Malin Levanon on Tilda Renström. Kuva: Niklas Maupoix / SVT
TELEVISIO | Sarja yhdistää rikosta, turvapaikanhakijajärjestelmän kritiikkiä, perhesuhteita, maahanmuuttajien hyväksikäyttöä ja ennakkoluuloja.
”Olisi outoa, ellei sarja saisi jatkoa.”
ARVOSTELU
Beledweynen etsivä
- Käsikirjoitus: Aron Levander
- Ohjaus: Zaida Bergroth
- sunnuntaina 9.4. kello 21:50 Yle TV 1
- Katso: Yle Areena. Yle TV1 alkaen su 9.4. 21.50
Ruotsin television tuottama Beledweynen etsivä on sarja, jossa tekijät ovat onnistuneesti yhdistäneet rikosta, turvapaikanhakijajärjestelmän kritiikkiä, tulehtuneita perhesuhteita, maahanmuuttajien hyväksikäyttöä ja ennakkoluuloja. Hyvän käsikirjoituksen, loistavan näyttelijätyön ja ohjauksen vuoksi kokonaisuus pysyy ehjänä ja tarina koukuttaa.
Syyttäjä Tilda Renström on harvinaisen itsekäs, itsekeskeinen, raivostuttava ja röyhkeä. Hänellä on myös hyvin monimutkainen suhde sekä isäänsä että sisareensa.
Tilda suhtautuu sääntöihin ja määräyksiin luovasti ja on päätynyt työhön turvapaikanhakijoiden säilöönottokeskukseen saatuaan holtittomuutensa vuoksi potkut Uppsalan syyttäjänvirastosta. Toinen toistaan epätoivoisempi ihminen odottaa säilöönottokeskuksessa joko ihmettä tai karkotustaan.
Yksi epätoivoisista on ilmeetön somalialainen mies huoneessa 24. Hänen syistään hakea turvapaikkaa ja taustastaan menestyneenä rikostutkijana kotikaupungissaan Somalian Beledweynessä, 350 kilometriä pääkaupungista Mogadishusta pohjoiseen, tiedämme vain me katsojat. Tiedämme, miksi hän ei ole kertonut tarinaansa eikä paljastanut edes nimeään. Tiedämme, miksi hän pelkää kuollakseen sekä puhumista että karkotusta.
![s1ep01 beledweynen e 6432557eeb40d](https://kulttuuritoimitus.fi/wp-content/uploads/s1ep01-beledweynen-e_6432557eeb40d.jpg)
Nasir Dhagole on mies huoneesta 24. Kuva: Niklas Maupoix / SVT
Asiat alkavat liikkua, kun säilöönottokeskuksen lähistöllä katoaa nuori tyttö ja tutkimukset kohdistuvat keskukseen. Tilda tajuaa nopeasti, että huone numero 24:n asukkaasta on hänelle hyötyä asian ratkaisussa. Tästä alkaa varsin epäsuhtaisen työparin yhteinen taival useiden rikostapausten parissa. Tilda tarvitsee miehen päättelykykyä juttujen ratkaisuun ja mies tarvitsee apua voidakseen jäädä Ruotsiin.
Katsojan mieliala kulkee jaksosta jaksoon ärtymyksestä suuttumukseen ja säälistä suruun ja siksi sarjan seuraavankin jakson haluaa nähdä. Haluaa nähdä, milloin Tilda tajuaa asioita ja omaa käyttäytymistään. Ehkä ei koskaan.
Epäuskottavinta sarjassa ovat melko paljon tilaa saavat Tildan perhesuhteet. Sen sijaan myrkylliset välit Tildan ja rikospoliisin välillä ovat herkullisia.
Veikkaisin sarjan saavan jatkoa. Muu olisi outoa.
Sarjan neljä ensimmäistä osaa on ohjannut suomalainen Zaida Bergroth, joka on tehnyt loikan Ruotsiin. Bergroth muistetaan monesta, viimeksi Tove Janssonista kertovasta elokuvasta Tove vuodelta 2020.
Leena Reikko
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Kaikki lapseni puolesta – arviossa Maria Sidin tähdittämä poliisisarja Musta valo
TELEVISIO | Poliisit ovat tässä alun perin C Moren alkuperäissarjassa paikoitellen roistoja, tai ainakin käyttäytyvät moraalisesti arveluttavasti.
Heinrich Himmler vihasi homoseksuaaleja yli kaiken – arviossa dokumentti homoista natsi-Saksassa
TELEVISIO | Himmlerin mukaan sukupuolielämä ei ollut ihmisen yksityisasia, vaan siitä riippuu kansakunnan elämä ja kuolema.
Jarno ja minä päättyy kauniin kaihoisasti – sarjan päätösjakso on silkkaa timanttia
TELEVISIO | Harvoin minkään tv-sarjan äärellä on tehnyt yhtä paljon mieli ahmia huolella työstetyn ajankuvan kaikkia pienimpiäkin yksityiskohtia.
Minne katsoi supertähti – arviossa flamencodokumentti La Singla
TELEVISIO | Ylen esittämä dokumentti flamencotaiteilija La Singlasta on konvehti flamencon ja mustavalkoisten arkistomateriaalien ystäville.