Kuva: Annamaija Saarela
KONSERTTI | Puolalainen pianisti Piotr Pawlak antaa tulkinnoissaan musiikille aikaa ja tilaa hengittää. Pawlakin konsertti kuultiin G Livelabin lauantaipäiväkonserttien sarjassa.
Pianisti Piotr Pawlak Tampereen G Livelabissa 18.3. César Franckin, Maurice Ravelin, Sergei Prokofjevin ja Frédéric Chopinin musiikkia.
Viidennen kansainvälisen Maj Lind -kilpailun lokakuussa 2022 voittanut puolalainen pianisti Piotr Pawlak palautti värit maaliskuun lauantaihin konsertillaan G Livelabissa. Konsertin ohjelma koostui pianistille läheisistä César Franckin, Maurice Ravelin, Sergei Prokofjevin ja Frédéric Chopinin teoksista.
Piotr Pawlakin pianismi on täynnä kauneutta ja tunnetta, ja siinä korostuu soinnillisten kvaliteettien tarkka erittely ja ilmaisu. Hänen esityksensä rakentuvat selkeästi ja johdonmukaisesti, ja jokainen yksityiskohta on harkittu. Pawlak on virtuoosi, mutta hänen tulkinnoissaan kuuluu nöyryys musiikin äärellä.
* *
Konsertin avasi Franckin Preludi, koraali ja fuuga, jonka tulkinta oli sisäistynyt, kiireetön ja syvimmissä kohdissaan lähes hypnoottinen. Huomio kiinnittyi myös äänenkuljetuksen selkeyteen ja melodialinjojen laulavuuteen. Pehmeä kosketus leimasi myös Ravelin Pavanea, joka eteerisyydessään ja herkkyydessään toi pienen palan kuulasta taivasta räntäsateisen maiseman keskelle. Autereisimmillaan piano soi kuin celesta.
Prokofjevin toisella pianokonsertolla Maj Lind -kilpailun finaalissa lumonnut Pawlak oli kotonaan myös säveltäjän neljännen pianosonaatin parissa. Viimeistellyssä ja hallitusti rakennetussa esityksessä oli orkestraalisuutta, ja sonaatin teemat ja motiivit nousivat esiin kuin eri soitinryhmien soittamina.
Konsertin loppupuolella kuullun Chopin-paketin avannut c-molli-preludi eteni kiireettömästi, jykevän koraalin tapaan. Andante spianatossa Pawlak kehräsi melodiaa unelmaisesti ja suuri poloneesi soi loisteliaasti. G-molli-balladia puolestaan leimasi Pawlakin tapa antaa aikaa ja tilaa musiikin aineksille. Soinnin täyteläisyys, melodiset ja harmoniset elementit sekä tekstuurin yksityiskohdat värittivät tarinankerrontaa, ja paikoin niukka pedaalinkäyttö toimi oivallisena tehosteena. Toki kuultiin myös taituruutta, juoksutuksia kuin helminauhoja. Tekniikalla briljeeraamaan pianisti kuitenkin innostui vasta ylimääräisenä numerona kuullussa Chopinin etydissä.
Pawlak harmitteli juonnossaan improvisoinnin puuttumista nykyisestä konserttimusiikkikäytännöstä, ja konsertin herkullisena jälkiruokana kuultiinkin ihastuttava kevätaiheinen improvisaatio.
* *
Vaikken suuresti innostunutkaan siitä, että väliajalla heti Prokofjevin sonaatin päätyttyä lävähti soimaan vieno taustamusiikki, olen iloinen siitä, että G Livelabissa järjestetään lauantai-iltapäivän klassisia konsertteja. Seuraavat niistä kuullaan 25.3. ja 22.4., ja luvassa on muun muassa John Cagen musiikkia sekä Tampere Filharmonian vaskisoittajien parhaimmistoa. Piotr Pawlak puolestaan konsertoi Mäntän musiikkijuhlilla 5.8.2023.
Kikka Holmberg
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Elgar, Stravinsky, Gerhardt ja Halls täyttivät Tampere-talon 1910-luvun musiikilla
KONSERTTI | Tampere Filharmonian perjantaisen konsertin magneettina toimi ennen kaikkea Stravinskyn balettimusiikki Kevätuhri.
DJ Kridlokk juhlisti Musiikkitalolla tyylillisesti eheintä ja rohkeinta levyään
KONSERTTI | Musiikkitalossa ei ole varmaan koskaan nähty yhtä montaa räppilätsää ja -pipoa nyökyttelemässä gangsteri- ja lähiölarpin tahtiin.
Don Huonojen mustat ja valkoiset sävelet myivät Pakkahuoneen loppuun
MUSIIKKI | Vuodet ovat kohdelleet 1990-luvun suomirockin suosituimpiin kuulunutta yhtyettä suopeasti, mutta lujemminkin ruoska olisi voinut sivaltaa.
Tampere Biennalen yltäkylläinen ohjelma tarjoili lukuisia kantaesityksiä ja nykymusiikin moniäänisyyttä
MUSIIKKI | Eetu Lehtosen kantaesityksenä kuultu Hymn sai alkusysäyksen Lehtosen lukiessa Aberfanin kylässä vuonna 1966 tapahtuneesta kaivosjätteen maanvyöryonnettomuudesta.