SOSIAALINEN MEDIA | Arvoristiriita johti X:stä poistumiseen. Vuodenvaihteessa seuraajat lisääntyivät erityisesti Facebookissa, Instagramissa ja Blueskyssa.
Marita Salonen ja Päivi Vasara, teksti
EDIT 13.1.2025: Alkuperäinen otsikko 19.12.2024: Kulttuuritoimitus lähti jo kesällä lätkimään X:stä – arvomaailmat menivät törmäyskurssille. Juttuun on vaihdettu ingressi sekä lisätty tekstin ensimmäinen kappale, päivitetty sometilien seurantalukuja sekä tietoja X:stä poistumisesta.
Julkaisuyhtiö Kulttuuritoimitus Suomi Oy:n hallitus on päättänyt, että entinen Twitter-tili poistetaan kokonaan X-palvelusta 13.1.2025 alkaen. Alustan hyväksymät valheelliset tiedot ja negatiivisen maailmankuvan levittäminen ovat liian suuressa ristiriidassa vastuullisen journalismin periaatteiden kanssa.
Kulttuuritoimituksen somekanavilla on yhteensä noin 25 000 seuraajaa. Jutun lopusta löydät sometiliemme osoitteet, tervetuloa mukaan seuraamaan meitä.
Mikko Manka on hoitanut Kulttuuritoimituksen Twitter-tiliä (myöhemmin X:ää) syksystä 2019 alkaen, sittemmin Threadsia ja Blueskyta.
– X:stä poistuimme heinäkuussa 2024. Arvot olivat niin erilaiset, ettei tiemme voinut jatkua. Henkilökohtaisesti minua alkoi joka aamu kyrsiä pelkkä sovelluksen avaaminen, Manka kertoo.
X:ssä Kulttuuritoimituksella oli 2 000 seuraajaa.
Kulttuuritoimitus oli kesällä yksi edelläkävijöistä. Syksyllä X:stä (entinen Twitter) ovat lähteneet esimerkiksi brittiläinen The Guardian ja Dagens Nyheter. Tanskan yleisradioyhtiö päätyi samaan jo heinäkuussa. Samoin ovat tehneet Hämeenlinnan, Jyväskylän, Porin ja Turun kaupungit.
Päätösten taustalla ovat olleet X:n moderointityökalujen puutteet ja kyvyttömyys suitsia vihapuhetta.
Mikko on tällä hetkellä väitöskirjatutkija, mutta palaa pian tutkimuspäälliköksi Visitory Oy:hyn. Kesä kuluu jälleen laivurina sisävesiliikenteessä.

Kulttuuritoimitus lopetti X:n päivittämisen kesällä 2024.
Mitä tilalle?
Mikko Manka loi Kulttuuritoimitukselle Bluesky-tilin jo lokakuun lopussa vuonna 2023. Threads-tilin hän teki kesällä 2024.
– Bluesky on toimintatavaltaan kuin vanha Twitter. Se ei ole kummallista, koska sen perusti Twitteriä perustamassa ollut Jack Dorsey. Alku oli hiljainen, mutta nyt Kulttuuritoimituksella on Blueskyssa yli 1 000 seuraajaa, Manka kertoo.
Threadsissä seuraajia on yli 1 700 seuraajaa. Näiden kahden somen ero on Kulttuuritoimituksen näkökulmasta siinä, että Blueskyssa tärkeät juttulinkit näkyvät notkeasti, mutta Threadissa algoritmi ei ole linkeille yhtä suosiollinen.
Mikko Mankan työtapana on jakaa aamulla kaikki Kulttuuritoimituksen sen päivän jutut ja tehdä niin uudelleen illalla tai sitten seuraavana päivänä. Hän pitää tärkeänä yhteisön luomista sosiaaliseen mediaan.
Blueskyn maailmanlaajuinen suosio räjähti syksyllä. Käyttäjiä on 25 miljoonaa. Yhdysvaltalaismiljardööri Elon Muskin omistaman X-viestipalvelun haastajaksi perustettu Bluesky saavutti miljoonan uuden käyttäjän rajan.
