Elina Keinonen Molly-emäntänä. Kuva: Otto-Ville Väätäinen
TEATTERI | Agatha Christien Hiirenloukku-näytelmällä on maailman pisin yhtäjaksoinen esityshistoria, 70 vuotta.
”Helsingin kaupunginteatterin tulkinta on sekin museoteatteria, vaikka viihdyttävää sellaista.”
ARVOSTELU
Agatha Christie: Hiirenloukku
- Ohjaus: Miika Muranen
- Ensi-ilta: Helsingin kaupunginteatterin Arena-näyttämöllä 7.9.2023
Kun menet katsomaan Agatha Christien näytelmää, tiedät mitä saat. Sotien jälkeistä brittiläistä tyyliä ulkomaailmalta suljetussa ympäristössä ja monipuolisen kokoelman ihmisiä, joiden ympäri silmukka kiristyy menneisyyden erheen vuoksi.
Hiirenloukku on mennyt Lontoossa vuoden 1952 ensiesityksensä jälkeen yhtäjaksoisesti näihin päiviin. Katsojia on kertynyt toistakymmentä miljoonaa ja kahdeksassa roolissa on tahkonnut jännitystä satoja näyttelijöitä.
Three Blind Mice (Kolme sokeaa hiirtä) oli alun perin radiokuunnelma, joka sitten muokkautui novelliksi ja edelleen näytelmäksi.
* *
Ollaan maalla, ja nuoripari avaa täyshoitolan. Monkswelliin iskee tietenkin lumimyrsky, joka jumittaa kaikki paikalle ennättäneet.
Vieraita on joka lähtöön, täynnä itseään olevasta laatutietoisesta rouva Boylesta hermoheikkoon, mutta liiankin avuliaaseen nuorukaiseen, täpäkkään kaikkeen pystyvään neitoon ja outoon kauppamatkustajaan.
Ja lehdessä on juttu murhasta. Tekijän jättämä viesti vihjaa seuraavan uhrin löytyvän juuri Monkswellistä.
Ansassa ovat siis kaikki ja kuka hyvänsä voi päästä hengestään.
Poliisikin saapuu kuulustelemaan, lumimyrskyn läpäistäkseen suksilla.
* *
Miika Murasen ohjauksessa kaikki on teatterin museoa: alleviivaava näytteleminen, puvustus, lavastus, äänimaailma. Christietä ei ole millään tavalla kuorittu tähän aikaan.
Mennyt maailma on otettu sellaisenaan ja siihen tietysti Christien dekkaritulkintojen tunnelma perustuu.
Verkkoa kudotaan vihjein, jotka tekevät kustakin vuorollaan syyllisen. Jännitystä lavalle sovitetun tarinan on vaikeampi tavoittaa kuin tv-sarjan. Ei ole kuvakulmia tai tiukkaa lähikuvaa.
Katsoja joutuu tyytymään yhden tilan teatteriin ja tyypillisiin ääni- ja valoefekteihin. Seinälamppujen loiste himmenee, kun joku pelkää. Radion ääni muuttuu hallitsemattomaksi, kun murha toteutuu.
Helsingin kaupunginteatterin Arena-näyttämöllä oli ensi-illassa sen verran huono ilmanvaihto, että hapen vähyys antoi lisätwistiä esityksen seuraamiselle. Olo oli kuin ummehtuneessa patinoituneessa kartanossa pölyttyneine samettipieluksineen.
Alkupuolen ylipitkä dialoginen pohjustus sammutti sekin katsojan valppautta.
* *
Mutta miten näyttelijät, nämä jännityksen kantajat, tarinaa koostivat?
Emäntä Molliena Elina Keinonen ja isäntä Gillesinä Severi Saarinen ovat koukuttavan herkkä pariskunta.
Vasta vuoden kestänyt avioliitto ja Mollien vastuunkanto perinnöksi saadusta rakennuksesta ja unelmatyöstä näkyy opeteltuna toimeliaisuutena. Illallismurekkeen voi tuunata purkista, jos hymy säilyy ja juttu luistaa, kaikille löytyy sänky ja aamupala maistuu.
Saarinen Gillesinä antaa sisäisen myrkyn sentään tulvia yli, kun äärivaativa, Helena Haarasen kylmästi luonnehtiman rouva Boyle käy päälle. Rouva voi hyvin lähteä, jos yösija ei miellytä.
Niinpä.
Christien juonenkuljetukseen kuuluu, että kaikilla hahmoilla on jokin luuranko kaapissa. Tai sitten ei. Ne ensi silmäyksellä oudoimmat saavatkin puhtaat paperit.
Tässä pakkaa sekoittavat tehokkaimmin Sauli Suonpään kaikkeen valmis Christopher-nuorukainen ja Santeri Kinnusen Paravicini.
Mutta se kaikista ovelin jääköön mainitsematta, kuten jännäreissä toive on. Yllätyin aidosti.
Kyllä tämä pikkujouluhuvituksesta käy. Miinuksena tosin on toteutuksen pituus ja Arenan sokkeloiset tilat.
Mutta jos ne sietää Christie-fanituksessaan, voi heittäytyä 1950-luvun nostalgialinkoon.
Anne Välinoro
Agatha Christie: Hiirenloukku
- Suomennos Aino Piirola
- Ohjaus Miika Muranen
- Lavastus Katariina Kirjavainen
- Pukusuunnittelu Laura Dammert
- Valosuunnittelu Petteri Heiskanen
- Äänisuunnittelu Eradj Nazimov
- Naamioinnin suunnittelu Henri Karjalainen
- Dramaturgi Sanna Niemeläinen
- Rooleissa Elina Keinonen, Severi Saarinen, Sanna-June Hyde, Sauli Suonpää, Joel Hirvonen, Helena Haaranen, Santeri Kinnunen, Risto Kaskilahti
Ensi-ilta Helsingin kaupunginteatterin Arena-näyttämöllä 7.9.2023. Esityksiä 16.12.2023 asti. Esityskalenteriin tästä.
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Tissit heiluvat Nuorisokeskuksen lavalla – arviossa FeminaTeatterin esitys
TEATTERI | Seinäjoen kansalaisopiston harrastajateatterilaisten tekemisestä huokuu tekijöiden verraton yhteishenki. Liikuttava yhteenkuuluvuuden tunne revyyilottelun taustalla vetää vakavaksi.
Pikkuvirkamies vajoaa Mielipuolen päiväkirja -tulkinnassa hulluuteen viimeisenä itsesuojelun keinona
TEATTERI | Gogol-kevät Joensuussa jatkuu. Reviisorin jälkeen vuorossa on Mielipuolen päiväkirja Näyttämöllä. Jukka Moskuvaara työryhmineen tekee upeaa työtä.
Teatteri Fiaskon Reviisori on satumaisuudestaan huolimatta osuvaa ja viiltävää satiiria
TEATTERI | Joensuulainen Teatteri Fiasko vääntää tulkinnassaan Reviisorista asetelman rautalangasta ja ilottelee sillä siekailematta.
Kauneus ja kakofonia kohtaavat – Erään itsemurhan anatomia Tampereen Työväen Teatterissa
TEATTERI | TTT:n kolmessa aikakaudessa kulkeva vierailuesitys Erään itsemurhan anatomia on tutkielma trauman ylisukupolvisista vaikutuksista.