Queer-esitystaiteilija Katy Baird ja Get Off. Kuva: Jemma Mickleburgh
TEATTERI | Elokuussa järjestettävän Tampereen Teatterikesän pääohjelmistossa tarjotaan 19 uniikkia produktiota erilaisilla näyttämöillä.
Maarit Saarelainen, teksti
Tampereen Teatterikesän (4.–10.8.2025) taiteellisen johdon kiteytys ensi kesän festivaalista kuuluu: ”Pääohjelmiston esitysten sisällöt, henkilöt ja toteutukset kulkevat rajalla – nautinnon ja tyhjyyden, lain ja moraalin tai elämän ja kuoleman rajalla.”
Festivaalin pääohjelmistossa tarjotaan 19 uniikkia produktiota erilaisilla näyttämöillä. Esityksissä käsitellään valtaa, vallattomuutta ja intohimoa, hullutellaan, hassutellaan ja välillä puhutaan vakavista asioista tosissaan, tehdään tärkeitä keskustelun avauksia ja tuodaan pöytään tutkimustietoja.
Taiteellinen työryhmä Tanjalotta Räikkä, Hilkka-Liisa Iivanainen ja Taija Helminen sekä toiminnanjohtaja Hanna Rosendahl julkistivat Pohjoismaiden suurimman teatteritapahtuman ohjelmiston torstaina (8.5.2025). He lupaavat, että pääohjelmistosta löytyy intiimejä ja uniikkeja sooloesityksiä, irtipäässeitä klassikoita, näyttelijäntyön huippuja sekä erilaisten työryhmien ja yhteenliittymien ilottelua ja taidonnäytteitä.
Ulkovieraita viidestä maasta
Kansainvälisiä vieraita Teatterikesä saa Ranskasta, Liettuasta, Hollannista, Irlannista ja Britanniasta.
Ensi kertaa Suomessa nähtävän Dance Collectiven Marco Gerrisin koko perheelle ohjaama Elements of Freestyle sulauttaa urbaanin urheilun ja taiteen. Dance Collective on yksi 2000-luvun menestyneimpiä hollantilaisia tanssiryhmiä. Tampere-talon kanssa yhdessä tuotettu teos yhdistää muun muassa breakdancea, rullaluistelua, freestyle-koripalloa ja BMX-pyöräilyä. Esitys ottaa varaslähdön ja nähdään jo lauantaina 2. elokuuta ennen festivaalin alkua.
La vie secrète des vieux eli ”Vanhusten salainen elämä” kertoo siitä mistä ei voi puhua. Ranskalaissyntyinen kirjailija, ohjaaja ja kuvataiteilija Mohamed El Khatib hyödyntää näyttämötaiteessaan dokumentaarista aineistoa.
Esityksessä joukko 76–90-vuotiaita valloittaa lavan tarinoillaan rakkaudesta, intohimosta ja seksistä. Zirlibin tuottama esitys pohjautuu yli 100 ikäihmisten haastatteluihin.
Liettualainen lasten tanssiteatteriin erikoistunut Dansema Dance Theatre vierailee festivaalilla esityksellään World Without Eyes. Pikkuväki pääsee hämmästelemään maailmaa aistiystävällisessä ja erityislapset huomioivassa tanssiteoksessa. Esitys on osa Liettualainen kulttuuri Tampereella 2025 -ohjelmaa, joka esittelee liettualaista nykytaidetta. Koreografiasta vastaa Birutė Banevičiūtė.

World Without Eyes, Liettua. Kuva: Laura Vansevičienė
Skotlannista lähtöisin oleva taiteilija Katy Baird tuo festivaalille sooloteoksensa Get Off. Queer-esitystaiteen legendaksi kutsutun Bairdin anarkistinen ja komediallinen esitys vie olemassaolon kysymysten äärelle.
Irlantilaisen koreografi Emma Martinin Birdboy-esitys juhlistaa puolestaan kaikkia syrjään jääneitä outolintuja. Tanssia, ääntä ja esineitä hyödyntävä teos sopii niin kouluikäisille lapsille, nuorille kuin aikuisille. Esityksen tulkitsee tanssija ja esiintyjä Kévin Coquelard.
Uusia tekstejä ja tuoreita tulkintoja
Pääohjelmistossa on tänä vuonna enemmän sooloesityksiä kuin aiemmin. Kysyin taiteellisen johtoryhmän jäseneltä Tanjalotta Räikältä onko se sattumaa.
– Mä en ole oikeestaan ajatellut koko tuota asiaa. Kun ohjelmistoa koottiin, jossain vaiheessa vain tajusi, että yhden esiintyjän juttuja on useampi. Todellisuudessahan ne on niin isoja juttuja kaikki, Räikkä vastasi.

Minna Craucher – Musikaali vallasta ja vallattomuudesta. Kuva: Darina Rodionova
Yksi uusista Teatterikesässä nähtävistä kotimaisista teksteistä on Aino Pennasen Espoon kaupunginteatterille käsikirjoittama Minna Craucher – musikaali vallasta ja vallattomuudesta, jossa kiistelty ja kummasteltu nainen nousee köyhistä oloista seurapiiriemännäksi. Esityksen ohjaus on Riikka Oksasen ja musiikin on säveltänyt Eeva Kontu. Kulttuuritoimituksen Anne Välinoro antoi esitykselle viime vuoden lokakuussa viisi tähteä viidestä.
Kuopion kaupunginteatteri tuo Teatterikesään Maiju Lassilan klassikon Kuolleista herännyt. Juha Hurmeen sovituksessa ja ohjauksessa matkataan Pohjois-Savon seudulla. Komediallinen esitys peilautuu myös reaalimaailman kvartaaleihin, optioihin, vilunkeihin ja konkursseihin. Esityksen laulut on säveltänyt Mika Paasivaara.

Kuopion kaupunginteatteri esittää Maiju Lassilan klassikon Kuolleista herännyt Juha Hurmeen sovituksena. Rooleissa Santeri Niskanen, Mikko Paananen ja Ari-Kyösti Seppo. Kuva: Iisa Manninen
Q-Teatterista tulee yksi maailmankirjallisuuden suurista rikoskertomuksista, Dostojevskin Rikos ja rangaistus. Vimmainen näyttämötulkinta maailmankirjallisuuden suurimmasta rikoskertomuksesta sijoittuu historian kuumimpaan kesään ja kesän kuumimpaan päivään. Nuori teatteriopiskelija Raskolnikov oli kotiseudullaan erityislahjakkuus, mutta Helsingissä kaikki on mennyt päin helvettiä ja menestystarina muuttunut syöksykierteeksi. Raskolnikovilla on kuitenkin suunnitelma – ja kirves.
Olli Kuukasjärven suomentaman esityksen on sovittanut ja ohjannut Esa-Matti Smolander. Rikos ja rangaistus sai Kulttuuritoimituksen Jussi Kareiselta sekin täydet viisi tähteä.

Rikos ja rangaistus -esityksessä lavalla nähdään Miro Lopperi, Elena Leeve, Hannu-Pekka Björkman ja Lotta Kaihua. Kuva: Mitro Härkönen
Teatterikesässä kuullaan myös kiinnostava kokeilu He sanoivat: rajat kiinni. Työstövaiheessa oleva teos purkaa suomalaisen fasismin pimeää kulttuuriperintöä. Esitys- ja mediataiteen keinoin etsitään vastausta kysymykseen, mikä juuri suomalaisen kulttuurin pohjavireessä viettelee meitä äärioikeistolaisen, autoritäärisen ja fasistisen maailmankatsomuksen äärelle.
Kehittyvä esityssarja hyödyntää historia- ja tutkimusaineistoa. Neljän näyttelijän, oopperalaulajan, ohjaajan ja Turun yliopiston tutkimusryhmän yhteistyönä syntyy kokonaistaideteos, jossa ääni, valo, liike ja näyttelijäntyö kohtaavat. Teos tuotetaan yhteistyössä Teatteri Telakan kanssa.
Pääohjelmistoon tulee esityksiä myös muun muassa Suomen Kansallisteatterilta, Teatteri Takomolta, Teatteri Jurkalta ja Lappeenrannan kaupunginteatterilta. Mukana on myös työryhmiä ja vapaan kentän kokoonpanoja, kuten Vauriomania ja Helsinki 98. Tampereelta nähdään teoksia Tampereen Teatterilta, Tampereen Työväen Teatterilta ja Väki-kuorolta.

Majaoja-säätiön avustuksella myös katuteatteri palaa Teatterikesän turuille ja toreille. U lkoperformanssit tuovat väriä kaupunkikuvaan. Kuva esityksestä Kate & Pasi. Kuva: Ray Palacios
* *
Tampereen Teatterikesä 2025
Pääohjelmisto
- Ish Dance Collective: Elements of Freestyle (Alankomaat)
- Zirlib: La Vie Secrète des vieux (Ranska)
- Cambo: Get Off (Skotlanti)
- Emma Martin / United Fall: Birdboy (Irlanti)
- Dansema Dance Theatre: World Without Eyes (Liettua)
- Suomen Kansallisteatteri: Oppitunteja eläville
- Espoon Teatteri: Minna Craucher
- Q-teatteri: Rikos ja rangaistus
- Suomen Kansallisteatteri: Prima Face
- Kuopion Kaupunginteatteri: Kuolleista herännyt
- Vauriomania: Haavemaa
- Teatteri Takomo: Kohina
- Teatteri Takomo: Luodut katseet
- Teatteri Jurkka & Lappeenrannan Kaupunginteatteri: A.K.A. (Toiselta nimeltään)
- He sanoivat: Rajat kiinni
- Helsinki 98: Neuvostoihmisen loppu
- Väki-Kuoro: Kalliolle, kukkulalle, sillan alle
- Tampereen Teatteri: Peltienkelit
- Tampereen Työväen Teatteri: Nämä onnemme päivät
- Kate & Pasi
Teatterikesä Tampereella 4.–10.8.2025. Lisätietoa täältä.
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Tavallisesta erottuminen ja lauman katse ovat teatterifestivaalin aiheita Imatralla 2025
TEATTERI | Mustan ja Valkoisen Teatterifestivaali järjestetään Imatralla heinä–elokuun vaihteessa. Festivaali huipentuu tanskalaisen tanssiteatterin näkemykseen Janten laista.
Pitääkö ooppera keksiä uudestaan? Project Butterfly taklasi ilmastoahdistusta kolmella kielellä
KOLUMNI | Aleksanterin teatterin illassa taklattiin ilmastoahdistusta kolmella kielellä, kolmessa eri uutuusteoksessa.
Arttu Ratisella on takanaan 25 vuotta Tampereen Teatterissa: ”Tämä on vähän erilainen elämä mitä me eletään”
HENKILÖ | Eino Salmelaisen säätiön tunnustuspalkinnolla palkittu näyttelijä halusi löytää työn, jossa saa tehdä eikä tarvitse lukea.
Miksi miehet pelkäävät Jumppatyttöjä ? Teatterin katsomossa istui 273 naista ja seitsemän miestä
KOLUMNI | Matti Kuusela lähti Kotkaan katsomaan Jumppatyttöjä ja päätyi miettimään mikä suomalaisia miehiä vaivaa.