Nuoren naisen muotokuva on yksi kolmesta Niagaran ohjelmistossa olevasta elokuvasta, joille Kulttuuritoimituksen kriitikko on antanut täydet viisi tähteä. Kuva: Cinemanse
ELOKUVA | Ensimmäiset elokuvateatterit Suomessa ovat avanneet ovensa yleisölle. Tampereella Niagara palaa parinkymmenen elokuvan ohjelmistolla. Finnkinon teattereihin pääsee näillä näkymin heinäkuussa.
Myös moni muu elokuvateatteri eri puolilla Suomea palaa toimintaan kesäkuun aikana. Finnkino sen sijaan pitää ovensa säpissä vielä koko kesäkuun. Tällä tietoa esitykset Tampereen Plevnassa ja Cine Atlaksessa sekä maan muissa Finnkinon teattereissa jatkuisivat heinäkuussa.
* *
Niagara listaa verkkosivuillaan tämänhetkiseen ohjelmistoonsa 21 elokuvaa. Näistä Kulttuuritoimituksessa on arvioitu 15.
Alla mainittujen elokuvien lisäksi Niagaran ohjelmistoon kuuluvat Tuukka Temosen Aika jonka sain, Taneli Mustosen Se mieletön remppa, Autumn de Wilden Emma, Guy Ritchien The Gentlemen sekä koko perheen animaatioelokuvat Eteenpäin (ohj. Dan Scanlon) ja Koiranpäivät (ohj. Kevin Johnson).
Nuoren naisen muotokuva (ohj. Céline Sciamma)
Muotokuvamaalarin ja mallin välille syttyvästä romanssista kertova ranskalaiselokuva herättää suuria tunteita pienillä eleillä. (Riikka Oksasen arvio)
Parasite (ohj. Bong Joon-ho)
Parasite on ohjaajansa näköinen elokuva. Korkealentoinen huijaustarina nappasi toukokuussa Cannesin elokuvajuhlien pääpalkinnon. (Valtteri Mörttisen arvio)
The Peanut Butter Falcon (ohj. Michael Schwartz & Tyler Nilson)
Kehitysvammainen mies heivaa painigoljatin yli laidan. Elokuvassa on sadun ainekset, mutta totuus piileekin luuserisankareiden elämänasenteessa. (Anne Välinoron arvio)
Pikku naisia (ohj. Greta Gerwig)
Greta Gerwig kertoo Louisa May Alcottin moneen kertaan filmatisoidun tarinan uskollisesti, mutta onnistuu tekemään tilaa uusille tulkinnoille naiseudesta, rakkaudesta ja oman elämänsä rakentamisesta. (Riikka Oksasen arvio)
Elämää kuoleman jälkeen (ohj. Klaus Härö)
Suomen omaäänisin ohjaaja on onnistunut tekemään elokuvan henkilökohtaisimmasta aiheesta mitä kuvitella saattaa. Lähiomaisen, puolison tai äidin kuolema voi olla vaikeimpia tilanteita ihmisen kestää. (Antti Selkokarin arvio)
Heinähattu, Vilttitossu ja ärhäkkä koululainen (ohj. Lenka Hellstedt)
Sinikka ja Tiina Nopolan lastenkirja Heinähattu, Vilttitossu ja ärhäkkä koululainen on siirtynyt valkokankaalle lähes sellaisenaan. Käsikirjoituksen henki on seurannut mukana luontevasti osin siksi, että sisarpari on itse muokannut kirjaansa. (Risto Ojasen arvio)
Jäähyväiset (ohj. Lulu Wang)
Toisen sukupolven amerikankiinalainen nainen lähtee Kiinaan hyvästelemään sairaan isoäitinsä. Tosielämän valheesta syntyi sydämellinen jäähyväiselokuva. (Eija Niskasen arvio)
Les Misérables (ohj. Ladj Ly)
Ohjaaja Ladj Ly on malilainen siirtolainen, joka teininä kuvasi asuinympäristöään videokamerallaan. Victor Hugon klassikkoon viittaava Les Misérables sijoittuu nyky-Ranskaan. (Eija Niskasen arvio)
Weathering With You (ohj. Makoto Shinkai)
Aurinkotytön tarinassa näkyy japanilaisen nykyanimen korostunut realismi. Kaikki paikat ja yksityiskohdat muistuttavat yksi yhteen todellisuutta. (Eija Niskasen arvio)
La Belle Epoque – elämämme kaunein aika (ohj. Nicolas Bedos)
Voiko rakastumisen hetkeen palata uudestaan neljänkymmenen vuoden jälkeen? Ranskalaiskomedia vastaa kahdella limittäisellä käsikirjoituksella ”kyllä”. (Anne Välinoron arvio)
Mr. Jones (ohj. Agnieszka Holland)
Mr. Jones kuvaa walesilaisen sanomalehtireportterin Gareth Jonesin matkaa Moskovaan ja Ukrainaan, 1930-luvun Holodomorin sydämeen. (Eija Niskasen ja Kanerva Cedeströmin arvio)
The Invisible Man (ohj. Leigh Whannell)
Universalin klassikkohahmo on uutuuselokuvassa sivuosassa. Alkuperäistarinasta on jäljellä tiedemiehen sukunimi Griffin ja julma psykopaattiluonne. (Kaarina Lehtisalon arvio)
Sonic the Movie (ohj. Jeff Fowler)
Sonic the Hedgehog -peleistä tuttu sininen vauhtisiili liitää ja kiitää odotusten mukaisesti, mutta elokuvallinen sisältö jättää toivomisen varaa – ainakin aikuisen katsojan näkökulmasta. (Aleksi Leskisen arvio)
Teräsleidit (ohj. Pamela Tola)
Pamela Tolan ohjaama Teräsleidit hajautuu sekoiluksi, kun kolme ikääntynyttä sisarusta lähtevät matkaan ja puhuvat suunsa puhtaaksi toisistaan. (Antti Selkokarin arvio)
Positiivisemmin elokuvasta kirjoitti kolumnissaan Kirsi Jaatinen: ”Tässä on luotu jotain sellaista, mitä ei aiemmin ollut olemassa. Pamela Tola ei ole mennyt siitä, missä aita on matalin. Hänkin on tehnyt manalanmatkan.”
Color Out of Space (ohj. Richard Stanley)
Näyttelijä Nicolas Cage on takuuvarma merkki elokuvan tasosta. Teoria pitää paikkansa myös Lovecraft-filmatisointi Color Out of Spacen kohdalla. (Kaarina Lehtisalon arvio)
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Ridley Scottin Gladiator II on kelvollinen, vaan ei yhtä mahtava spektaakkeli kuin edeltäjänsä
ELOKUVA | Vaikka Ridley Scottilla on suurten spektaakkeleiden tekemisen mittakaava hallussaan, kaikki tuntui paljon tuoreemmalta ensimmäisen Gladiator-elokuvan aikoihin.
Entisen nuorison elämä on juhlia, juopottelua ja toisen etsintää – arviossa Samppa Batalin Omenavarkaat
ELOKUVA | Samppa Batalin ohjaama elokuva on ajan todellisuuteen pyrkivä tarina yhdestä päivästä ja yöstä yli kolmekymppisten elämässä.