Kuva: Katja Tähjä
TEATTERI | Porilainen Rakastajat-teatteri käsittelee näytelmässään ääriliikkeitä ja sitä, miten niistä pääsee irti.
”Aihe on raskas, mutta näytelmä ei sitä ole.”
ARVOSTELU
Vihan jälkeen
- Käsikirjoitus ja ohjaus: Elina Izarra
- Ensi-ilta: Porin Rakastajat-teatteri 14.9.2024
Porilainen Rakastajat-teatteri on tarttunut suureen aiheeseen ja tehnyt siitä vähäeleisen näytelmän, joka toimii. Vihan jälkeen kertoo – jopa yltiöpositiivisesti – siitä, että ääriliikkeistä ja vihasta voi päästä irti.
Elina Izarran kirjoittamassa ja ohjaamassa näytelmässä toisistaan eroon ajautuneet sisarukset Lili ja Jaana kohtaavat järjestämään yllätysjuhlia äidilleen. Näyttämöllä käydään puolentoista tunnin aikana läpi sekä sisarusten että perheen historiaa, mutta myös arkipäivän rasismia ja ääriliikkeiden syntyä.
Lilin isä on maahanmuuttaja ja se on leimannut myös tyttären elämää; tummaihoiselta kysellään eri asioita kuin valkoiselta ja häneen kohdistuvat odotukset ovat erilaisia. Yllätytään, kun tumma nainen onkin lääkäri.
Outi tutkii työssään valokuvaajana ääriliikkeistä ja sen väkivallasta luopuneita ja natsi-ideologian jättäneitä. Heidän tarinoidensa kautta löydetään syitä ääriliikkeisiin päätymiseen ja tapoja niistä irtautumiseen. Vihan ja rasismin kohteeksi joutuneiden tunteet ja tilanteet ovat yhtä lailla olennainen osa esitystä.
Näyttelijöitä on vain kolme ja jokainen esittää osansa loistavasti. Amira Khalifa Lilinä, Outi Vuoriranta Jaanana ja Manoel Pinto useampanakin tyyppinä ovat uskottavia ja luontevia. Erityisesti Pinto eläytyy roolihahmoihinsa hienosti, oli kyseessä sitten uusnatsi, Martti Pihkala tai pupujussi.
Näytelmän lavastus on yksinkertaisuudessaan napakymppi, kuten Rakastajilla usein on. Pahvi- ja puulaatikot, valkoinen kangas, kukkakimput ja muutamat tuolin tapaiset muuttavat tilan moneen tunnelmaan ja aiheeseen sopivaksi. Erityisen hieno on ratkaisu, jossa puhujan kuva heijastuu kameran kautta isolle kankaalle ja henkilö näkyy kahdesta kulmasta. Kukaan ei ole yksiulotteinen, ei edes se pahis.
Elina Izarra on tehnyt Rakastajat-teatterille aiemminkin yhteiskunnallisia aiheita käsitteleviä näytelmiä muun muassa romaneista ja paperittomista. Vihan jälkeen -näytelmää varten Izarra on yhdessä valokuvaaja Katja Tähjän kanssa haastatellut ääriliikkeistä lähteneitä, niihin perehtyneitä asiantuntijoita sekä ihmisiä, jotka kokevat ulkopuolisuutta ja arkipäivän rasismia syntyperänsä vuoksi.
Vihan jälkeen on yhteistuotanto Turun kaupunginteatterin kanssa ja se nähdään Turussa ensi keväänä. Porissa esityksiä on vain kymmenen.
Näytelmä on loistava esimerkki siitä, että vakavastakin aiheesta voi tehdä helposti lähestyttävää teatteria. Aihe on raskas, mutta näytelmä ei sitä ole; mukana on myös toivoa, iloa ja huumoria. Näytelmä olisi kestänyt vähän enemmänkin painavuutta.
Leena Reikko
Rakastajat-teatteri: Vihan jälkeen
- Käsikirjoitus ja ohjaus Elina Izarra
- Koreografi Heli Keskikallio
- Pukusuunnittelu Mirkka Nyrhinen
- Valo- ja tilasuunnittelu Vilma Vantola
- Ääni- ja videosuunnittelu Johannes Vartola
- Esitysdramaturgi Satu Rasila
- Rooleissa Amira Khalifa, Manoel Pinto, Outi Vuoriranta
- Tuotanto Elina Izarran työryhmä, Rakastajat-teatteri, Turun kaupunginteatteri
Ensi-ilta Porin Kehräämössä 14.9.2024. Esityksiä 1.11. asti. Esityskalenteriin tästä.
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Perhe-elämän helvetin versiot – arviossa Ryhmäteatterin Lemminkäisen äiti
TEATTERI | Ryhmäteatteri herättää eloon tämän ajan Lemminkäisen tarinan Anna Krogeruksen käsikirjoittamassa ensi-iltanäytelmässä.
Päivä epäsuositun tytön elämästä – arviossa Kansallisteatterin Veljelleni
TEATTERI | Veljelleni on yksinpuhelu eli monologi, mutta sen esittämisen ohjaaja Otto Sandqvist on jakanut neljälle näyttelijälle.
Sirkku Peltolan Tyttö ja varis Hämeenlinnan teatterissa liikuttaa ja naurattaa – samanaikaisesti
TEATTERI | Tyttö ja varis kertoo neljästä hyvin erilaisesta, eri elämäntilanteessa olevasta ihmisestä.
Näyttämön sietämätön keveys ja huijarin paino – arviossa Espoon teatterin Minna Craucher
TEATTERI | Espoon teatterin ensi-iltamusikaalin päähenkilö Minna Craucher oli hengästyttävä nainen. Hän toimi jo, kun miehet vasta tuskailivat.