TEATTERI | Brittiläisen Danny Robinsin käsikirjoittama 2:22 A Ghost Story sai ensi-iltansa Lontoossa vuonna 2021 ja Helsingissä vuonna 2024.
”Kaupunginteatterin Areenanäyttämöltä ei kukaan katsoja lähde ilman surraavia aivoja!”
ARVOSTELU
2:22 A Ghost Story
- Ohjaus: Paavo Westerberg
- Rooleissa: mm. Pia Andersson, Lauri Tilkanen, Sanna-June Hyde, Sauli Suonpää
- Ensi-ilta: Helsingin kaupunginteatteri 8.2.2024
Psykologinen trilleri jännitys- tai kauhuefekteillä on teatterissa harvinaisuus. Teatterisaliin on vaikea luoda jännitteitä yleisön ja esiintyjien välillä, koska välillä pienikin häiriö vaikuttaa tunnelmaan. Jos naapuri yskäisee tai rapistelee pastillirasiaa, on vaikea enää saada kiinni siitä, mitä lavalla on tapahtumassa. Olen ollut kerran aiemmin katsomassa näytelmää, jonka jännite piti otteessaan – ennen Helsingin kaupunginteatterin 2:22-esitystä.
Paavo Westerbergin ohjaama, alunperin brittiläinen 2:22 A Ghost Story piti otteessaan koko kestonsa ajan. Westerberg oli tiiminsä kanssa luonut jännitysnäytelmän, jossa sydän hypähti ja ihokarvat nousivat kananlihalle.
![222 A Ghost Story 7](https://kulttuuritoimitus.fi/wp-content/uploads/222_A_Ghost_Story_7.jpg)
Sauli Suonpää. Kuva: Tuomo Manninen
Aleksi Sauran säveltämä musiikki ja äänisuunnittelu sekä Petteri Heiskasen valosuunnittelu ovat uskomattoman täsmällisiä ja onnistuneita. Joidenkin kohtauksien audiovisuaalinen toteutus on niin karmiva, että sitä miettii, miten Westerberg tiimeineen on siihen päätynyt.
Tunnelmaa laski vain väliaika, jonka jälkeen kesti, että päästiin samanlaiseen intensiteettiin kuin ensimmäisessä näytöksessä. Olisiko näytelmä ollut vieläkin kutkuttavampi ilman taukoa?
![222 A Ghost Story 5](https://kulttuuritoimitus.fi/wp-content/uploads/222_A_Ghost_Story_5.jpg)
Sanna-June Hyde, Sauli Suonpää, Pia Andersson ja Lauri Tilkanen. Kuva: Tuomo Manninen
Pia Andersson esittää todella ansiokkaasti pääroolia, nuorta äitiä Jennya, joka alkaa kuulla puolisonsa Samin (Lauri Tilkanen) poissaollessa itkuhälyttimen kautta ääniä aina kello 2:22. Hän uskoo talossa kummittelevan, mutta Sam löytää kaikkeen järkevän perustelun.
Pariskunnan ystävät (Sanna-June Hyde ja Sauli Suonpää) liittyvät eräänä yönä kummitusjahtiin.
![222 A Ghost Story 36](https://kulttuuritoimitus.fi/wp-content/uploads/222_A_Ghost_Story_36.jpg)
Pia Andersson, Sauli Suonpää, Sanna-June Hyde ja Lauri Tilkanen. Kuva: Tuomo Manninen
Viidennen tähden arvosanasta syövät henkilöhahmot. Danny Robinsin luomat hahmot ovat pienesti kuluneita. Ne ovat kuin suoraan Lumikin seitsemästä kääpiöstä: pelokas, älykäs, rohkea ja lystikäs. Onneksi näyttelijät eivät keskity pelkästään näihin ominaisuuksiin, vaan tekevät jokaiseen hahmoon monia ulottuvuuksia.
Jos et ole ääni- tai valoherkkä, nautit jännityksestä ja haluat kokea jotain ainutlaatuista, mene teatteriin!
Petra Stolt
2:22 A Ghost Story
- Suomennos Anni Ihlberg
- Ohjaus Paavo Westerberg
- Sävellys ja äänisuunnittelu Aleksi Saura
- Lavastus Antti Mattila
- Pukusuunnittelu Laura Dammert
- Valosuunnittelu Petteri Heiskanen
- Naamioinnin suunnittelu Maija Sillanpää
- Dramaturgi Henna Piirto
- Rooleissa Pia Andersson, Sanna-June Hyde, Leena Rapola, Matti Rasila, Sauli Suonpää, Lauri Tilkanen
Ensi-ilta Helsingin kaupunginteatterissa 8.2.2024. Esityksiä 4.5. asti Esityskalenteriin täältä.
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Shakespearen kauniit ja rohkeat – Kesäyön uni Siuron Koski-Teatterissa
TEATTERI | Altti Kiuru on saanut innostuneet näyttelijänsä runomittaan sisälle. Shakespeare soljuu Siurossa vaivattomasti ja luontevasti.
Passiivisten puumien arkea, silmänruokaa ja viihdettä – Vielä ehtii Heinolan kesäteatterissa
TEATTERI | Kolme naista tapaa kuolinsiivousta tekevän leskirouvan luona. Sari Siikanderin ohjaama näytelmä on nautinnollista kesäteatteria.
Katsoisinko vai kuuntelisinko? Olavinlinnan Nabucco onnistuu ruokkimaan kaikkia aisteja
OOPPERA | Ooppera toimii harvoin molemmilla kanavilla. Savolinnan Nabuccossa musiikki ja visuaalisuus toimivat yhdessä, mutta Don Giovanni on enemmän kuulijan ilo.
Hieno omakuva tavallisen reissumiehen tuntojen tulkista Matti Eskosta – arviossa Sappeen kesäteatterin Rekkamies
TEATTERI | Pitkän linjan muusikon reippaan elämän kirpeät ja kipeät asiat vuosien varrelta käsitellään kevyesti, eikä niihin jäädä mässäilemään.