Myrskyluodon Maija. Kuva: Antti Rastivo / Solar Films
VALINNAT | Sarjassa esitellään kuluneen vuoden erinomaisia asioita kulttuurin eri aloilta. Toisena nostamme ansaitsemaansa arvoon fiktioelokuvia Challengersista Robot Dreamsiin ja Myrskyluodon Maijaan.
Seuraavassa esitellään 30 kuluneen vuoden aikana Kulttuuritoimituksessa kehuttua fiktioelokuvaa. Esitellyt teokset eivät ole paremmuus- vaan aakkosjärjestyksessä elokuvan nimen mukaan.
Lista ei ole äänestyksen tai komiteamietinnön tulos; mukana ei siis suinkaan ole jokaista vuoden erinomaista fiktioelokuvaa.
Jokainen esitellyistä teoksista on kuitenkin ansainnut paikkansa listalla olemalla erinomainen – ainakin siitä kirjoittaneen kulttuuritoimituslaisen mielestä.
* *
Alien: Romulus
Ohj. Fede Álvarez | ensi-ilta 14.8.2024. Yhdeksäs osa vuonna 1979 käynnistyneestä tieteis- ja kauhuelouvien sarjasta.
”Ollaan vastatusten limaa hampaistaan tihkuvan pitkulakalloisen pedon kanssa, jolta ei voi oikein paeta ja ampumistakin on varottava.” (Antti Selkokari – lue arvio)
* *
All of Us Strangers
Ohj. Andrew Haigh | ensi-ilta 8.3.2024. Taichi Yamadan romaaniin perustuva brittielokuva miehestä, joka etsii yhteyttä edesmenneisiin vanhempiinsa.
”Elokuva onnistuu kertomaan jotain yleispätevää ihmispsykologiasta vähän samaan tapaan kuin klassiset sadut ja tarut.” (Eija Niskanen – lue arvio)
* *
The Apprentice
Ohj. Ali Abbasi | ensi-ilta 11.10.2024. Gabriel Shermanin käsikirjoittama tarina nuoresta Donald Trupmista kommentoi kapitalismia karmeimmillaan.
”Elokuvan Trump on kuin äärikapitalistinen Frankensteinin hirviö, narsismin voimalla käyvä helvetinkone.” (Kaarina Lehtisalo – lue arvio)
* *
Challengers
Ohj. Luca Guadagnino | ensi-ilta 26.4.2024. Tennispelaajien maailmaan sijoitettu kolmiodraama on taitavan ja omaperäisen italialaisohjaajan uusin taidonnäyte.
”Challengers haastaa sekä perinteisiä valta-asetelmia että elokuvanteon sääntöjä.” (Kaarina Lehtisalo – lue arvio)
* *
Civil War
Ohj. Alex Garland | ensi-ilta 19.4.2024. Brittikirjailijan uusin elokuva on hänen teoksistaan hyytävin, kuvaahan se yhteiskunnan romahdusta vihaan.
”Se, ettei sodan syitä selitetä tai edes mainita, johtuu siitä, ettei sisällissota ole niinkään elokuvan sisältö, vaan konteksti.” (Antti Selkokari – lue arvio)
* *
Elämä on juhla
Ohj. Robert Guédiguian | ensi-ilta 23.8.2024. Draama ja komedia kahdeksan kuolonuhria vaatineen tosielämän onnettomuuden seurauksista.
”Kertomalla pieneltä ja paikalliselta tuntuvan tarinan Guédiguian kertookin samalla laajemmin Ranskasta ja ylipäätään Euroopasta.” (Antti Selkokari – lue arvio)
* *
The Holdovers
Ohj. Alexander Payne | ensi-ilta 4.1.2024. 1970-luvun alkuun sijoittuva lämminhenkinen draama joulunvietosta rikkaiden perheiden poikien sisäoppilaitoksessa.
”Joulu sisäoppilaitoksessa on kolmen yksinäisen raivoa ja totuuteen törmäilemistä. Lähtökohdat ovat kaukana toisistaan, konkreetisestikin.” (Maija Kääntä – lue arvio)
* *
Kesä ilman kevättä
Ohj. Nuri Bilge Ceylan | ensi-ilta 3.5.2024. Kolmiodraama opettajista, jotka yrittävät löytää elämän tarkoitusta, nyt tässä tai jossain muualla.
”Elokuva kertoo miehestä, joka on itse itsensä pahin vihollinen ja kykenemätön käsittelemään mitään ja ketään.” (Maija Kääntä – lue arvio)
* *
Kinds of Kindness
Ohj. Yorgos Lanthimos | ensi-ilta 5.7.2024. Kreikkalaisohjaaja kertoo elokuvassaan kolme tarinaa kolmen päähenkilön silmin.
”Lanthimosilla on hätkähdyttävä ja persoonallinen tapa kertoa tarinoita ja tehdä elokuvia.” (Maija Kääntä – lue arvio)
* *
Kneecap
Ohj. Rich Peppiatt | ensi-ilta 15.11.2024. Iiriksi räppäävän tosielämän belfastilaiskolmikon Kneecapin synnystä ja alkuvaiheista kertova elokuva.
”Kolme toopea tekee tyhmyyksiä ja katsoo, käykö hullusti. Useimmiten ei käy, mutta lähellä on.” (Antti Selkokari – lue arvio)
* *
La Chimera – Sielujen aarteet
Ohj. Alice Rohrwacher | ensi-ilta 19.4.2024. Maagista realismia ja veijaritarinaa yhdistelelvä italialaiselokuva on lajityypiltään vaikeasti määriteltävä taidepaukku.
”Italialaisilla tuntuu olevan erityinen taito tehdä välillä hulvattomiksikin riistäytyviä elokuvia.” (Eija Niskanen – lue arvio)
* *
Madeleinen Pariisi
Ohj. Christian Caron | ensi-ilta 15.3.2024. 92-vuotias nainen haluaa nähdä kotikaupunkinsa merkitykselliset paikat ja kaupunginosat vielä kerran ja tilaa taksin.
”Elokuva ei ole pelkästään sentimentaalista kyyneltenkaivelua vaan muotokuva oikean elämän ihmisistä.” (Maija Kääntä – lue arvio)
* *
The Monk and the Gun
Ohj. Pawo Choyning Dorji | ensi-ilta 6.12.2024. Amerikkalainen mies saapuu Bhutaniin etsimään itselleen tärkeää antiikkikivääriä.
”The Monk and the Gun on rauhallisesti ja hauskastikin etenevä poliittinen satiiri maasta, joka osaa nauraa itselleen.” (Maija Kääntä – lue arvio)
* *
Monster – vaarallinen leikki
Ohj. Hirokazu Kore-eda | ensi-ilta 5.1.2024. Mysteeritrillerimäinen Monster on yksi keskeisen japanilaisohjaajan hienoimpia elokuvia.
”Elokuvan yksi keskeinen ajatus on, että useiden näkökulmien kautta tarkasteltuna totuus voi vaikuttaa erilaiselta ja että me katsojina voimme nähdä lopullisen totuuden vasta käytyämme läpi kaikki näkökulmat.” (Eija Niskanen – lue arvio)
* *
Myrskyluodon Maija
Ohj. Tiina Lymi | ensi-ilta 19.1.2024. Uusi elokuvaversio Anni Blomqvistin Stormkärs Maja -kirjoista osoittautui kassamagneetiksi.
”Elokuva on visuaalisesti todella komeaa katsottavaa, maisemat, eläimet ja meri kertovat omia tarinoitaan. Tekniikka on samalla tasolla taiteellisen tuotannon kanssa.” (Maija Kääntä – lue arvio)
* *
Ohjus
Ohj. Miia Tervo | ensi-ilta 2.2.2024. Draamakomedia vuoden 1984 joulukuusta, jolloin Inarinjärveen syöksyi mahdollisesti neuvostoliittolainen ohjus.
”Miia Tervon ensimmäinen pitkä elokuva Aurora oli hyvä ja syystäkin palkittu. Ohjus onnistuu vielä tiukemmalla absurdilla huumorilla ja draamalla.” (Maija Kääntä – lue arvio)
* *
Opettajainhuone
Ohj. İlker Çatak | ensi-ilta 23.2.2024. Nuori matematiikanopettaja uskoo uusiin käytäntöihin opettamisesta ja yhteisöllisyydestä koululaitoksessa.
”Elokuvan teemat liittyvät moraaliin, yhteisiin sääntöihin tai niiden puuttumiseen. Epätasa-arvo on jokapäiväistä.” (Maija Kääntä – lue arvio)
* *
Parvet
Ohj. Hannaleena Hauru & Katja Gauriloff | ensi-ilta 18.10.2024. Episodielokuva kertoo todellisiin tilanteisiin perustuvia tarinoita tavalla tai toisella valtaväestöstä poikkeavien ihmisten kokemuksista.
”Meille kerrotaan ja meidän annetaan ymmärtää, että saamme olla sellaisia kuin haluamme, mutta näin ei ole.” (Maija Kääntä – lue arvio)
* *
Past Lives
Ohj. Celine Song | ensi-ilta 26.1.2024. Toisiinsa ihastuneiden varhaisteinien tiet eroavat, mutta he löytävät toisensa kaksitoista vuotta myöhemmin – ja taas kaksitoista vuotta myöhemmin.
”Kaiken keskiössä on korealainen käsite uudenlleensyntymän kohtalonyhteydestä.” (Eija Niskanen – lue arvio)
* *
Pieni pala kakkua
Ohj. Maryam Moghadam & Behtash Sanaeeha | ensi-ilta 6.12.2024. Suloinen elokuva kahdesta ikäihmisestä, jotka kohtaavat elämän ehtoopuolella positiivisissa merkeissä.
”Päähenkilöt uhmaavat oman yhteiskuntansa lakeja maassa, jossa naisten oikeuksia valvotaan ja rajoitetaan uskomattoman paljon.” (Marita Nyrhinen – lue arvio)
* *
Priscilla
Ohj. Sofia Coppola | ensi-ilta 14.2.2024. Muotokuva 14-vuotiaan Priscilla Beaulieun ja Elvis Presleyn tapaamisesta ja parisuhteesta.
”Coppolan ohjauksessa lopputulos ei jää koskaan laimeaksi, tarinat elävät ja lähikuvat ihmisten kasvoista jäävät verkkokalvoille.” (Maija Kääntä – lue arvio)
* *
Punainen taivas
Ohj. Christian Petzold | ensi-ilta 4.10.2024. Pisteliäs komedia ja moraliteetti neljästä nuoresta ihmisestä.
”Elokuvassa kirjailija on luovan ihmisen tavoin itsekeskeinen, niin ettei näe muuta kuin itsensä, työnsä ja tärkeydentunteensa.” (Antti Selkokari – lue arvio)
* *
Putoamisen anatomia
Ohj. Justine Triet | ensi-ilta 19.2.2024. Draamaelokuva Alpeilla asuvasta perheestä, jonka vanhemmista toinen kuolee – oman vai jonkun toisen käden kautta?
”Elokuvan jokainen päähenkilö saa katsojan uskomaan tai epäilemään tapahtumia ja sanomisia. Katsoja asettuu väistämättä valamiehistöksi.” (Maija Kääntä – lue arvio)
* *
Robot Dreams
Ohj. Pablo Berger | ensi-ilta 26.7.2024. Espanjalaisohjaajan ensimmäinen pitkä animaatioelokuva kertoo Manhattanilla asuvasta koirasta, joka hankkii seurakseen robotin.
”Robot Dreams on sydämellinen tarina ystävyydestä, sen koettelemuksista ja haasteista.” (Eija Niskanen – lue arvio)
* *
The Room Next Door
Ohj. Pedro Almodóvar | ensi-ilta 1.11.2024. Pedro Almodóvarin ensimmäinen englanninkielinen pitkä elokuva kahdesta ystävyksestä, joista toinen on vakavasti sairas.
”Elokuva saa ihailemaan Tilda Swintonia ja Julianne Moorea jos mahdollista entistäkin enemmän.” (Antti Selkokari – lue arvio)
* *
Räkä ja Roiskis
Ohj. Teemu Nikki | ensi-ilta 19.1.2024. Värikäs poikaseikkailu pohjautuu Juice Leskisen lastenromaaneihin.
”Pohjimmiltaan kyse on siitä, että leppoisampikin suhtautuminen sääntöihin voisi taata kaikille hauskemman elämän.” (Eija Niskanen – lue arvio)
* *
Tie sydämeen
Ohj. Tran Anh Hung | ensi-ilta 26.4.2024. Taide, rakkaus ja kokkaus kohtaavat kauniissa ranskalaiselokuvassa parisuhteesta ja menetyksestä.
”Juliette Binoche voi näytellä mitä vain, katseet ja eleet ovat aina paljon puhuvia.” (Maija Kääntä – lue arvio)
* *
Touch
Ohj. Baltasar Kormákur | ensi-ilta 18.10.2024. Islantilainen ravintoloitsija löytää laatikon täynnä muistoja ja palaa nuoruutensa Lontooseen.
”Ravintolanomistajan elämässä on taustalla suuri tragedia, josta japanilainen yhteiskunta sai pahimmat osumat toisen maailmansodan aikana.” (Maija Kääntä – lue arvio)
* *
Wicked Little Letters
Ohj. Thea Sharrock | ensi-ilta 3.5.2024. Tosipohjainen tragikomedia englantilaisen pikkukaupungin arjesta 1920-luvulla.
”Olivia Colmanilla on kaikki mitä tarvitaan säikyn, rakkautta kaipaavan naisen muotokuvaan.” (Maija Kääntä – lue arvio)
* *
The Zone of Interest
Ohj. Jonathan Glazer | ensi-ilta 26.1.2024. Älyllisesti ja esteettisesti kiinnostava elokuva elämästä keskitysleirin naapurissa poiki Cannesin pääpalkinnon.
”Elokuva työntää katsojiaan ajattelemaan, mitkä kauheudet me olemme valmiit torjumaan tajunnastamme, jotta elintasomme säilyisi.” (Antti Selkokari – lue arvio)
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Bhutaniin saapuu demokratia ja amerikkalainen aseen ostaja – arviossa The Monk and the Gun
ELOKUVA | Pawo Choyning Dorjin ohjaama ensi-iltaelokuva kertoo tärkeistä tapahtumista lempeästi.
Ikääntyneiden ihmisten suloinen rakkaus koskettaa – arviossa ensi-iltaelokuva Pieni pala kakkua
ELOKUVA | Maryam Moghadamin ja Behtash Sanaeehan ohjaama ensi-iltadraama on viehättävä tarina rakkaudesta ja elämänilosta.
Ihmissuhteita ei korjata rahalla, kuten ei ilmastonmuutostakaan – arviossa Arto Halosen Jälkeemme vedenpaisumus
ELOKUVA | Dokumenttiohjaajakin tunnettu Arto Halonen lähestyy ihmisiä luontevasti omina itsenään ja osaa kertoa hyviä tarinoita, fiktionakin.
Anna Kendrickin esikoisohjaus ei ole kevyttä viihdettä – arviossa Woman of the Hour
ELOKUVA | Näyttelijänä tunnetun Kendrickin ohjaus pohjautuu sarjamurhaaja Rodney Alcalan hahmoon. Naisen asema 1970-luvun viihdeteollisuudessa saattoi olla jopa hengenvaarallinen.