Riikka (Pirjo Luoma-aho) ja Tarmo (Petri Liski). Kuva: Stefan Bremer
TEATTERI | Näyttelijä Riikalta, 63, on pyydetty elämäkertaa, mutta mitä siinä kertoisi? Tarmo, 58, on vajonnut maatilalleen yksinäisyyteen, mutta paljon muuttuu, kun hän saa Riikasta uuden naapurin.
”Kansallisteatterin lämminhenkinen Talo saa miettimään jäljellä olevaa aikaa ja sen sisältöä.”
ARVOSTELU
Talo
- Ohjaus: Laura Jäntti
- Käsikirjoitus: Taina West
- Rooleissa: Petri Liski, Pirjo Luoma-aho
- Ensi-ilta: Kansallisteatterin Omapohja 1.11.2023
Kaksi kypsää yksinäistä päätyy naapureiksi, mies ja nainen.
Tarmo on maajussi, pätevä ja osaava, huumorintajuinen, ja keittiöhommatkin sujuvat hillontekoa myöten.
Riikasta, lapsuudenystävästä, tulee hänen läheisensä talokaupan myötä.
Riikka, tv:stä tuttu näyttelijä ja omillaan pärjääjä haluaa rauhoittumispaikan. Hän on juuri saanut kuulla sairastavansa rintasyöpää.
* *
Kuudenkymmenen ja kuoleman välissä on stand up -koomikko Anitta Ahosen uuden show’n nimi. Mutta näin se menee. Viisikymppistä vielä naurattaa, ettei saakaan enää kristallimaljaa ja kiikkustuolia lahjaksi, viisi ja nolla kun antaa luvan villityksiin.
Kuusi-nolla on jo selvempi merkki elämän perälaudasta. Kavereita tuntuu menehtyvän vähän väliä eikä uni anna rauhaa. Se joko ei tule tai kestää ruhtinaalliset neljä tuntia.
Taina Westin Talo ei tee seniori-eriöissään elävistä pelkkää komiikkaa. Mukana on syvä tumma juonne, kuoleman, katoamisen ja nimettömyyden pelko
Riikka haluaisi vain, että kaikki jatkuisi kuten ennen. Ottakaa pois molemmat tissit, jos sillä saa kasvaimen leviämisen estetyksi, hän komentaa lääkäriä.
Hän haluaa olla ihminen, jolla on syöpä, eikä syöpä, jolla on ihminen.
Tarmo häntä hoivaa, ystävänä ja poikkeuksellisen empaattisena miesihmisenä. Ikuisesti vahva Riikka oppii ottamaan apua vastaan, vaikka Tarmo niin tuppautujalta aluksi tuntuikin.
* *
Tarina tuntuu alussa rakentuvan liiankin nopeasti. Mitähän tästä kehittyy, tuskin pariskuntaa. Juoneen tulee kuitenkin mukavasti mutkia loppuun saakka. Elämä on? Arvaamaton.
Pirjo Luoma-aho ja Petri Liski antavat pieneen näytelmään parastaan, notkeaa, lämminhenkistä tulkintaa ja aikuisten puuskaista lähentymistä.
Laura Jäntin ohjauksessa on kaksi maailmaa, Riikan ja Tarmon. Riikka lepää, uneksii ja tunnelmoi viitteellisessä talossaan, joka on käytännössä vähän liian lyhyt sänky, vanha päästävedettävä. Hyvä vertauskuva sekin Riikan elämänvaiheelle.
Tarmo keittelee kahvia ja paistaa lettuja nuhjuisessa keittiössään yrttejä kasvatellen.
Hädän hetkellä he kurottavat toisiaan kohti. Riikka auttaa Tarmoa ylittämään elämänsä kynnyksen kohti kaivattua parisuhdetta.
Näytelmä on ihmistensä näköinen, lämmin ja sopivan mittainen meille iltaunisille ja liian aikaisin heränneille. Se on omanlaistaan täsmäteatteria kaikille ikääntymistä pohtiville. Ikä tuo tullessaan aina tilinpäätöksen, tämäkö minusta tuli ja tässäkö tämä oli?
Riikalta on pyydetty elämäkertaa, mutta mitä siinä kertoisi. Onko tv:stä tuttu näyttelijä elämäkerran väärti?
* *
Vanhetessa meistä ei tulekaan välttämättä eheitä patsaita, oman elämämme sankareita, vaan hauraita ja pelokkaita.
Senkin Taina Westin viisaasti rakentama Talo kuin huomaamatta paljastaa.
Mutta jos kykenee huumoriin ja antaa sattuman välillä päättää tulevasta, voi elämällä olla sitä sun tätä annettavaa.
Näytelmän alku ja loppu kiertyvät mukavalla tavalla tähän hetkeen kohtaloita pallotellen. Saat itse päättää, miten Riikan ja Tarmon elämässä lopulta käy.
Anne Välinoro
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Teatteri Rajarikon Pasi was here sukeltaa niihin yhtenäiskulttuurin rakosiin, joihin osa ihmisistä putosi
TEATTERI | Näyttelijäopiskelijoiden Joensuussa tulkitsema Pasi was here on konstailematonta draamaa ja näyttelemisen juhlaa.
Tissit heiluvat Nuorisokeskuksen lavalla – arviossa FeminaTeatterin esitys
TEATTERI | Seinäjoen kansalaisopiston harrastajateatterilaisten tekemisestä huokuu tekijöiden verraton yhteishenki. Liikuttava yhteenkuuluvuuden tunne revyyilottelun taustalla vetää vakavaksi.
Pikkuvirkamies vajoaa Mielipuolen päiväkirja -tulkinnassa hulluuteen viimeisenä itsesuojelun keinona
TEATTERI | Gogol-kevät Joensuussa jatkuu. Reviisorin jälkeen vuorossa on Mielipuolen päiväkirja Näyttämöllä. Jukka Moskuvaara työryhmineen tekee upeaa työtä.
Teatteri Fiaskon Reviisori on satumaisuudestaan huolimatta osuvaa ja viiltävää satiiria
TEATTERI | Joensuulainen Teatteri Fiasko vääntää tulkinnassaan Reviisorista asetelman rautalangasta ja ilottelee sillä siekailematta.