Kuva: Kari Sunnari
TEATTERI | Liila Jokelinin komediassa verotoimiston rauha rikkoutuu, kun kontaktiaktivisti Onni saapuu vaatimaan asiakaspalvelua.
”Verot ja kuolema tuo Kellariteatterin lavalle hurttia huumoria ja pöllähtäneitä hahmoja.”
ARVOSTELU
Verot ja kuolema
- Käsikirjoitus ja ohjaus: Liila Jokelin
- Dramaturgi: Juho Gröndahl
- Kantaesitys: Tampereen Työväen Teatterin Kellariteatteri 8.2.2025
Teatterintekijä, kirjailija, muusikko, ohjaaja Liila Jokelinin uusin komedia, Tampereen Työväen Teatterin kantaesitys Verot ja kuolema tuo Kellariteatterin lavalle hurttia huumoria ja pöllähtäneitä hahmoja. Esitys on samaan aikaan hauska dystooppinen parodialuonnos ja absurdi farssi teknologian ylivallasta ja kosketuksen kaipuusta.
Jokelinin esikoisromaani Leikin varjolla julkaistiin viime syksynä (2024) ja hänen edellinen näytelmänsä Action Hero hurmasi yleisön ja kriitikot Tampereen Työväen Teatterissa 2022 (lue Matti Mörttisen Kulttuuritoimitukseen kirjoittama arvio täältä).
* *

Pihla Pohjolainen, Maiju Saarinen ja Miko Helppi ahertavat verotoimistossa. Kuva: Kari Sunnari
Eletään vuotta 2049 maailmassa, jossa ihmiset on jo raivattu pois tieltä ja koneet ovat ottaneet ylivallan. Vain robotit ja tekoäly jylläävät. Verotoimiston työntekijöiden, Venlan (Pihla Pohjolainen) ja Erkan (Miko Helppi), ainoana tehtävänä on nitoa tyhjiä papereita yhteen.
Yhtenä päivänä toimiston harmonia rikkoutuu, kun raivoisa kontaktiaktivisti, foliohattuinen Onni (Suvi-Sini Peltola) saapuu vaatimaan asiakaspalvelua.
Samoihin aikoihin hallituksen PjongPjong Hesburger -uutisisissa hehkutetaan uudesta KivaTyöTyöTyö-somekilpailusta. Hakemukseen tarvitaan vain 10 sekunnin hissipuhe ja kilpailun voittajalle luvataan miljardi. Verotoimisto alkaa hakea tyhjälle tekemiselleen uutta suuntaa ja houkutella kosketuslupauksella asiakkaita paikan päälle.
Jokelinin luomassa maailmassa kukaan ei katso silmiin eikä luonnollisia ihmiskontakteja enää ole. Kaiken pohjalla ihmisillä kuitenkin edelleen häilyy kipeä kosketuksen tarve. Vastapooleina ovat teknologia vs. seksuaalisuus. Koska fyysinen kontakti on tästä maailmasta poistettu, voi jopa yksinkertaisella hartiahieronnalla saada mega-orgasmin.

Maiju Saarinen ja Esme Kaislakari. Kuva: Kari Sunnari
* *
Esityksen ensimmäinen puolisko etenee vauhdilla ja tuo lavalle toinen toistaan herkullisempia hahmoja. Näyttelijät (Maiju Saarinen, Jyrki Mänttäri, Esme Kaislakari, Suvi-Sini Peltola) uurastavat monissa rooleissaan toden teolla ja hiki hatussa.
Valo- ja äänimaisemat luovat tarinankerronnan kehikon lavan tiheästi vaihtuville monille todellisuuksille ja illuusioille.

Läheisyyttä ei voi vältellä, kun siihen tottuu. Kuvassa Suvi-Sini Peltola ja Miko Helppi. Kuva: Kari Sunnari
Esityksen toisella puoliajalla verotoimiston häslinki jää taka-alalle ja läheisyyden tarve lisääntyy. Lopussa pinnalle tärkeimmäksi nousee yllättäen äidin ikävä ja lapsen kaipuu.
Kaikkien myllerrysten jälkeen odottaa esitykseltä jonkinlaista synteesiä, mutta sitä ei tule. Se mitä tulevaisuus tuo tullessaan jätetään jokaisen henkilökohtaisesti pohdittavaksi.
Maarit Saarelainen
maaritti(at)saunalahti.fi
Verot ja kuolema
- Käsikirjoitus ja ohjaus Liila Jokelin
- Dramaturgi Juho Gröndahl
- Puku- ja lavastussuunnittelu Tinja Salmi
- Valosuunnittelu Eero Auvinen
- Äänisuunnittelu Niklas Vainio
- Läheisyyskoreografi Johanna Elovaara
- Rooleissa Pihla Pohjolainen, Miko Helppi, Maiju Saarinen, Suvi-Sini Peltola, Jyrki Mänttäri, Esme Kaislakari
Kantaesitys Tampereen Työväen Teatterin Kellariteatterissa 8.2.2025. Esityksiä 30.4. asti. Esityskalenteriin tästä.
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Venäläisen musiikkikirjaston ääniä – arvio Savonlinnan Boris Godunov -oopperasta
OOPPERA | Boris Godunov on enemmän musiikkinäytelmän kaltainen kokonaisuus kuin puhdas ooppera.
Loistavaa epärealismin taidetta – Giuseppe Verdin Macbethin paluu Olavinlinnaan on täydellinen menestys
OOPPERA | Macbeth ei ole true crimea vaan aitoa Shakespeare-draamaa, jossa naisen vallanhimo ohjaa Macbethin yksinvaltaan hirmutekojen avulla.
Ei sittenkään yhden aarian ooppera – arviossa Turandot Savonlinnan Oopperajuhlilla
OOPPERA | Savonlinnan Oopperajuhlat on kierrättänyt vanhan Turandot-suunnitelman uudelleen lavalle Roman Hovenbitzerin henkilöohjauksena. Hyvin kone käy edelleen.
Eroterapeutti pyrkii eroon firmastaan ja asiakkaistaan – arviossa Riihimäen kesäteatterin Helppo ero
TEATTERI | Mika Nuojuan tähdittämässä farssissa Pauliina Hukkanen, Joonas Kääriäinen ja Jukka Rasila esittävät liki 30 roolia kompuroimatta.