– Blueskyn osalta toimittajat ovat nyt alkaneet siirtyä palveluun, mutta se on edennyt aika hitaasti. On siellä toki toimittajia ollut aiemmin, mutta Yhdysvaltain presidentinvaalien jälkeen määrä tuntuu lisääntyneen. Mutta alun perin toimittajat olivat tässä vähän hitaita, toisin kuin aikanaan Twitterissä. Esimerkiksi kustantamot ovat pääosin vielä X:ssä.
Kulttuuritoimituksen julkaisuista Blueskyssa tykätään ja niitä jaetaan. Määrät olivat aluksi pieniä, mutta jostain on aloitettava. Esimerkiksi joulukuiset Kirsi Kunnas -artikkelit ovat olleet tykättyjä.
Mankan tuntuma on, että Threadsin käyttäjät ovat vähän Blueskyn käyttäjiä nuorempia.
Miksi somessa?
Kulttuuritoimitus on luonnollisesti siellä, missä lukijamme ovat eli tässä tapauksessa sosiaalisessa mediassa.
Facebook on edelleen valtaväylämme somemaailmassa. Sen käyttäjät ovat iäkkäämpiä kuin näissä uudemmissa palveluissa.
Vuodenvaihteessa Kulttuuritoimituksen suurimpien somekanavien seuraajien määrät nousivat uusille tuhatluvuille.
Facebookissa seuraajia on nyt yli 15 000 seuraajaa ja Instagramissa yli 6 000. Kulttuuritoimituksen toimituspäällikkö Antti Lähde jakaa Facebookissa ja Instagramissa kaikki sivustolla julkaistut jutut. Lisäksi Facebookissa jaetaan esimerkiksi tapahtumalistauksia, vuodentakaisia juttuja ja poimintoja viikon luetuimpien artikkelien listalta.

Lintujoulukalenteri innoitti Eli Harjua tiktokkaamaan joka päivä joulukuussa 2024.
TikTok
Kulttuuritoimitus on myös TikTokissa. Se otettiin käyttöön kesällä 2024 Tampere-liitteen pilotin yhteydessä. Tätä näkyvyyttä hoitaa Eli Harju. Joulukalenteri innoitti Elin kehittämään tiktokkausta joka päivälle.
Kulttuuritoimituksen YouTube-tilillä on yli 400 tilaajaa, ja sen kaikki videot löytyvät verkkolehden jutuista. YouTuben antia ovat esimerkiksi joka maanantai ilmestyvät Viikon runot, joiden toinen tuotantokausi jatkuu juhannukseen asti. Youtubessa ovat edelleen katsottavissa muun muassa Viikon runon ensimmäinen tuotantokausi ja Teatterimuistoja-videosarja.
Kulttuuritoimitus somessa
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Valkeakosken kaupunginteatterin Häräntappoase on lahjakkaiden näyttelijälupausten taidonnäyte
TEATTERI | Pyry Joen ohjaama näytelmä etenee Anna-Leena Härkösen kirjaa kunnioittaen ja sitä ei ole onneksi modernisoitu.
Ensimmäisessä Lukulaari Klubissa käsiteltiin Antti Salmisen teoksia: ”Kirjat kaikessa hulluudessaan ovat totta”
TAPAHTUMA | Lukulaarin lauantaisen keskustelutilaisuuden aiheena oli Summa Tunguskan ja koko Olosuhteet-trilogian moniulotteinen maailma.
Tuhat vuotta yhteistä elämää – arviossa Martin Hårdstedtin Suomen ruotsalainen historia
KIRJAT | Martin Hårdstedtin teoksen ytimessä on ajanjakso, jolloin Suomi oli Ruotsi mutta jonka tarina alkaa jo aiemmasta ajan hämärästä päättyen Nato-naapureiden nykyhuoliin.
Viikon runo #62: Jonimatti Joutsijärvi
RUNOUS | Uusi viikko, uusi runo. Tervetuloa aloittamaan uusi viikko mielenrauhaa tarjoavan Viikon runon parissa joka maanantai.