Sur-rurin Ville Vuorenmaa sooloilee – arviossa Päivä jolloin minusta tuli tipu

08.05.2025
levoton tuhkimo by hanna maria gronlund kulttuuritoimitus INSTA

Kuva: Salaluukku / Salatut elämät

LEVYT | Ville Vuorenmaan soololevy on särössäänkin aika hempeä kokonaisuus. Nelikko onnistuu luomaan aika pienillä elementeillä pienesti hypnoottisen pelinavauksen.

”Levy rakentaa Sur-rurin perimälle, mutta onnistuu tuomaan siihen uudenlaista tulokulmaa.”

ARVOSTELU

3.5 out of 5 stars

Ville Vuorenmaa: Päivä jolloin minusta tuli tipu

  • Salaluukku / Salatut elämät, 2025.
  • Kuuntele: Spotify

Vuonna 1996 Lapualla perustetun, rämisevää suomenkielistä kitaravalli-punkpop-johdannaista indierockia veivaavan Sur-rur-yhtyeen laulajana ja kitaristina tunnettu Ville Vuorenmaa julkaisee soolodebyyttinsä. Päivä jolloin minusta tuli tipu -levyllä (Salaluukku / Salatut elämät, 2025) ei soita Vuorenmaan lisäksi muita Sur-rurin jäseniä. Rummuissa ja miksauspöydän takana operoiva Jarno Alho tosin soittaa Vuorenmaan kanssa pelkistetympää musiikkia esittävästä Pelkkä Väliviiva -duossa.

Vaikka tuore soololevy ei ole keskimäärin yhtä säröinen tai rock kuin Sur-rurin albumit, ei se myöskään tunnelmoi ihan yhtä riisutusti kuin Pelkkä Väliviiva.

Inari Ruonamaalta kuullaan basson ohella saksofonia, joka vangitsee tilaa erityisesti Esteri-kappaleessa. Jyrki Nissinen koristelee keitosta syntetisaattorilla, jota ammentaa soppaan välillä myös Alho. Vuorenmaan lelupiano ansaitsee myös maininnan.

Keskiössä ovat kuitenkin Vuorenmaan tunnistettavan pohdiskelevat laulutarinoinnit ja sähkökitaran surrurmaisesti rohiseva särö, joskin ilmavammalla ja leikkisästi kepeämmällä otteella. Päivä jolloin minusta tuli tipu on aika hempeä levy.

Nimibiisi käynnistää levyn hauskan kulmikkaalla askeleella, jonka ilmeessä korostuu Vuorenmaan laulun sympaattinen heijaus, soitinten tuhnuinen pörähtely ja yleinen raukeus. Nelikko onnistuu luomaan aika pienillä elementeillä pienesti hypnoottisen pelinavauksen, joka samaan aikaan rakentaa Sur-rurin perimälle, mutta onnistuu tuomaan siihen uudenlaista tulokulmaa.

Esterin menevämpi, videopelikilkutteleva maalailu pitää kiinni raukeasta pohdiskelevuudesta, mutta maalaa myös komeasti kaartavaa melodisuutta. Säröileviä tausta-askeleita koristaa Ruonamaan uninen saksofoni, joka vie käänteiden äkkiväärien kulmien kanssa ajatukset freejazzimpaan suuntaan. Suoraviivaisemmin mutta pelkistetyn avarasti särönäppäilevä Pelto tavoittaa sitä surrurmaista viehätystä, joka tekee emobändistä niin omaperäisen outolinnun. Leppoisuuden taustalla ui tummempia pohjaväreitä.

Yhtä lailla positiivinen yksilö on Taulu, jonka pientä säröpohdiskelua maustetaan irrallisilla mutta kokonaisuutta täydentävillä efektimausteilla. ”Hän on vielä puhdas taulu” -kertosäe on levyn tarttuvimpia.

Kun herään on vaaniskelevampi, viipyilevämpi  ja enemmän nakutuksille ja koputuksille rakentava teos, jonka lausunta ja säröhumiseva melodia onnistuvat hypnotisoimaan mukaansa. Instrumentaaliraita Hömppö on sympaattinen yhtä lailla nimellään kuin pienesti nytkyttävällä soitollaan.

Neil Young -vaikutteinen Ranskalaiset viivat horjahtelee mukavan leveällä ja humisevan psykedeelisellä siveltimellä melkein kahdeksan minuutin huuruisen tripin. Kun perheeseen tulee Nyytti, se muuttaa radikaalisti arjen arvojärjestykset ja aikataulut. Tuutulaulumaisen harras näppäily onnistuu tuomaan herkän aiheensa intiimisti kuulijalle. Pörinätkin tuoksuvat ruusulta, kun oma lapsi tekee elämästä hattaraa.

Erikoisella sämplellä käynnistyvä, jykevämmin rämisevä ja paikoittain efektikikkaileva Keräilijä päättää albumin pohdiskeluun levyjen keräämisestä. ”Mun täytyy toppuutella itseäni” lienee jokaiselle levyniilolle tuttu mantra. Itsestä ei tule pidettyä huolta, kun kaikki kiinnostus kohdistuu levymaailman valkoisten valaiden haalimiseen.

Päivä jolloin minusta tuli tipu on looginen askel Ville Vuorenmaan musiikkimaailmassa. Paljon on tuttua mutta myös kivasti uutta tulokulmaa ja mausteita. Kokonaisuus on silti enemmän mielenkiintoinen kuin perinteisessä mielessä hitikäs, vaikka kirves ei haahuiluistakaan huolimatta missään kohtaa kapsahda kunnolla kiveen tai katoa suohon. Sympaattinen ja leikkimielinen kokonaisuus omaperäiseltä lauluntekijältä taitavine soittajineen.

Ilkka Valpasvuo

Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua

Evästeinfo
Kulttuuritoimitus

Eväste on pieni tekstitiedosto, jonka internet-selain tallentaa käyttäjän laitteelle tämän tekemän sivustovierailun yhteydessä. Evästeitä tallennetaan ainoastaan niiltä sivustoilta, joita olet käynyt katsomassa. Evästeisiin ei sisälly henkilökohtaisia tietoja ja ne ovat sivustojen kävijöille vaarattomia: ne eivät vahingoita käyttäjän päätelaitetta tai tiedostoja, eikä niitä voi käyttää haittaohjelmien levittämiseen. Käyttäjän henkilötietoja ei voida tunnistaa pelkkien evästeiden avulla.

Evästeet vaikuttavat positiivisesti mm. käyttäjäystävällisyyteen, sillä niiden avulla valitsemasi sivusto avautuu jatkossa nopeammin vrt. ensimmäinen vierailukerta.

Evästeet voidaan ryhmitellä pakollisiin sekä ns. toiminnallisiin evästeisiin, jotka liittyvät esim. tuotekehitykseen, kävijämäärien seurantaan, mainonnan kohdentamiseen ja raportointiin.

PAKOLLISET EVÄSTEET

Pakollisia evästeitä ei voi estää, sillä ne liittyvät tietoturvaan ja sivuston teknisen toiminnan mahdollistamiseen. Esim. tällä sivustolla käytössä olevat sosiaalisen median jakonapit ovat oleellinen ja itsestäänselvä osa nykypäivän modernin sivuston teknistä rakennetta - siksi sosiaalisen median laajennuksia ei voi erikseen aktivoida tai deaktivoida. Käyttämällä kyseisiä jakolinkkejä hyväksyt sen, että somepalvelujen ylläpitäjät saavat tapahtumasta tiedon, jota ne voivat yhdistää muihin toisaalta kerättyihin tietoihin.

TOIMINNALLISET EVÄSTEET

Tällä sivustolla on käytössä ainoastaan yksi erikseen lisätty toiminnallinen eväste Google Analytics, joka on mahdollista sulkea pois päältä.

Pakolliset

Ilman näitä sivuston tekniseen toimintaan voi tulla ongelmia.

Google Analytics

Sivustoon on liitetty Google Analyticsin tuottama eväste, jolla seuraamme verkkosivuston vierailumääriä ja sivuston yleistä käyttöä.