Pihla Pohjolainen. Kuva: Kari Sunnari
TEATTERI | Kun itse Saatana puhuu Riikka Papusen suulla ihmiselle viekkaan maireasti käärmenahkatakissaan, olisi suorastaan ihme, jos Eeva ei haukkaisi omenasta.
”Matka on hieno, kiitos oivaltavan tekstin ja upeiden näyttelijöiden.”
ARVOSTELU
Kadotettu paratiisi
- Käsikirjoitus: Erin Shields
- Ohjaus ja sovitus: Janne Pellinen
- Esitys: TTT:n Kellariteatteri 8.2.2024
Kysymys pahasta, sen alkuperästä ja sisällöstä on meidän aikanamme ajankohtaisempi kuin vuosikymmeniin. Pikku-perkeleitä ja vähän suurempiakin tuntuu näkyvän kaikkialla. Katsokaa vaikka, mitä Ukrainassa ja Gazassa tapahtuu.
Ei paha koskaan ole ihmisen viereltä hävinnyt. Se on yhtä vanha kuin vastakohtansa rakkaus. Ihmisten maailmassa vain tätä jälkimmäistä jaellaan turhan säästeliäästi silloinkin, kun pahuudella ei tunnu olevan mitään rajoja.
Onko tuo ihme. Kun itse Saatana puhuu Riikka Papusen suulla ihmiselle viekkaan maireasti käärmenahkatakissaan, olisi suorastaan ihme, jos Eeva ei haukkaisi omenasta. Se on Aataminkin menoa se.
Ollaan Tampereen Työväen Teatterin Kellariteatterissa etsimässä Kadotettua paratiisia. Matka onkin hieno, kiitos oivaltavan tekstin ja upeiden näyttelijöiden.
Maista, maista omenaa
Kanadalaisen Erin Shieldsin kirjoittama näytelmä pohjautuu John Miltonin samannimiseen runoelmaan vuodelta 1667. Sen jälkeisille kristityille sukupolville se on ollut ohittamaton maailmanselitys hyvän ja pahan välisestä taistelusta, enkeleistä, luomisesta, ensimmäisistä ihmisistä, syntiinlankeemuksesta ja katkerasta karkotuksesta paratiisin porttien tuolle puolen.
Vaikka ei yhtään kristitty olisikaan, tarina on ikiaikainen. Sen tuntevat kaikki. Ihmisellä on aina ollut tarve selittää käsittämättömän pahan alkuperä ja tarkoitus. Vaikka eihän selittämättömälle selitystä ole.
Saatana on Shieldsin näytelmän päähenkilö ja tarinankertoja. Tyyppi on kiero ja kade. Jumalan uusin luomus – ihminen – herättää hänessä ristiriitaisia ajatuksia. Kovin kauniita ovat, viattomiakin, mutta eikö juuri heidät pilaamalla tulisi loukanneeksi heidän luojaansa pahimmalla mahdollisella tavalla?
Siihen on se tuttu keinokin: omena, johon Isä Jumala on kieltänyt koskemasta. Houkutus on tietenkin liian suuri. Eeva maistaa, Aatami perässä. Ihmisestä tulee tietoinen olento, joka osaa tehdä myös pahaa niin halutessaan.
Vanha vihtahousu sai kostonsa ja kertoo, mitä seuraavaksi. Luetteloa kuunnellessa alkaa paleltaa ja yököttää. Hyi saatana!
Koe-erästä valtiaaksi
Vaikka aihe on järisyttävän suuri ja tarinakin tuttu, tässä stoorissa ei todellakaan pitkästy. Teksti on loistava, ajaton ja hauska. Soisin kaikkien tiukkapipojen näkevän esityksen, koska on tervettä nauraa välillä myös itselleen ja omille totuuksilleen.
Nuoret näyttelijät tekevät kautta linjan vakuuttavaa työtä. Aatami (Verneri Lilja) ja Eeva (Pihla Pohjolainen) ovat juuri niin hellyttävän hyväuskoisia ja tyhjäpäisiä hölmöjä, kuin ensimmäisten ihmisten voisi kuvitellakin olleen.
Ihmisen muuttuminen savesta ja kylkiluusta luodusta koe-erästä maapallon valtiaiksi ja turmelijoiksi näkyy käytöksessä ja puheessa.
Luomisen jälkeen nuoripari puhuu itsestään hän-pronominilla. Se sisältää ajatuksen myös kumppanista, koska mitään ”minää” ei ole. Lankeemuksen jälkeen puhe vaihtuu minä-muotoon. Ihminen sellaisena, kuin me itsemme tunnemme, on valmis.
Jumalan Poika, The Boss
Ai niin. Se henki tai voima tai mikä lie kaiken tämän takana, Jumala. Mitä hänestä voi sanoa?
Isä Jumala (Petra Ahola) ei näytä kasvojaan. Hän kuitenkin tietää ja sallii kaiken tapahtuvan. Koska ihmisen vapaa tahto.
Isän ankaraa rakkautta ihmiskuntaa kohtaan lieventää hänen poikansa. Ja kun Jumalan Poika (Jari Ahola) astuu näyttämölle Boss-bokserit vilkkuen, on pakko nauraa. Tämäkin vielä.
Kari Pitkänen
kari.pitkanen(at)kulttuuritoimitus.fi
Kadotettu paratiisi
- Käsikirjoitus Erin Shields
- Suomennos Juho Gröndahl
- Ohjaus ja sovitus Janne Pellinen
- Lavastus- ja pukusuunnittelu Paula Koivunen
- Valosuunnittelu TJ Mäkinen
- Äänisuunnittelu Niklas Vainio
- Tuottaja Heidi Kollanus
- Rooleissa Jari Ahola, Petra Ahola, Heidi Kiviharju, Verneri Lilja, Riikka Papunen, Pihla Pohjolainen, Hiski Vihertörmä
Suomen kantaesitys Tampereen Työväen Teatterin Kellariteatterissa 27.1.2024. Esityksiä 4.5. asti. Esityskalenteriin tästä.
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Angelica rakastelee ja lumiukko sulaa – arviossa Angelika ja kuumat paikat sekä Xzartin Lumiukko-esitys
TEATTERI | Tehdas Teatterin superammattilaiset saavat niin peruukin kuin kepinkin puhumaan. Ranskalaisen Xzartin murmeli ja majava ovat omaa pehmoluokkaansa
Vihaan ei ole pakko jäädä – arviossa Rakastajat-teatterin Vihan jälkeen
TEATTERI | Porilainen Rakastajat-teatteri käsittelee näytelmässään ääriliikkeitä ja sitä, miten niistä pääsee irti.
Tampereen Työväen Teatterin kantaesitys Nämä onnemme päivät on todellista näyttelijäntyön juhlaa
TEATTERI | Irlantilaisnäytelmä kertoo vanhenemisesta, ystävyydestä, menettämisestä, unohtamisesta, luopumisesta ja luovuttamisesta.
Herran pieksut, miten nämä näyttelevät! Macbeth Muet, Season Bulgakov ja You Are Here Mukamas-festivaalilla
TEATTERI | La Fillet du Laitierin kanadalaiskaksikko on ilmiömäinen. Kahden hengen Macbeth on tehty niin, että pelkkä pöytäliina ja paperiastiasto riittävät lavastukseksi.