Vuoden 2020 erinomaiset #13: Keikat, konsertit, festivaalit, striimit

19.12.2020
tinder

Brittiyhtye Tindersticks esiintyi alkuvuodesta Savoy-teatterissa. Kuva: Tommi Liljedahl

Sarjassa esitellään kuluneen vuoden erinomaisia asioita kulttuurin eri aloilta. Kolmantenatoista vuorossa ovat keikat, konsertit ja festivaalit, joita koronasta huolimatta tänäkin vuonna järjestettiin – niin elävänä kuin verkossa.

Seuraavassa Kulttuuritoimituksen tekijät esittelevät kuluneen vuoden erinomaisia keikkoja, konsertteja ja festivaaleja. Esitellyt musiikkitapahtumat eivät ole paremmuus- vaan aakkosjärjestyksessä esiintyjän tai tapahtuman nimen mukaan.

Lista ei ole äänestyksen tai haudanvakavan komiteamietinnön tulos; siltä ei siis välttämättä löydy aivan jokaista vuoden parasta musiikkitapahtumaa.

Jokainen esitellyistä tapahtumasta on kuitenkin ansainnut paikkansa listalla olemalla erinomainen – ainakin tekstin kirjoittajan mielestä.

Kaikki Vuoden 2020 erinomaiset -sarjassa julkaistut jutut pääset lukemaan täältä.

* *

Pop, rock & jazz

Antti Autio

Kamaripoppia, rockia ja folkia yhdistelevä lauluntekijä esiintyi Tampereen Olympiassa 22.2.2020.

”Antti Aution kamarirock-kokoonpano piti hauraat biisit livenäkin pienieleisinä. Mila Laineen sieluun käyvä sello ja seireenilaulu toivat sointiin vastustamatonta lumoa. Soittajien lisäksi kananlihaindeksiä kasvatti päät kallellaan Autiolle antautunut yleisö. Ässät suhahtelivat pitkin salia, kun kuulijat kuiskivat ja huokailivat lempibiisiensä mukana. Spontaanit kiljahdukset taisivat kohotella artistinkin ihokarvoja.” (Tommi Liljedahl – lue koko arvio täältä)

* *

Ringa Manner. Kuva: Ilkka Valpasvuo

The Hearing

Ringa Mannerin elektropopyhtye esiintyi Tampereen G Livelabissa 10.1.2020.

”The Hearingin keikoilla artisti ei jumita konehuoneensa äärellä vaan liikettä, tanssimuuvia ja heittäytymistä piisaa. Välispiikeissä Manner on ujo ja herttainen, mutta musiikin ytimessä kylmän kuulas valtiatar.” (Ilkka Valpasvuo – lue koko arvio täältä)

* *

Ilmiliekki Quartet

Trumpetisti Verneri Pohjolan johtama jazzkvartetti esiintyi Tampere-talon Pienessä salissa 4.3.2020.

”Verneri Pohjola on nykyisellään minkä tahansa yhtyeen lukko. Trumpetin väkevä sointi vie vapaan pehmeästä tuhinasta post-bopin kireätempoiseen tulitukseen. Soundi on selkeän omaleimainen ja persoonallinen, vaikka tuokin pitkissä sävelkuluissa mieleen Tomasz Stankon tai Miles Davisin. Tuore musiikki lupaa ansaitusti yhä näkyvämpää kansainvälistä statusta.” (Arto Murtovaara – lue koko arvio täältä)

* *

Karina

Helsinkiläinen taiderockyhtye esiintyi Tampereen G Livelabissa 10.6.2020.

”En usko, että Karina onnistuu milloinkaan tekemään aivan niin täydellistä laulua tai aivan niin täydellistä albumia kuin yhtyeen ystävät haaveilevat. Se ei ole kuitenkaan bändin vika, vaan pikemminkin yhtyeen estetiikkaan sisäänrakennettu ominaisuus. Sillä Karinan musiikki soi paikassa, jossa näkymän meidän tuntemaamme ihmeellisempään maailmaan peittää vain ohut, lepattava harso. Välähdykset toisesta, mittaamattomasti kauniimmasta maailmasta jäävät aina vain välähdyksiksi. Mutta niitä odottaa uudelleen ja uudelleen, henkeään pidätellen.” (Antti Lähde – lue koko arvio täältä)

* *

Jkarjalainen1

Kuva: Jantso Jokelin

J. Karjalainen

Konkarilauluntekijä esiintyi Tampereen Tullikamarin Klubilla 12.3.2020.

”J. Karjalainen on aikuisrockia. Minä olen aikuinen. Minä kuulun tänne. Yhä suuremmalla vääjäämättömyydellä on käymässä selväksi, että nuoruuden rämäpäisessä vimmassa ylenkatsotut stingit, chrisreat, agentsit ja edukettuset ovat oikeastaan olemassa minua varten. He sanovat, että on aika rauhoittua, omaksua eteerisempi elämänasenne. On aika mitata kappaleita niiden autossa kuunneltavuuden perusteella. On työnnettävä paita housuun ja soitettava Telecaster-kitaralla ihastuttavan juustoisia sooloja.” (Jantso Jokelin – lue koko arvio täältä)

* *

Kerava Jazz

30. kerran järjestetty jazzfestivaali soi Keravalla 11.–13.9.2020.

”Festivaalikesän perinteisesti keväällä aloittava Kerava Jazz ei antanut koronan tappaa iloa, vaan punnersi syksyn kähmään festivaalin – toki rajoitusten puitteissa. Särmikkäistä ulkomaisista esiintyjistä tunnettu festivaali rakensi onnistuneesti raikkaan ja vaikuttavan paketin pelkästään kotimaisten starojen varaan.” (Arto Murtovaara – lue koko arvio täältä)

* *

Litku Klemetti

Suomi-indien suursuosikki esiintyi Tampereen Tullikamarin Pakkahuoneella 13.11.2020.

Litku Klemetti bändeineen oli Pakkahuoneella suvereeni omassa, kauniin vaeltavasta isosti jyräävään vaihtelevassa musiikillisessa maailmassaan.” (Ilkka Valpasvuo – lue koko arvio täältä)

* *

Kohti Tuhoa

Helsinkiläinen hardcorepunkyhtye esiintyi Tampereen Vastavirta-klubilla 21.2.2020.

”Kohti Tuhoa on vauhdikasta hardcore-punkia Helsingistä. Sen musiikki on sähköistävää. Haluan juosta päätä pahkaa seinään. Koston enkeliltä kuulostava laulaja Helena lupaa näyttää ihmisen kasvot. Ei armoa, ei myönnytyksiä. Bändin ilmaisu toimii kuin liekinheitin. Energia lävistää minut. Minut on pesty, tyhmät tekoni oravanpyörän orjana on sovitettu. Tämän haluan kokea uudestaan.” (Aksu Piippo)

* *

Pekko Käppi

Yhden jos toisenkin kriitikon heikkona hetkenään ”jouhikkoshamaaniksi” tituleeraama artisti esiintyi Seinäjoen Kalevan Navetan avajaisissa 11.3.2020.

Pekko Käpin eläytyminen laulujensa tarinoihin oli intensiivistä ja mukaansa tempaavaa. Lauluissa kulminoituivat suomalaiskansalliseen perinteeseen liittyvät melodiakulut ja toinen toistaan romanttisemmat ja hauskemmat, jopa karmivat tarinat, jotka Käppi pohjusti kiinnostavasti lupsakalla kerronnallaan. Pikkuisen jouhikon säestyksellä Käppi loi pieneen ravintolaan maagisen, suorastaan sähköisen tunnelman. Samana iltana uutisoitiin ensimmäisistä rajoituksista. Koronahelvetti oli alkanut.” (Marita Nyrhinen)

* *

IMG 4273 1

Kuva: Markku Saarela

Lasten hautausmaa

Melankolinen kouvolalaisyhtye esiintyi Tampereen Klubilla 28.2.2020.

” Kun yleisössä silmin nähden herkistyy viisikymppinen mies toisensa jälkeen, käy mielessä, olisimmeko vihdoin seuraavassa sukupolvessa pääsemässä yli menneiden sotiemme traumoista. Meidät on opetettu olemaan kovia ja kestämään mitä tahansa hammasta purren. Pojat eivät itke. Miehen ei ehkä tarvitse enää olla jäyhä jököttäjä, jonka arvo mitataan sillä, kuinka ’kova’ hän on.” (Eros Gomorralainen – lue koko arvio täältä)

* *

Matilda Hugo & the Magical Fever

Tamperelainen rockyhtye esiintyi Vastavirta-klubin Pispala Folk -illassa 2.8.2020 ja Romufestivaalilla G Livelabissa 29.8.2020.

”Päädyin kuukausi sitten Vastavirta-klubille tietämättä millaisia bändejä siellä on esiintymässä. Kun astuin sisään, lavalle nousi juuri samalla hetkellä Matilda Hugo & the Magical Fever. Täysin outo nimi minulle. Olin kuin nuijalla päähän lyöty. Yhtyeen jokainen jäsen oli mielenkiintoinen persoona ja musiikki oli yhtä juhlaa. Rock’n’roll, viihde ja saarnaaminen sekoittuivat upeaksi sopaksi. Yhtyeen G Livelab -keikka muutama viikko ensitapaamisemme jälkeen oli jopa vielä parempi.” (Juhani Koivisto – lue koko teksti täältä)

* *

Makaya McCraven

Chicagolainen jazzrumpali esiintyi yhtyeineen Helsingin Ääniwallissa 18.1.2020.

”Suvereeni ja varsin karismaattinen yhtye osoitti sen, ettei nykyaikaisen ja jopa futuristisen tyylin luomiseen tarvita uusimpia vimpaimia ja synteettisiä soundeja. Se onnistuu visionääriseltä yhtyeeltä ihan soittamisen keinoin. Uutuus kuuluu soittotyylissä, sovituksissa, rakenteissa ja ennen muuta ennakkoluulottomassa tyylien yhdistelyssä. Sanalla sanoen uudenlaisessa musiikillisessa ajattelutavassa.” (Sami Nissinen – lue koko arvio täältä)

* *

Naghash Ensemble

Armenialainen yhtye avasi Helsingin Savoy-teatterin Armenia-festivaalin 25.1.2020.

”Naghash Ensemble sekoittaa armenialaista kansanmusiikkia ja klassista musiikkia sekä lainaa energiaa myös rockista ja jazzista. Tuloksena on hyvin omaperäistä, omaäänistä ja meditatiivista musiikkia. Kolme naissolistia, Hasmik Baghdasaryan, Tatevik Movssesyan ja Arpine Ter-Petrosyan ovat klassisen koulutuksen saaneita laulajia, joiden upeat äänet sointuvat kauniisti yhteen.” (Sirpa Pääkkönen – lue koko teksti täältä)

* *

Jukka Nousiainen

Suomalaisen vaihtoehtorockin puuhamies esiintyi Sastamalan Tyrvään Pappilan ulkolavalla 25.6.2020.

”Miljöö Tyrvään pappilan puutarhassa ei ollenkaan vähentänyt Nousiaisen musiikin tehokasta luikertelua sielun sopukoihin. Elämän monitahoisuus tuli näkyväksi sekä musiikissa että valloittavissa välihöpinöissä; rohkeutta vaativa rakastaminen, villin elämän hinta, moraalin, etiikan ja aatteiden merkitys ja odottavien heinätöiden paino. Kiitän, että heinätyöt odottivat lempikappaleideni ajan ja että juuri Jukka Nousiaisen keikka sai murtaa pitkältä tuntuneen tauon elävästä musiikista. (Tiiatuulia Erkkilä – lue koko teksti täältä ja Tommi Liljedahlin kirjoittama arvio täältä)

* *

anttipaalanen

Kuva: Kirsi Haapamatti

Antti Paalanen

Harmonikkataiteilija esiintyi Seinäjoen Kalevan Navetassa 13.11.2020. Konsertti oli osa ValotON-valotapahtumaa, joka puolestaan järjestettiin osana Pikkuprovinssi-lastenkulttuurifestivaalia.

”Paalanen vei melko lyhyessä setissään yleisön huvittuneesta epäuskosta liki transsiin. Ympäröivää pimeyttä värittivät valoteokset ja ihmisten puheensorina vaimeni Paalasen hiljaisesta herkistelystä voimakkaaseen, melkein teknopoljentoon, yltyneen pauhun alle. Oli jollain tapaa absurdi näky, kun kunnon kurkkulauluörinän ja hakkaavan soiton raikuessa äidit nostelivat pieniä, pipopäisiä lapsiaan ikkunalle: Tuolla se mörkö soittaa.” (Kirsi Haapamatti – lue koko teksti täältä)

* *

Pintandwefall & Rosita Luu

Kotimaiset indiepopyhtyeet järjestivät yhteisen illan uusien albumiensa kunniaksi Tampereen G Livelabissa 11.9.2020.

”Levynjulkaisukeikat olivat näkemyksellisen soitannon juhlaa. Illan keikkoja yhdisti hyväntuulisuus ja yhtyeiden soitannon vaivattomuus.” (Eros Gomorralainen – lue koko arvio täältä)

* *

Puhelinseksi

Punkia ja uuden aallon rockia yhdistelevä yhtye esiintyi Tampereen Telakalla Nykyajan ja Sur-rurin kanssa.

”Puhelinseksin kappaleet edustavat katu-uskottavaa, neljänkymmenen vuoden takaisten bändien hengessä soitettua uuden aallon rokkia stemmalauluilla ja erittäin tarttuvilla, mukana hoilattavilla kertosäkeillä. Kaikki on kohdallaan. Kun ryhmä myös vaikuttaa nauttivan esiintymisestään, on sitä ilo päästä todistamaan.” (Eros Gomorralainen – lue koko arvio täältä)

* *

20200208jariraaste8

Petri Alanko on toisinaan Jari Raaste. Kuva: Ilkka Valpasvuo

Jari Raaste

Soulia ja iskelmällistä indiepoppia yhdistelevä Jari Raaste esiintyi Tampereen Telakalla 8.2.2020.

”Livenä Jari Raaste on raukean sielukasta soittoa, jossa soul ja täyteläinen bändisoittosoundi on avain. Telakan keikka todisti, että yhtye voisi jo nyt helposti levyttää yhden uuden vuosikymmenen parhaista levyistä. Ainakin mikäli livenä kuullun soundin saa elämään levymuodossa.” (Ilkka Valpasvuo – lue koko arvio täältä)

* *

Superposition ja Roberto Negro & Emile Parisien

Olavi Louhivuoren yhtyeen ja ranskalaisduon Vapaat äänet -kiertue päättyi Tampereen G Livelabissa 30.9.2020.

Roberto Negro soitti pianollaan teollisia rytmejä, välillä preparoiden pianoa haarukoilla ja muilla värkeillä. Kimurantit rytmit saivat lähipöydän nuoret muusikot laskemaan tahtilajeja ja myhäilemään toisilleen. Emile Parisien väijyi mikrofoniaan sopraanosaksofoni aseenaan. […] Seuraavaksi lavalle saapui Olavi Louhivuoren kipparoima Superposition. Siinä missä levyllä nuorista soittajista koostuvan yhtyeen kappaleet nojasivat 1960-luvun free jazziin, oli yhtyeen soitto livenä enemmän itsensä ilmaisemista ja hetkessä reagointia.” (Pekka Ohtokangas – lue koko arvio täältä)

* *

Tampere Jazz Happening

Kotimaisin voimin järjestetty 39. Tampere Jazz Happening soi Tampereen Tullikamarin Pakkahuoneella ja Telakalla 29.10.–1.11.2020.

”Tampere Jazz Happeningin viimeisenä artistina Pakkahuoneella yhtyeineen esiintynyt Timo Lassy summasi: ’Suomessa pärjätään kyllä yksi viikonloppu omillaan.’ Oikeassa oli: Happeningin kokenut koneisto puristi koronan raameihin mahtuneen festivaalin, joka onnistui erinomaisesti sekä taiteellisesti, turvallisesti että yleisömäärissään.” (Arto Murtovaara – lue festivaalireportaasit täältä, täältä ja täältä)

* *

Tindersticks

Brittiläisen kamaripopin veteraaniyhtye esiintyi Helsingin Savoy-teatterissa 9.2.2020.

