Silmät kiinni näyttää paremmalta – Mikko Innanen Autonomus Tampereen G Livelabissa

25.11.2021
kuva1 12

Mikko Innanen Autonomus suorittamassa joukkosooloaan. Kuvat: Pekka Ohtokangas

KONSERTTI | Vapaat Äänet -kiertue toi sävelletyn ja vapaan musiikin välimaaston Tampereelle. Mutta tietävätköhän jazz-muusikot oikeasti mitä tekevät?

Mikko Innanen Autonomus Vapaat Äänet -kiertueella Tampereen G Livelabissa 23.11.2021

Mikko Innanen Autonomusin kiertue pysähtyi tiistai-illaksi Tampereen G Livelabiin. Kvartetti soitti Mikko Innasen I–XXX-sävellyssarjasta satunnaisella otoksella valittuja kappaleita kahden setin verran.

Innasen lisäksi Autonomuksessa soittavat basisti Antti Lötjönen, pianisti Håvard Wiik ja rumpali Peter Bruun.

kuva2 23

Mikko Innanen luottaa es-vireisiin saksofoneihin, kuten baritoni- ja alttofoniin.

Vapaan ja sävelletyn musiikin välissä tasapainotteleva yhtye tuntui luottavan fuusiolegenda Weather Reportin eetokseen ”we never solo, we always solo”, eli yhtye harjoittaa jonkinlaista ryhmäsooloa teemojen ympärillä, yllä ja alla.

Tässä tavassa esiintyä on varsinkin se virkistävä puoli, ettei jokaisen soolon jälkeen tarvitse taputtaa ja näin katkaista immersiota.

kuva4 13

Pianisti Håvard Wiik rehki harmonian, melodian ja rytmin saralla.

Autonomuksen I–XXX-sävellyssarja on toteutettu erikoisilla nuotinnoksilla. Tai ehkä nuotit ovat normaalisti, mutta nuottiviivasto karkaa milloin minkäkinlaista kuviota vastaamaan. Viivasto saattaa kiertää kehää, muodostaa numeron seitsemän tai muistuttaa rallirataa.

Hauska idea, mutta keikalla se johti eräänlaiseen performanssiin, joka muistutti enemmän nuottiharjoitusta kuin läsnä olevaa soittoa. Muusikot tuijottivat usein intensiivisesti nuottejaan ja kääntelivät ja heittelivät niitä. Innanen vaihteli puhallinta ja pilliä tuon tuosta, ja ilmeisesti myös kappaleet vaihtuivat tiuhaan.

kuva5 8

Rumpali Peter Bruun kohkasi sudein, kapuloin ja käsin rumpujen takana.

Musiikissa itsessään ei ollut mitään vikaa. Kun sulki silmänsä, yhtye kuulosti erinomaiselle. Silmät auki taas yhtye tuntui pakertavan jokainen omalla tontillaan, ilman minkäänlaista kontaktia kanssasoittajaan tai yleisöön. Toki yhtyeen nimi – Autonomus – viittaa itsenäiseen tekemiseen. Ja varmasti soittajilla oli korvat auki toisilleen.

Illan aikana mieleen juolahti ajatuksia. Tietävätköhän jazzmuusikot oikeasti mitä tekevät? Kuinka suuri kynnys olisi myöntää, ettei ole hajuakaan mitä juuri soitti? Kuinka paljon jazzklubien lavoilla on kuuluisaa kuolaa, ja saisiko niistä mopattua jonkinlaisia kloonattuja superpuhaltajia? Mitä minä täällä teen?

Illan päätteeksi olin kahta mieltä kokemastani. Toinen ei tiennyt mitä ajatella, ja toisella oli ristiriitaiset tuntemukset.

Pekka Ohtokangas

kuva3 21

Suomen jazzkentän luottobasisti Antti Lötjönen soitti illan aikana bassoa miltei jokaisella kuviteltavalla tavalla.

Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua