Kuva: Petra Stolt
TEATTERI | Vuonna 1994 ensi-iltansa saanut Hype-musikaali esitettiin Svenska teaternissa 216 kertaa. Hype by Skene nähdään toukokuussa 11 kertaa.
”On huikeaa, että amatööriesiintyjät saavat tilaisuuden esiintyä oikeassa teatterisalissa ja saavat sen vielä täyteen.”
ARVOSTELU
Hype
- Ohjaus: Marco Bjurström
- Ensi-ilta: Helsingin Aleksanterin teatteri 7–8.5.2025
Svenska Teaternin Hype-musikaali teki aikoinaan jotain, mitä ei olisi voinut aiemmin kuvitella: sai suomalaiset teinit innostumaan ruotsinkielisestä musikaalista ja seuraamaan sen päätähtiä ympäri maata kulkevan kauppakiertueen mukana.
Myönnän, että minunkin isäni vei minut Kotkan Citymarketiin, jossa pienenpienellä lavalla Tino Singh ja Ville Pusa jakoivat nimmareita.
En ollut ainoa katsoja, joka oli tullut Aleksanterin teatterin Hype-esitykseen vanhat, hyvät ajat mielessä, jälkikasvu kainalossa. Käytävillä kuiskuteltiin, kuinka monta kertaa kukin oli nähnyt Svenskanin Hypen, kellä oli aikoinaan Hype-t-paita ja kellä Ville Pusa -muki.
* *
Musikaali oli päätetty tällä kertaa tehdä kaksikielisenä, pääkielenä kuitenkin suomi. Suuri osa upeista, ruotsinkielisistä lauluista oli täten käännetty suomeksi, mikä tuskastutti esityksessä ehkä eniten. Suomen kieli ei taivu niin kauniisti kuin ruotsi eivätkä suomenkieliset sanat esimerkiksi räpissä ole niin hauskoja ja monipuolisia kuin ruotsinkieliset. Onneksi hyvä bändi ja hyvät laulajat paikkasivat tätä puutetta.
Juoni ei ollut kestänyt vuosien kulumista. Tuomas Kesälä oli sovittanut biisejä uusiksi nykyaikaan, mutta juonessa oli mukana edelleen disketti ja Suomen markka. Tarinaa olisi pitänyt ehdottomasti tuoda modernimmaksi, jotta myös nuorempi yleisö olisi saanut siitä enemmän irti. 1990-luvun teineille tämäkin meni läpi vallan hyvin.
13-vuotias jälkikasvu kiemurteli osan aikaa tuolissaan, mutta veikkaisin Hypen olleen kuitenkin kasvavalle teinille ennemmin mieluinen kuin ikävä kokemus.
* *
Musikaalin tähdet koostuvat StepUp-tanssikoulun Skene-musiikkiteatteriopiskelijoista. On aivan huikeaa, että amatööriesiintyjät saavat tilaisuuden esiintyä oikeassa teatterisalissa ja saavat sen vielä täyteen.
Marco Bjurström ja Sinikka Sokka perustivat Skenen vuonna 2006 paikkaamaan lasten ja nuorten musiikkiteatterikoulutuksen puutetta edistääkseen ja kehittääkseen suomalaista musiikkiteatteria. Nykyisessä Skene-opetuksessa on kuitenkin se hieno puoli, ettei siinä ole yläikarajaa. Kaikkien ei tarvitse olla täydellisiä kaikessa, vaan koko ajan opitaan uutta ja kokemus karttuu.
Lavan valloittavimmalla tähdellä, Katja Karisukilla, kokemusta esiintymisestä oli selkeästi enemmän kuin useimmilla. Karisukki lauloi upeasti ja lumosi esiintymisellään koko yleisön.
Kuten Marco Bjurströmkin kiitospuheessaan totesi, skeneläiset eivät saa esityksistä palkkaa, mutta silti tekevät työtään täysillä. Toukokuun esitykset ovat lähes loppuunmyytyjä ja hyvä niin!
Jos kiinnostaa muistella vanhoja, kuulla vetäviä ysäribiisejä ja katsella nuoria ja vähän vanhempia taitureita lavalla antamassa kaikkensa, mene Hypeen!
Petra Stolt

Loppukiitoksissa nähtiin Hypen koko tekijäkaarti, edessä ohjaaja Marco Bjurström ja kapellimestari Tuomas Kesälä. Kuva: Petra Stolt
Hype
- Ohjaus Marco Bjurström
- Musiikinjohto Tuomas Kesälä
- Koreografia Mindy Lindblom, Marco Bjurström, Pasi Mäkelä
- Puvustus Jarkko Valtee
- Lauluvalmennus Pauliina Kiuru
- Suomennos Peter Pihlström
- Alkuperäiskäsikirjoitus ja laulutekstit Hasse Moring & Stefan Randström
- Dramaturgia Ville Sandqvist
- Musiikki P-J Widestrand, E. Jonsson, N. Rosström, B. Marlene, M. Holmberg
- Rooleissa StepUpin Skene-musiikkiteatterin opiskelijat (naisrooleissa kaksoisroolitus)
Ensi-ilta Helsingin Aleksanterin teatterissa 7.–8.2025. Esityksiä 24.5. asti. Esityskalenteri täällä.
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Timoi Munnen Pahat ajat purkaa auki surua ja ikävää kun uusi rautaesirippu taas erottaa naapurit toisistaan
TEATTERI | Suomalais-karjalais-venäläisen kulttuuriyhteistyön konkari Timoi Munne purkaa monologissa suruaan ja pettymystään Venäjään.
Kansallisoopperan Ratsumies oli yhtä ehjä kokonaisuus kuin kantaesitys Savonlinnassa 50 vuotta sitten
OOPPERA | Aulis Sallisen Ratsumies kertoo haavikkomaisen symbolisesti vallasta, rakkaudesta, petoksesta, kohtaloista ja kansan toteutumattomasta unelmasta.
Mikä se sellainen isä on, joka on hylännyt ja häippäissyt? Arviossa Varkauden teatterin Juurihoito
TEATTERI | Juurihoito kasvaa hammasta paljon isommaksi tarinaksi, jossa sukua löytyy useammastakin maailmanosasta.
Sanna Kärkkäisen Joensuun skiniaikoja ruotiva synkeä monologi Hiljainen ystävä ravistelee ja koskettaa
TEATTERI | Teollisuusrakennuksen kellariin toteutettu Hiljainen ystävä tuo tärkeän lisän joensuulaisen äärioikeistolaisen liikehdinnän käsittelyyn.