Stuart Staples on bändinsä näköinen keulahahmo, sillä kukaan ei tee itsestään numeroa, vaan tarjoilee oman hienostuneen mausteensa yhteiseen keitokseen. Kuusi pitkin lavaa levittäytynyttä lähes kuusikymppistä miestä eivät esiinny, vaan esittävät keskittyneesti tummia, elämänmakuisia tunnelmapaloja. Suljetuin silmin laulujensa maailmaan uppoutunut solisti raotti illan aikana luomiaan sen verran, että löysi pois lavalta. Jos Staplesissa olisi ripaus enemmän lavakarismaa, bändi hiljentäisi paljon isompia areenoita.” (Tommi Liljedahl – lue koko arvio täältä)

* *

Wentus Blues Band

Kokkolan blueslähettiläät soittivat Tampereen G Livelabissa 24.1.2020.

”Wentus Blues Band ei kokemukseni muukaan koskaan petä. Kun Kokkolan pojat tulivat kotikulmille, oli pakko päästä kuulemaan. Kannatti. Viisikon soitanta imaisi mukaansa, vaikka tunnelma ei ehkä noussut ihan samalle tasolle kuin vuosi sitten Kaustisen festariareenalla. Tampereella kuultiin komeita sooloja, saumatonta yhteissoittoa ja villejä aplodeja. Solisti Juho Kinaretin soinnikas ääni kantoi vielä, vaikka bändi tuli Tampereella laivakeikalta.” (Marja Aaltio)

* *

Klassinen, ooppera & laulu

VIC18063005x

Ariadne auf Naxos

Richard Straussin ooppera esitettiin Kansallisoopperassa kahdeksan kertaa tammi- ja helmikuussa.

”Suuria odotuksia oopperataivaalla herättävä lyyrisdramaattinen sopraano Miina-Liisa Värelä lunastaa suvereenisti odotukset raskaana olevan, äitiyden onnen saavuttavan primadonna Adriannen roolissa. Hän laulaa hivelevän kauniisti ja linjakkaasti rooliinsa eläytyen.” (Siskotuulikki Toijonen – lue koko arvio täältä)

* *

Covid Fan Tutte

Kansallisooppera esitti Mozart-klassikkoa Minna Lindgrenin libretolla, Jussi Nikkilän ohjaamana ja Esa-Pekka Salosen johtamana elo- ja syyskuussa. Ooppera on katsottavissa Yle Areenassa.

”Korona on muuntuvuudessaan ja pandemialuonteessaan polvilleen notkauttava ase. Niin on oopperakin. Kansallisoopperan Covid fan tutte pilkkaa sumeilematta oopperamaailmaa ja siinä se on Mozartin hengessä täysin rinnoin. Jussi Nikkilän ohjaus on kutkuttava kurotus tähän hetkeen, jolloin emme tiedä päivää emmekä hetkeä, jolloin se iskee.” (Anne Välinoro – lue koko arvio täältä)

* *

Johannes-passio

Tenori Tuomas Katajala ja basso Aarne Pelkonen järjestivät J.S. Bachin Johannes-passion esityksen Helsingin Kallion kirkkoon pitkänäperjantaina 10.4.2020. Konsertti on katsottavissa Yle Areenassa.

”Urkuri Markus Malmgren soitinsi teoksen uruille sekä yhdelle viululle, alttoviululle, oboelle ja huilulle. Seitsemän suomalaista laulajaa esitti kaikki kaksituntisen passion aariat ja kuoro-osuudet. Ympärillä oli vain tyhjä kivikirkko. Tämän lähemmäs ei voi päästä kärsimysnäytelmään olennaisesti kuuluvaa yksinäisyyttä ja tuskaa. Kallion kirkon Johannes-passio on koskettavin, herkin ja samalla oudolla tapaa majesteettisin näkemäni passio-esitys.” (Kari Pitkänen – lue koko teksti täältä)

* *

YL Tampere talossa 1

Leevit

Ylioppilaskunnan Laulajat sitoi Leevi Madetojan sekä Leevi and the Leavingsin voimahahmon Gösta Sundqvistin (1957–2003) sävellykset yhteen Tampere-talon Leevit-konsertissaan 5.3.2020.

