitaidolla tehty teatterisyksyn helmi, syvälle mieleen painuva musikaali.” (Anne Välinoro – lue arvio)
* *
Starman
Teatteri Sirkus Suosalo | ohj. Raila Leppäkoski | ensi-ilta 16.8.2024. Juha Kauppisen kirjoittama inhimillinen monologinäytelmä luonnon ja ihmisen suhteesta sekä epäinhimillisistä voimista, jotka ovat vääjäämättä tuhoamassa luontoa.
”Martti Suosalo on jo siinä vaiheessa näyttelijäntaiteessaan, että temput on tehty. Nyt riittää tiukka katse ja maagisen moninainen äänenkäyttö.” (Anne Välinoro – lue arvio)
* *
Synnytystalkoot
Teatteri Telakka | ohj. Meri-Maija Näykki | ensi-ilta 24.2.2024. Musiikkia, nykysirkusta, teatteria, nykytanssia, dragiä, klovneriaa ja lavarunoutta yhdistävä ”pullantuoksuinen kabaree lisääntymisestä”.
”Monilajinen kabaree antaa katsojalle vapauden kokea melkein mitä vain tunteita liikutuksesta hillittömään huvitukseen.” (Eli Harju – lue arvio)
* *
Taru Sormusten herrasta
Tampereen Teatteri | ohj. Mikko Kanninen | ensi-ilta 23.8.2024. Tampereen teatterin suurtuotannossa yhdistyvät teatteritaide, Tuomas Kantelisen säveltämä ja Tampere Filharmonian tulkitsema musiikki sekä Sorin Sirkuksen sirkustaide.
”Katsojalle on nautinto heittäytyä mukaan satuun ja hämmästellä sitä kaikkea taiteellista lahjakkuutta, jonka jokainen 250 työryhmän jäsenestä tuo omalla panoksellaan sykähdyttävään kokonaisuuteen.” (Irmeli Heliö – lue arvio)
* *
Tuvi toas eli pulu huoneessa
Q-Teatteri | ohj. Anna Jaanisoo | ensi-ilta 19.9.2024. Anna Jaanisoon näytelmä tarkastelee kokemusta kansallisidentiteetin esittämisestä. Miten olla mahdollisimman suomalainen Suomessa, miten mahdollisimman virolainen Virossa?
”Yksi näytelmän peruskysymys on kuinka paljon virolaiset eroavat suomalaisista. Toisaalta eivät paljoakaan ja toisaalta aika paljon.” (Maija Kääntä – lue arvio)
* *
Tyttö ja varis
Hämeenlinnan teatteri | ohj. Sirkku Peltola | ensi-ilta 3.10.2024. Näytelmä ihmisistä, joita yhdistää lähes vammauttava yksinäisyys ja äidinrakkaus, johon liittyy myös riippuvaisuutta, uhriutumista, syyllisyyttä, syyllistämistä ja julmuutta.
”Sirkku Peltola näyttää miten asiat ovat, mutta hän ei saarnaa eikä alleviivaa. Katsoja saa poimia täynnä merkityksiä olevasta tekstistä itselleen tärkeät asiat aivan itse.” (Kati Eskola – lue arvio)
* *
Uuteen nousuun – laman lasten elämä ja teot
Q-Teatteri | ohj. Juho Mantere | ensi-ilta 15.2.2024. Juho Mantereen ja Anna Brotkinin kirjoittamassa näytelmässä 1990-luvulla lapsuutensa elänyt kaveriporukka kokoontuu vanhan peruskoulunsa homehtuvaan juhlasaliin.
”Kaikki on väännetty huumorin, parodian ja draaman kautta, katsojille antoisasti näyttäen ja vahvan äänen kera. Nauru on päällimmäisenä, vaikka itkukaan ei ole aina kaukana.” (Maija Kääntä – lue arvio)
* *
Veijo
Savonlinnan teatteri | ohj. Heidi Parkkinen | ensi-ilta Parikkalan patsaspuistossa 10.7.2024. Näytelmä antaa äänen Veijo Rönkköselle, Parikkalan Patsaspuiston elämäntyönään luoneelle, itseoppineelle ite-taiteilijalle ja puutarhurille.
”Lämmin ja kunnioittava monologi pienen maalaispitäjän syrjäänvetäytyneestä kasvatista, joka teki työuransa siellä missä muutkin, massamiehenä paperitehtaalla, mutta etsi vapaa-ajallaan toisenlaista hengen ja ruumiin ravintoa ja rakensi ympärilleen oman estetiikan.” (Anu Huttunen – lue arvio)
* *
Vielä ehtii
Heinolan kesäteatteri | ohj. Sari Siikander | ensi-ilta 13.6.2024. Carin Mannheimerin käsikirjoittama komedia kolmesta iäkkäästä ystävättärestä, jotka ovat jakaneet keskenään niin elämän ilot, surut, bridge-porukan kuin jopa miehen.
”Esitys on kesäteatterin aatelia, helppo katsoa ja kuunnella. Katsoja viihtyy, iästä riippuen, joku uskossa tai toivossa tulevaisuudesta.” (Maija Kääntä – lue arvio)
* *
Vieras eli Julmurin suviyö
Tampereen Teatteri | ohj. Juha Siltanen | ensi-ilta 7.2.2024. Näytelmä tuo natsi-Saksan pelätyimmän miehen, Heinrich Himmlerin, takaisin Sydän-Hämeeseen, josta tämä edellisen kerran lähti vähän yli 80 vuotta sitten.
”Vieras eli Julmurin suviyö tuo natsien sairaiden julmuuksien ja mustan historian käsittelyn taiteen keinoin jälleen kerran ajankohtaiseksi. Niin kauan kuin totuutta ei tiedetä, lienee spekulointi luvallista.” (Matti Mörttinen – lue arvio)
* *
Vihan jälkeen
Rakastajat-teatteri [Pori] | ohj. Elina Izarra | ensi-ilta 14.9.2024. Näytelmä nojaa Elina Izarran ja valokuvaaja Katja Tähjän tekemiin haastatteluihin. Niihin on osallistunut vihaa levittäneitä ja sitä kohdanneita ihmisiä, tutkijoita sekä henkilöitä.
”Rakastajat-teatteri on tarttunut suureen aiheeseen ja tehnyt siitä vähäeleisen näytelmän, joka toimii. Vihan jälkeen kertoo – jopa yltiöpositiivisesti – siitä, että ääriliikkeistä ja vihasta voi päästä irti.” (Leena Reikko – lue arvio)
* *
Vihreät niityt
Oulun teatteri | ohj. Janne Saarakkala & Pirjo Yli-Maunula | ensi-ilta 23.8.2024. Teatteria, nykytanssia ja -sirkusta soveltava immersiivinen mysteerinäytelmä entisessä kuurojen koulussa, Tuirassa, jonka puitteissa katsoja kulkee omaa polkuaan.
”Kun perinteinen teatteri panee meidät istumaan kahdeksi tunniksi, Vihreät niityt liikuttaa yleisöä luokkahuoneesta toiseen. On tehtävä valintoja tai jäätävä paikoilleen.” (Anne Välinoro – lue arvio)
* *
Äitiä ikävä
Mikkelin teatteri | ohj. Pauliina Salonius | ensi-ilta 26.10.2024 Voiko mikään täyttää äidin jättämää aukkoa? Helsingin emerituspiispa Eero Huovinen oli yhdeksänvuotias, kun hänen äitinsä kuoli. Suru mykisti isän, äidistä ei puhuttu. Kun ei muistella, niin ei myöskään muisteta.
”Äitiä ikävä luo oman, tyylikkään ehjän maailmansa kertoessaan yhden perheen kohtalon. Mitä lapsista tulee, kun kuolleesta äidistä pitää vaieta?” (Anne Välinoro – lue arvio)
* *
EDIT 10.12.2024 klo 13.37. Marika Vapaavuori korjattu Mulkoilijat-esityksen ohjaajaksi.
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Musiikki on mahtava voima – Vexi Salmen ennen julkaisemattomat tekstit soivat Hämeenlinnan lauluillassa
MUSIIKKI | Terveisin Vexi -lauluiltaa voi suositella kaikille, jotka haluavat hetkeksi paeta pahaa maailmaa humoristisen ja koskettavan musiikin äärelle.
Kuopion kaupunginteatterin Marie Antoinette on nihilistinen, mutta näyttää ja kuulostaa aivan upealta
TEATTERI | Kuopion kaupunginteatterin Marie Antoinette viihdyttää, vaikka ei sano mitään mistään. Sen ihmiskuva on hyvin kyyninen.
Kyyti ihmisyyden kysymyksiin – arviossa Kimppataksi
TEATTERI | Kimppataksi on riemastuttava happening, joka tuottaa katsojille ja esiintyjille yhteistä iloa. Se pistää myös miettimään miten pienistä asioista ihmisen onnen hetket muodostuvat.
Näyttelijät pitävät interaktiivisen murhamysteerin pinnalla – arviossa Tampereen Teatterin Hiuskarvan varassa
TEATTERI | Tuulensuun Palatsin interaktiivisen murhamysteerin tapahtumapaikkana on parturikampaamo. Kesken arkisen aherruksen yläkerrassa tapahtuu henkirikos.