Urho Kuokkanen ja Hugo Komaro. Kuva: Dante Mutashar / It’s Alive!
ELOKUVA | Teemu Nikki teki Juice Leskisen kirjan pohjalta värikkään poikaseikkailun, joka ei sorru halpislastenleffaksi.
”Leppoisampikin suhtautuminen sääntöihin voisi taata kaikille hauskemman elämän.”
ARVOSTELU
Räkä ja Roiskis
- Ohjaus: Teemu Nikki
- Pääosissa: mm. Hugo Komaro, Urho Kuokkanen, Pekka Strang, Kati Outinen
- Ensi-ilta: 19.1.2024
Veljekset Räkä ja Roiskis (rooleissa hyvät löydöt Hugo Komaro ja Urho Kuokkanen) matkustavat mummolaan. Mummon (Marja Packalén) asuinpaikkakunta Suuvesi on muuttunut oudoksi: kaikilla on hohtava purukalusto, mummon pullat eivät enää mene kaupaksi, siisteys ja järjestys ovat päivän sana. Vastaan tulee niin aikamatkailevaa seniorihammaslääkäriä (Kati Outinen) kuin nuorempi kunnanhammaslääkäri Migrén Junior (Pekka Strang), jolle suuveteläisten leegoista on tullut pakkomielle – kutsulappuja hammastarkastukseen satelee.
Pian selviää, että Suuvedellä on iso ongelma: kaikki reiät ovat kadonneet. Mummonkaan talon ulko-ovessa ei ole enää avaimenreikää. Poikakaksikko käy luonnollisesti selvittämään asiaa ja seikkailu on edessä. Kuka on vienyt reiät ja miksi? Sitä tutkiessa luonteiltaan vastakkaiset veljekset ajautuvat eri puolille konfliktia, mutta kuten tiedämme, vain yhteistyöllä asiat saadaan kohdalleen.
Ilja Rautsi on käsikirjoittanut Juice Leskisen lastenromaanien pohjalta kekseliään ja dialogiltaan nokkelan elokuvan. Vaikka siinä on monia kotimaisen lastenelokuvan piirteitä, kuten nokkelat lapsipäähenkilöt, hassut ja hassunnäköiset aikuiset, fantastisia käänteitä ja menoa ja meininkiä, onnistuu ohjaaja Teemu Nikki luomaan aineksista elokuvan, joka ei vaikuta kliseiseltä ja jonka parissa aikuinenkin viihtyy.
Tarinaan on siroteltu hupaisia ja kekseliäitä yksityiskohtia. Pohjimmiltaan kyse on siitä, että leppoisampikin suhtautuminen sääntöihin voisi taata kaikille hauskemman elämän.
Kuntapolitiikka saa kyytiä kunnanjohtaja Haloosen (mainio Elina Knihtilä) käsissä: hän vihaa syvästi kaikkia ympäryskuntia ja etenkin Toisaata. Elokuvassa onkin mielenkiintoisesti tutunoloinen suomalainen pikkukaupunki, jonka arkisen pinnan alla tapahtuu huiman fantastisia asioita. Moni olisi yrittänyt tehdä nämä kohtaukset fantasiavärikkäästi, mutta nyt ollaan reilusti jossain maamme harmaista maakunnista.
Räkä ja Roiskis on tehty ajattomammaksi kuin monet muut viime aikojen lastenleffat. Viittaukset tosielämään eivät ole viime tai tämän vuoden mediailmiöissä kiinni ja elokuvassa on yleissävy, joka takaa sen toimivuuden viiden tai kymmenen vuoden päästäkin.
Eija Niskanen
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Maria Callasin elämä ilman laulamista oli yksinäistä – arviossa ensi-iltaelokuva Maria
ELOKUVA | Pablo Larraín ohjaa jo kolmannen muotokuvan naisesta, jolle rakkaus elää vain muistoissa.
Robbie Williams kertoo elämästään naamion takaa – arviossa ensi-iltaelokuva Better Man
ELOKUVA | Michael Graceyn ohjaama elokuva kertoo taiteilijaelämästä pahimmillaan. Take That -yhtyeestä tähteyteen noussut poplaulaja saa tarinassa apinan kasvot.
Upein kuvin kerrottu tositarina suomalaisesta juutalaispakolaisten auttajasta – arviossa Klaus Härön Ei koskaan yksin
ELOKUVA | Klaus Härön uusimman elokuvan aiheena on Suomen tapa kohdella juutalaispakolaisia toisen maailmansodan aikana ja vähän sitä ennen.
Pilvenpiirtäjiä ja vaarallisia tilanteita horisontaalisen makuuhuoneyhdynnän sijaan – arviossa Babygirl
ELOKUVA | Nicole Kidmanin tähdittämän Babygirl-elokuvan päähenkilö on harjoittelijalleen porras matkalla miehuuteen: kiehtova peti- ja pelikaveri, joka on vankina omassa perhe- ja työhäkissään.