”Samoista isoista asioista oli koko ajan puhe, vaikka säveltäjien välissä oli monta sukupolvea ja melkein sata vuotta. Suomalaisuuden pohjavire on sinä aikana muuttunut hämmästyttävän vähän.” (Kari Pitkänen – lue koko arvio täältä)

* *

Metropolis

Tampere Filharmonia säesti Fritz Langin vuoden 1927 klassikkoelokuvan Tampere-talon Isossa salissa 7.3.2020. Konsertti oli osa 50-vuotiaan Tampere Film Festivalin ohjelmistoa.

Metropolis oli Tampere Filharmonian livesäestyksellä elämys. Orkesteri soitti Frank Strobelin johdolla kuin unelmien soittokone. Gottfried Huppertzin sävellyspotpuri on vahvaa elokuvamusiikkia, sen pääteema jää mieleen ja kaikki muu on ihanan alleviivaavaa satsia. Kuvittelisin, että orkesterimuusikolle livesäestys on mahtava kokemus.” (Anne Välinoro – lue koko kolumni täältä)

* *

valvottamat

Kuva: Petra Stolt

Metsän valvottamat

Petra Poutasen säveltämä ja Juha Hurmeen ohjaama metsäooppera Koveron perinnetilalla Ikaalisissa Seitsemisen luonnonpuiston alueella 20.9.2020.

”Hurme saatteli lyhyellä monologilla katsojat Samuli Paulaharjun elämäntöistä kummunneiden tarinoiden, ja sitä kautta Poutasen teosten maailmaan. Sitten kuoro esiintyi, ainoina varsinaisista ulkovaatteista erottuvina esiintymisasuinaan hengityssuojat. Kokemus oli ehdottomasti hieno, puitteiltaan suorastaan uniikki taideteos, joka vatkasi ja höykytti, mutta hartain ja harkituin ottein. On ihanaa ja ihmeellistä elää!” (Aleksi Leskinen – lue koko teksti täältä)

* *

 

Nosferatu

Harmonikkataiteilija Veli Kujala ja bassovirtuoosi Lauri Porra säestivät F. W. Murnaun mykkäelokuvaklassikon Helsingin Savoy-teatterissa 24.9.2020.

”Puolitoistatuntinen säestysurakka oli täyspainoinen konsertti- ja elokuvakokemus. Muusikoilla tuntui olevan hauskaa soittaessaan ja he tekivät työtä sitä mukaa, mitä elokuvan kohtaukset vaativat: heleitä teemoja, tunnelmaa kohottavia tiheneviä tempoja, volyymeiden vaihtelua piano pianissimosta forte fortissimoon. Hempeät kohtaukset näyttivät romanttisilta, ja kauhun hetkinä paniikki hiipi katsojan puseroon.” (Marita Nyrhinen – lue koko arvio täältä)

* *

Rivorera

Georgialainen mieskuoro esiintyi Helsingin Kallion kirkossa 9.2.2020.

”Laulajien äänet ovat lumoavan kauniita. Ne sointuvat hienosti yhteen ja soivat kirkkaina, pehmeinä, voimakkaina tai lyyrisen herkkinä. Esityksessä on dynamiikkaa, sävyjen vaihtelua, harrasta hiljaisuutta, hääjuhlan riemua, komiikkaa ja sykähdyttävää voimaa. Tunteet välittyvät ilman yhteistä kieltä, eikä sitä tarvitakaan. Nämä laulut vievät kuulijan mielikuvissa vuorille, luostariin tai suurten juhlien humuun.” (Sirpa Pääkkönen – lue koko arvio täältä)

* *

Vakavaa ja traagista

Tampere Filharmonia esitti Brahmsia ja Shostakovitshia tyhjälle Tampere-talon Isolle salille 13.3.2020 solistinaan Johannes Weisser.

”Ohjelma ei antanut armoa sen enempää kuulijalle kuin esiintyjillekään. Se piti otteessaan ja pakahdutti. Vera Plosila kirjoittaa käsiohjelmatekstissä: ’Shostakovitshin ansiona pidettiin kykyä kanavoida aikalaistensa tunteita musiikkiin etenkin silloin, kun niitä ei voinut sanoin ilmaista.’ Uskon, että Tampere Filharmonia teki samoin omien kuulijoidensa osalta tällä poikkeuksellisen hienolla konsertillaan.” (Kikka Holmberg – lue koko arvio täältä)

* *

Striimit

Musa Ullakolla

Swgbbo-virtuaalimaailmassa järjestettiin huhti- ja toukokuun aikana kolme yksipäiväistä online-festivaalia, joissa esiintyivät muun muassa Sun Araw, Lau Nau, Tomutonttu, Kuupuu, Antti Tolvi ja Olimpia Splendid.

”Kokeelliseen musiikkiin keskittyneet Musa ullakolla -festivaalit helpottivat huomattavasti keikka- ja hippahimoa kevään eristysolosuhteissa. Tapahtumat soivat sulosointuja korville ja – uskokaa tai älkää – upeita lavaesiintymisiä sekä samojen tuttujen ystävien kohtaamisia yhtä huonojen (nyt vain tsättikuplissa kelluvien) läppien kera kuin entisaikain live-keikoilla, mutta tällä kertaa vain Habbo-hotellista tutuissa maisemissa. Nolot kömmähdyksetkin olivat taattua festarikamaa: Olimpia Splendidin soittaessa eksyin vahingossa lavalle vilkuttamaan ja Antti Tolvin esiintyessä astuin vahingossa teleporttiin, jonka vuoksi missasin meditatiivisen keikan lopun.” (Elissa Määttänen)

* *

Nousiainen

Jukka Nousiainen

Aiemminkin tässä samassa koosteessa mainittu muusikko esiintyi Sastamalan kodissaan 13.3.2020.

”Juuri saunasta saapunut Jukka Nousiainen viritteli puhelimensa ja kitaransa ja soitti poikkeuksellisen lämminhenkisen yhden miehen keikan omasta olohuoneestaan. Facebook-livenä välitetyllä keikalla katsojia oli parhaimmillaan kerralla yli 800. Viestit sinkoilivat ’yhteislaulussa’ ja sydämet kuplivat kuvan laidalla.” (Kaarina Lehtisalo – lue koko teksti täältä)

* *

Oranssi Pazuzu

Psykedeelinen black metal -bändi soitti uuden Mestarin kynsi -levynsä striimikeikalla Seinäjoen Rytmikorjaamolla 15.5.2020.

”Oranssi Pazuzun levynjulkaisukeikka on yksi parhaiten toteutettuja tänä vuonna näkemiäni striimikeikkoja. Kuva näyttää välillä jopa musiikkivideomaiselta. Sen lisäksi bändi ilmeisesti soitti niin tiukasti, että osa kommentoijista epäili, että keikka olisi nauhoitettu ennalta – vaikka kai bändit nyt yleensä osaavat soittaa omat biisinsä. Striimikeikkojen katsominen tuntuu aina vähän ristiriitaiselta, niistä puuttuu livekeikkojen yhteisöllisyys ja musiikin voima jää vajaaksi. Oranssi Pazuzun musiikkiin tietty etäisyys kuitenkin sopii hyvin. On oikeastaan osuvaa, että jonkinlaista teknodystopiaa luotaavan levyn julkkarikeikka esitetään ruudulla poikkeustilan aikana.” (Samuli Huttunen)

* *

Vastavirta Lives

Pispalan Vastavirta-Klubi aloitti maaliskuussa Vastavirta Lives -striimikeikkasarjan, jossa ovat tähän mennessä esiintyneet muun muassa Kohti Tuhoa, Dave Lindholm, Liila Jokelin ja Sur-Rur.

”Jos odotitte, että punk-klubin livestriimi olisi jotain käppäistä meininkiä, niin luulitte väärin, sillä Vastavirta Lives on aivan 1990-luvun Jyrki-ohjelman veroisesti toteutettu konsepti kattokameroineen ja keikkojen väliajalla vedettyine haastatteluineen. Tuoreimman joululähetyksen juontojen väliin leikatut sakeat tonttuilu-insertit ovat parasta jouluviihdettä sitten The Joulukalenterin. Kalevi Suopursun Karaoke Show sai striiminä melkoisia metatasoja. Oma suosikkini Vastavirta Livesin keikoista on ehkä silti herkkä vaikka välillä lyriikoiltaan rujo Vulvarutto akustisena.” (Samuli Huttunen)

Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua