Kun on kerran kuullut Otis Sandsjön soittoa, sen tunnistaa helposti – arviossa Y-Otis Tre

25.02.2024
levoton tuhkimo by hanna maria gronlund kulttuuritoimitus INSTA

Kuvat: We Jazz / Maria Sécio & Sebastian Steins

LEVYT | Helsinkiläisen We Jazz -levy-yhtiön talliin kuuluva ruotsalaissaksofonisti tekee elektronissävyistä tunnelmajazzia tunnistettavalla soundilla.

”Syntyy erikoinen ristiriita, joka viehättää, jokaisen kuuntelukerran jälkeen enemmän ja enemmän.”

ARVOSTELU

5 out of 5 stars

Otis Sandsjö, Petter Eldh & Dan Nicholls: Y-Otis Tre

  • We Jazz Records, 2024.
  • Kuuntele: Spotify

Berliinissä asuva ruotsalaissaksofonisti Otis Sandsjö on ottanut vankan jalansijan We Jazz Recordsin ”tallissa”. Sieltä löytyy jo melkoinen kokoelma albumeja, joilla hän soittaa yhdessä maanmiehensä kontrabasisti Petter Eldhin kanssa. Brittiläisen syntikkavelhon Dan Nichollsin kanssa he muodostavat trion, jonka tuore albumi Y-Otis Tre (We Jazz, 2024) viittaa nimellään siihen, että levy on kokoonpanon kolmas. Trioa on vahvistettu muutamilla raidoilla muun muassa lyömäsoittimissa ja muilla kilkuttimilla hääräävien Tilo Weberin ja Lukas Königin värikkäillä osuuksilla.

Ihastuin Otis Sandsjön saksofonin soundiin kuunnellessani Lucia Cadotschin Speak Low -albumeja, joilla myös Petter Eldh soittaa. Kirjoitin silloin Kulttuuritoimitukseen, miten ”tulkinnat ovat hykerryttävän nokkelia myös sen takia, että häntä [Cadotschia] säestävät virtuoosimaiset ruotsalaismuusikot, joiden soitto on yhtä tärkeää kuin Cadotschin laulu. Triona he ovat kuin yhteen hitsattuja”.

* *

Yhteen hitsattu on myös Y-Otis Tre -albumilla soittava kokoonpano, jossa kekseliäät ja virtuoosimaiset soittajat ja heidän musiikkinsa pääsevät oikeuksiinsa. Kappaleet seuraavat toisiaan lähes katkeamattomana nauhana, ilman taukoja. Syntyy kokonaisuus, jossa kaikki liittyy kaikkeen. Muutamat temaattiset kuviot tuntuvat tutuilta, muistuttavat jo ennen kuultua. Siitä tulee hämmentävä, mutta samalla lämmin ja turvallinen tunne. Ja silti: vaikutelma on kuin oltaisiin tuntemattomassa tilassa, futuristisen suurkaupungin sykkeessä täynnä keinotekoista pintaa.

* *

Kun on kerran kuullut Otis Sandsjön soittoa, sen tunnistaa helposti. Tällä levyllä hänen saksofoninsa, välillä alttoklarinettinsa ja huilunsa, soi jälleen jännittävän pyöreästi ja viehkeän melodisesti, mutta kevyesti, nopeastikin soljuen. Syntyy erikoinen ristiriita, joka viehättää, jokaisen kuuntelukerran jälkeen enemmän ja enemmän.

Soitossa on kauttaaltaan dynaamista tunnelmaa, jota eritoten Sandsjön osuudet värittävät hyvin persoonallisella tavalla. Hänen sormituksensa ja ansatsinsa – tapa, jolla hän muodostaa äänen suukappaleeseen puhaltaen – on omaa luokkaansa, sanoisinko omintakeinen. Hän on kaukana perinteisestä puhaltajasta.

* *

Sandsjö on hioutunut soittamaan Eldhin kanssa, ja heidän yhteissoitossaan on joitain mystistä, aimo annos outoutta, ja samalla kiihottavaa – ja kekseliästä. Dan Nicholls antaa kokonaispalettiin ”synteettistä” sävyä. Näin on myös vierailevien soittajien kohdalla. Se tulee selväksi jo avausraidalla Oomy, kun mukana soittavat Tilo Weber ja Lukas König. Melodisimmasta päästä ovat kappaleet Clicks 2023, jossa Königin lisäksi soittaa Jamie Peet, ja trioversio Unknow / Slick, joissa jännittäviä sävelkulkuja siivittävät elektroniset manipulaatiot. Tosin niitä kuullaan joka raidalla.

Sävellyksistä vastaa koko kolmikko Otis Sandsjö, Petter Eldh ja Dan Nicholls. Kohtuullisen sähköiseltä kuulostavassa musiikissa tuotannolla on iso rooli. Siitä vastaa parivaljakko Petter Eldh ja Otis Sandsjö. Albumi on mainiota ääniruokaa monine herkkuineen ja sopii kokeilunhaluisille kuulijoille mitä parhaiten.

Marita Nyrhinen

Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua