Vuoden 2023 erinomaiset #3: 25 televisiosarjaa

03.01.2024
levoton tuhkimo by hanna maria gronlund kulttuuritoimitus INSTA

The Last of Us. Kuva: HBO Max

VALINNAT | Sarjassa esitellään päättyneen vuoden erinomaisia asioita kulttuurin eri aloilta. Kolmantena nostamme ansaitsemaansa arvoon televisiosarjoja The Last of Usista Blue Lightsiin ja Tenniksen legendoihin.

Seuraavassa Kulttuuritoimituksen tekijät esittelevät 30 kuluneen vuoden televisiosarjaa. Esitellyt sarjat eivät ole paremmuus- vaan aakkosjärjestyksessä sarjan nimen mukaan.

Lista ei ole äänestyksen tai komiteamietinnön tulos; siltä ei siis välttämättä löydy aivan jokaista vuoden 30 parhaasta televisiosarjasta.

Jokainen esitellyistä sarjoista on kuitenkin ansainnut paikkansa listalla olemalla erinomainen – ainakin tekstin kirjoittajan mielestä.

* *

Arkkitehti

VIAPLAY. Norjalainen minisarja on ikävän todentuntuinen kuva tulevaisuuden maailmasta, jossa asuntojen hinnat ovat kohonneet niin, että jopa hylättyihin, maanlaisiin parkkihalleihin rakennetut ja kaupunkimaasturin kokoiset pikkuasunnot menevät kaupaksi ja tuovat suuria voittoja. Kun ikkunaa (kalliita!) ei ole, rakennetaan valoseinä. (Leena Reikko; lue arvio)

* *

Avioliitto

YLE. Neliosaisessa brittisarjassa Sean Bean ja Nicola Walker ovat pitkään naimisissa ollut pari Ian ja Emma. Pariskunta on aikoinaan menettänyt lapsen ja sitten kasvattanut adoptiolapsen aikuiseksi. Omat vanhemmat ikääntyvät ja nyt Ian on joutunut työttömäksi ja kokee osattomuutta. Sarjan tunnelma on ihastuttava, fiilis vaihtelee iloisesta haikeaan ja turhautuneesta vaivaannuttavaan. (Mikko Saari; lue arvio)

* *

Beledweynen etsivä

YLE. Ruotsin television tuottaman sarjan tekijät ovat yhdistäneet onnistuneesti rikosta, turvapaikanhakijajärjestelmän kritiikkiä, tulehtuneita perhesuhteita, maahanmuuttajien hyväksikäyttöä ja ennakkoluuloja. Hyvän käsikirjoituksen, loistavan näyttelijätyön ja ohjauksen vuoksi kokonaisuus pysyy ehjänä ja tarina koukuttaa. Neljä ensimmäistä jaksoa on ohjannut Zaida Bergroth. (Leena Reikko; lue arvio)

* *

Blue Lights – Belfastin poliisit

YLE. Hämmentävän todentuntuisesti näytelty draamasarja sijoittuu Pohjois-Irlannin Belfastiin. Se näyttää kolmen poliisikokelaan alkutaivalta ammatissaan tavalla, joka on tyyliltään niin vakuuttavaa kuin hyvin tehtyä dokumenttia seuraisi. (Heli Mustonen; lue arvio)

* *

AAAAQbPp4YwL D 0gaa7xmpqcyOeYWNyBrVwgtDEA8QnwbvagRA5w57ArHGa791agyEPVAq48aVxy84UOn9SPE2pxQRgDV iY1FLiAO9XLqMRDWEZaWK4P2iZL1FzR6Av5jhc3 lo1pp6HGS1FD5Ha0P5M jpsc

Cunk on Earth. Kuva: Netflix

Cunk on Earth

NETFLIX. Mokumenttisarja jäljittelee luontodokumenttisarjoja ja niiden tapaa kertoa asioista. Diane Morgan on bimbotoimittaja Philomena Cunk, joka esittää pokerinaamalla täysin pässinpäisiä kysymyksiä oikeille tutkijoille ja asiantuntijoille. Cunkin tilalle voi helposti kuvitella David Attenborough’n kaikkine pään ja käsien liikkeineen, paitsi että Cunk höpöttää täyttä soopaa ja sotkee maailmanhistoriaan omat tuttavansa ja sukulaisensa. (Petri Hänninen; lue arvio)

* *

The Diplomat

NETFLIX. Kahdeksanosaisessa sarjassa amerikkalainen kansainvälistä uraa tehnyt pariskunta asettuu Lontooseen, jota näyttäisi pidettävän uraansa päättävien diplomaattien leppoisana jäähdyttelypaikkana. Käykin niin, että komeat paraatit ja edustustehtävät vaihtuvat käden käänteessä kuumeiseen toimintaan maailman pelastamiseksi suursodalta. Sarjan pääkäsikirjoittaja Debora Cahn on aiemmin kirjoittanut sekä West Wingiä että Homelandia. Se näkyy The Diplomatin konekivääridialogina etenevässä juonessa ja korkeapaineistetuissa tilanteissa. (Antti Selkokari; lue arvio)

* *

Exterior Night

VIAPLAY. Marco Bellocchion ohjaama sarja italialaisen poliitikon Aldo Moron murhasta on kertakaikkisen vangitsevaa tv-draamaa. Se on italialaiseksi sarjaksi jopa oudon hidas ja antaa näin tilaa näyttelijöiden eleille ja ilmeille. Erityisesti Moron roolissa nähtävä Fabrizio Gifuni rakentaa sodan jälkeisen Italian poliittisesta suurmiehestä inhimillisen ja tarkkanäköisen henkilökuvan. (Jussi Kareinen; lue arvio)

* *

The Good Mothers

DISNEY+ Etelä-Italiaan sijoittuvassa tositapahtumiin perustuvassa sarjassa kolme rohkeaa naista ryhtyy uhmaamaan Ndranghetan mafiaperheen valtaa vaarantaen oman henkensä. Kuvaus on karua ja julmaa. Mafiasuvun miesten valta ja väkivaltava naisia kohtaan on kylmäävää katsottavaa. Sarja kuvaa myös manipulaatiota, valehtelua ja aivopesua. Tässä kunnostautuvat erityisesti suvun isoäidit, joiden äänenpainot liikkuvat lirkuttelusta uhkauksiin. (Sirpa Pääkkönen; lue arvio)

* *

Hormonit!

YLE. Johanna Vuoksenmaan draamakomedia on oiva puheenvuoro keskustelussa iän karttumisesta ja vanhenemisen tuomista tilanteista. Jos viisikymppistä pidetään joissakin piireissä jo ikäloppuna, niin kovin pitkäksi käy vaellus ysikymppiseksi. Heitä tässä maassa on nimittäin pilvin pimein ja tulevaisuudessa vielä enemmän. (Aila-Liiisa Laurila; lue arvio)

* *

The Last of Us

HBO MAX. Kymmenen vuoden takaiseen tietokonepeliin perustuva sarja esittää perinteisistä raatozombeista piirun verran poikkeavan version, joka antaa ihan uudenlaisia painajaisia. The Last of Us vie ikävästi kasvokkain sen kanssa, kuinka karmeita kohtaloita on valmis hyväksymään, kunhan ne sattuvat tarpeeksi pahojen tyyppien kohdalle. Zombipandemiasta kertova sarja paljastuukin parhaaksi draamaksi pitkään aikaan. Kauheinta siinä on omien tunteiden voimakkuus. (Eli Harju; lue arvio)

* *

Everyone Else Burns S1 Ep2

Loppua odotellessa. Kuva: James Stack / Channel 4 / Yle

Loppua odotellessa

YLE. Dillon Mapletoftin ja Oliver Taylorin käsikirjoittama brittisarja on virkistävän hullu. Samalla se on lämpimän inhimillinen. Näennäisesti sarja hekottelee tiukkapipoiselle tuomiopäivän lahkolle ja siihen kuuluvalle nelihenkiselle perheelle. Perheen isä on nero keksimään sääntöjä kaikesta siitä, mitä ihminen ei saa tehdä. Tosiasiassa hän vain himoitsee varsin itserakkaasti seurakuntansa vanhimman paikkaa. (Heli Mustonen; lue arvio)

* *

The Makanai

NETFLIX. Koyaman mangaan perustuvassa japanilaissarjassa seurataan kahta teiniystävystä, jotka muuttavat Kiotoon toteuttaakseen unelmansa geishoiksi kouluttautumisesta. Geishan muistelmissa geishat esitellään tyyliteltyinä pakkoseksityöntekijöinä, mutta The Makanain maailmassa laitetaan ruokaa ja asetellaan kukkia. Sarja on yksinkertaisesti hygge – ja jos se ei riitä, sarjan on käsikirjoittanut ja osan jaksoista ohjannut Shoplifters-elokuvasta parhaiten tunnettu Hirokazu Kore-eda. (Anna Hollingsworth; lue arvio)

* *

Mrs. Davis

HBO MAX. Tara Hernandezin (Big Bang Theory) ja Damon Lindelofin (Lost, Watchmen) luoma sarja kertoo sisar Simonesta (Betty Gilpin), joka vastustaa mystistä, kaikkea hallitsevaa Mrs. Davis -tekoälyä. Ennen kaikkea tässä kiehtoo maailman totaalinen pöhköys: tuntuu, että mitä tahansa voi tapahtua. The Verge kuvailikin sarjan olevan kuin ”live-action Looney Tunes”. (Mikko Saari; lue arvio)

* *

One Piece

NETFLIX. Maailman suosituimmasta mangan näytelty versio loikkasi heti yli 40 maan katsojalistojen ykköseksi. One Piecen tekoon otettiin mukaan sarjan luoja Oda ja hänelle annettiin valta hyväksyä tai hylätä kohtaukset. Hän myös käytti valtaansa. Kahdeksanosaisen ensimmäisen kauden kuvaaminen maksoi 144 miljoonaa dollaria, eli jokainen jakso maksoi 18 miljoonaa dollaria. Lopputulos on loistava. (Sari Passaro; lue arvio)

* *

piiritys kausi 1 jakso 4 ilpo larha kuvaaja tuomas jussila

Piiritys. Kuva: Tuomas Jussila

Piiritys

RUUTU+ / NELONEN. Kuusiosainen jännityssarja pohjautuu Lahden panttivankidraamaan vuonna 1994, jossa Ilpo Larha -niminen palkkamurhasta elinkautiseen tuomittu vankikarkuri piti koko Suomea jännityksessä yhteensä 55 tunnin ajan. Petri Kotwican ohjaama ja Hannu Kontturin käsikirjoittama tarina pysyy erinomaisesti kasassa ensiminuuteista dramaattiseen loppuun saakka. Ilpo Larhaa näyttelee kerrassaan vakuuttavasti Elias Salonen. (Jussi Kareinen; lue arvio)

* *

Queen Charlotte

NETFLIX. Bridgerton-sarjan itsenäisessä esiosassa seurataan yhtäältä menneisyyttä, jossa aatelisneito Charlotte käytännössä pakkonaitetaan Englannin kuninkaalle, sekä tarinan nykyisyyttä, jossa kuningatar Charlotte yrittää epätoivoisesti saada lapsikatraansa lisääntymään kruununperijän tuottamiseksi. Tuttuun Bridgerton-tapaan sarja pursuaa pukuloistoa sekä loistoa ilman pukuja. (Anna Hollingsworth; lue arvio)

* *

Showpainijat

NETFLIX. Showpainijat (Wrestlers) on vaikuttava ja viihdyttävä dokumenttisarja vapaapainin ”aluesarjasta”. Tapahtumat järjestetään vaatimattoman näköisessä peltihallissa, mutta toteutetaan pieteetillä ja suurella sydämellä. Sarjan keskiössä on juonenkäänteet kirjoittava ja koko toimintaa pyörittävä entinen showpainisuuruus Al Snow, mutta myös monen painijan elämäntarinat ovat kiehtovia ja liikuttavia. (Janne Laurila; lue arvio)

* *

Sin Limites – Maailman ääriin

YLE. Simon Westin ohjaama espanjalaissarja ensimmäisestä maailmanympäripurjehduksesta on täynnä rytinää ja kuohuja. Portugalilaisen tutkimusmatkailijan Fernao Magalhaesin Espanjan kruunun alla tekemä retki kesti kolme vuotta. Kahdeksanosainen sarja keskittyy actioniin ja henkilökuvat ovat sivuseikka. Mutta mikä sarjassa imaisee, on sen musiikki. Hillittömästä kielisoitinten rytmiryhmästä teema paisuu ja mylvii kohti pasuunojen ja sousafonien merenpohjaa. (Anne Välinoro; lue arvio)

* *

Sisäpiirissä

YLE. Tosipohjaisessa draamassa Britannian tulehtuneeseen ilmapiiriin Brexitin jälkeen. Sarjassa seurataan toimittaja Matthew Collinsin vihaa vastaan. Collins tiesi, mistä oli kyse, hän oli nuorena kuulunut itsekin muukalaisvihamieliseen järjestöön. Pääosanäyttelijä Stephen Graham istuu rooliinsa todella uskottavasti. Sarjan kiinnostavuutta lisää tietenkin se, että tapahtumat ovat totta. (Heli Mustonen; lue arvio)

* *

Suomi on queer

YLE. Dokumenttisarja käsittelee seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen historiaa kuuden teeman kautta, ja kullekin on oma jaksonsa. Teemoina ovat sateenkaari-ihmisten oikeudet, mediahistoria queer-näkökulmasta, juhlat ja niiden merkitys queer-kulttuurille, normeista poikkeavien kehojen ja identiteettien medikalisointi, moninaiset perheet ja sateenkaari-ihmisten piilotettu osuus historiassa keskiajalta talvisotaan. (Eli Harju; lue arvio)

* *

Taelgia /Taelgia

Taelgia. Kuva: Petrus Sjövik / Filmlance International AB, Sveriges Television AB, Film Stockholm AB / Yle

Taelgia

YLE. Ruotsalaissarja on saanut kotimaassaan paljon kiitosta siitä, että se kuvaa ongelmalähiöiden arkea ja jengirikollisuutta todenperäisesti ja romantisoimatta. Jengit vetävät puoleensa kansalaisuudesta ja uskonnosta riippumatta, mutta asuinalueella on todellakin väliä: ns. haavoittuvassa Ronnan lähiössä kenellä hyvänsä lapsella tai nuorella on vaara joutua tavalla tai toisella huonoon seuraan syntyperästä huolimatta. Jengien johtajat houkuttelevat nuoria rahalla, hienoilla autoilla ja vaatteilla, alkoholilla ja huumeilla, ankea lähiö ei millään. (Leena Reikko; lue arvio)

* *

Talo

YLE. Hieman väkinäisen oloisesti alkava tanskalainen vankilasarja palkitsee, kun pääsee yli ensimmäisen jakson aiheuttamasta nuhjuisenankeasta tunteesta. Kiinnostavin hahmo on vartija Henrik, josta on alussa hyvin vaikea pitää. Mukavia hahmoja ei sarjassa erityisemmin vilise, ei sen enempää vankien kuin vartijoidenkaan riveissä. (Kirsi Haapamatti; lue arvio)

* *

Tenniksen legendat

YLE. Brittisarjassa kerrataan tenniksen ”kultakautta” 1970- ja 1980-luvuilla taisteluparien kautta. Tarjolla on hillittömän jännittäviä käänteitä, tiukkaa taistelua ja suuria tunteita. Etenkin Martina Navratilovan jaksoa katsoessa saa liikuttua kyyneliin pariinkin otteeseen! (Janne Laurila; lue arvio)

* *

Totta, tarua ja videopelejä

YLE. Harri Alanteen ohjaaman kahdeksanosaisen dokumenttisarja pääpaino on pelien historiankuvauksessa: maisemissa ja rakennuksissa, aseissa, vaatteissa. Vierailevina tähtinä studiossa on eri aikakauden asiantuntijoita, osa kerran, osa useamman. Jokaisessa jaksossa keskitytään yhteen peliin, jonka tarina käydään peruspiirteittäin läpi. Lopputulos on kerta kaikkiaan riemastuttava. (Elsa Lindström; lue arvio)

* *

White House Plumbers

HBO MAX. ”White House Plumbers” oli todellinen nimi Valkoisen talon salaiselle erikoistutkintayksikölle, joka päätti murtautua Watergate-rakennukseen vuonna 1972. Tämä pässinpäälauma yritti murtoa kolmesti, kunnes vihdoin neljännellä kerralla pääsi sisään – ja jäi kiinni. Woody Harrelsonin, Justin Theroux’n ja Lena Headeyn tähdittämän minisarjan tyylilajiksi on valittu musta satiiri, koska eihän tästä idioottilaumasta voi muunkaanlaista sarjaa tehdä. (Petri Hänninen; lue arvio)

Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua