Elokuva-arvostelu: Aurinkotytön tarinassa näkyy japanilaisen nykyanimen korostunut realismi. Kaikki paikat ja yksityiskohdat muistuttavat yksi yhteen todellisuutta.

Lukion aloittanut koulupoika Hodaka jättää koulun ja kotinsa ja lähtee pienestä saarikylästä kohti Tokion valoja. Laivan joutuessa myrskyyn lusmunoloinen Suga pelastaa Hodakan. Hodaka yrittää löytää töitä ikuisen sateen rytmittämässä Tokiossa, mutta se on alaikäiselle vaikeaa ilman opiskelijakorttia.

Sitten hän muistaa Sugan. Suga pyörittää pientä toimitusta, joka on erikoistunut skandaaleihin ja outoihin mystisiin ilmiöihin. Pian Hodaka onkin toimituksen avustaja. Suga on kuullut huhuja ”aurinkotytöstä”, joka pystyy saamaan aikaan paikallisen auringonpaisteen. Onko hän todella olemassa vai onko kyseessä kuukausia yhtämittaisista sateista kärsineiden tokiolaisten luoma huhu?

* *

Makoto Shinkai päätyi jo edellisellä anime-elokuvallaan Your Name (2016) asemaan, jossa on tähän asti nähty Studio Ghiblin ohjaajat: hänen elokuvansa meni Japanin katsojatilaston ykköseksi ja rikkoi kaikkien aikojen lipunmyyntiennätyksiä.

Vuonna 1973 syntynyt Shinkai on selkeästi eri sukupolvea kuin 1940-luvulla syntynyt Hayao Miyazaki. Haastatteluissa Shinkai on sanonut Miyazakin Laputan, Nausicaan ja Cagliostron linnan olleen suuria esikuvia omalle animaationtekemiselleen. Muita Shinkain mielianimeita ovat Hideaki Annon Evangelion ja Mamoru Oshiin Patlabor 2.

Ominaista Shinkaille on, että hän animestudion sijaan aloitti pienellä tiimillä ja käyttää paljon tietokoneistettua animointia etenkin taustojen luontiin.

Hina on ”aurinkotyttö”, joka pystyy hallitsemaan säätä.

Yliopistossa Japanin kirjallisuutta opiskellut Shinkai aloitti sukupolvelleen ominaisesti Falcom-peliyhtiössä pelianimoijana ja webbisisällön tuottajana. Vuonna 1999 hän teki ensimmäisen oman lyhytanimaatioelokuvansa She and Her Cat, joka voitti palkintoja ja pyynnön kännykkäyhtiöltä tuottaa heille sisältöä. Siitä lähti ura animaatio-ohjaajana.

Pian seurasivat kulttihitit Voices from a Distant Star (2002), A Place Promised in Our Youth (2004), 5 Centimeters per Second (2007) ja Children Who Chase Lost Voices (2011). Näissä Shinkai kehitti tunnistettavan tyylinsä: nuoret, romanttiset päähenkilöt, jotka yrittävät epätoivoisesti yhteyttä toiseen, rakkauden kohteeseen, mystiset, toiseen todellisuuteen vievät olosuhteet tai paikat, sattuman osuus elämänkulussa ja taustakuvauksen illankajon oranssinen hehku.

Aiemmista Shinkain animeista on nyt poimittu nuori tyttö ja poika, jotka kohtaavat ja uhkaavat päätyä erilleen. Hodaka pelastaa aluksi Hinan, joka Hodakan tavoin on jättänyt koulunkäynnin kesken. Katuja päivystävät skouterit ovat pestaamassa häntä epämääräiseen klubiin hostessiksi, kun Hodaka nappaa Hinan mukaansa.

Ja Hina on todellakin aurinkotyttö: hänellä on voimia saada aikaan muutamaksi tunniksi paikallinen auringonpaiste. Ja siitä kehittyykin Hodakalle ja Hinalle bisnes: he myyvät webbisaitin kautta Hinan palveluja kirpputoreille, häihin – tilaisuuksiin, joihin toivotaan hetkeksi parempaa säätä. Hinan kyvyt kuitenkin verottavat hänen haurasta ruumistaan.

Tokio on runollisimmillaan sateella.

Shinkai lähtee aiemmista animeistaan poiketen hieman trillerin perään, kun Hodaka löytää roskiksesta aseen ja päätyy poliisien jahtaamaksi. Nämä jaksot ovat ehkä viihdyttäviä: Hodakan ja Sugan tyttöystävän mopoajelu on kuin suoraan Medusan verkko -elokuvista, mutta Shinkain oman yliluonnollisia elementtejä kanavoivan romantismin sisälläkin ne liippaavat epäuskottavan rajalla.

Sen sijaan Hinan ja Hodakan ystävyys ja elokuvan päättävä jännite siitä, tapaavatko Hina ja Hodaka koskaan uudelleen, on tuttua Shinkaita. Tokiota vaivaavat sateet mietityttävät katsojaa: viittaako ohjaaja niillä ilmastonmuutokseen?

* *

Weathering With Youssa näkyy viimeaikaisen japanilaisanimen korostunut taustakuvituksen realismi: kaikki paikat ja yksityiskohdat ovat yksi yhteen todennäköisiä. Tokion Shinjukusta pystyy tunnistamaan paikkoja ja Sugan toimituksen sijainninkin summittaisesti Hodakan käyttämien bussien numeroiden perusteella. Samaten ruokien, tavaroiden ja vastaavien yksityiskohtien realismi on huikeaa.

Harmaan sateen lomassa Tokio neonvaloineen saa runollisia piirteitä. Ääniraidalla taas korostuu taustasateen humina.

Shinkain viimeisten elokuvien olennainen osa on ollut Radwimpsin musiikki, joka soi läpi elokuvan lopun teemalaulua myöten. Japanilainen indierockbändi on yhtäkkiä listojen kärjessä, koska Shinkai sattuu pitämään heidän musiikistaan ja alkoi tehdä yhteistyötä heidän kanssaan.

Weathering With Youssa musiikki muistuttaa paikoitellen putoavien sadepisaroiden ääntä. Teemalaulu Is There Still Anything That Love Can Do jää soimaan päähän teatterista lähtiessä.

Eija Niskanen

Weathering With You

(Tenki no Ko)
Japani, 2019

Ohjaus: Makoto Shinkai
Ääninäyttelijät: Kotaro Daigo, Nana Mori, Shun Oguri, Tsubasa Honda
Studio: ComixWave
Musiikki: Radwimps
Kesto: 1 h 52 min
Ikäraja: K7
Ensi-ilta: 13.3.2020

Elokuvaa esitetään Finnkinon elokuvateattereissa ja Tampereella myös Arthouse Cinema Niagarassa.