Nina Tapio ja Lari Halme. Kuva: Aki Loponen
TEATTERI | Seksi on kohtuullisen kulunut ja ajoittain turhan arvattava ilottelun aihe, mutta aina sen parissa tavalla tai toisella illan viihtyy.
”Esityksen kaksi ainoaa esiintyjää ovat varsin tasapainoinen pari, vaikka Tapio on lähtökohtaisesti laulaja ja Halme ensisijaisesti näyttelijä.”
ARVOSTELU
Likapyykkiä
- Käsikirjoitus: Michele Riml
- Suomennos ja ohjaus: Olka Horila
- Rooleissa: Nina Tapio ja Lari Halme
- Esitys: Tampereen Teatterin Frenckell-näyttämö 10.1.2025
Kun teatterikappaleen lähtökohtana on toisiinsa leipääntyneen pariskunnan hotelliloma seksioppaan seurassa, eivät kriittisen katsojan ennakko-odotukset ampaise kummoisiinkaan korkeuksiin. Melkeinpä pelkää, että nyt ajaudutaan kliseiden ja jämävitsien kaatopaikalle tai että tarjolla on korkeintaan kepeä kaksituntinen keski-ikäisille.
Mutta kun näyttämöllä ovat Nina Tapio ja Lari Halme, niin kepeä kaksituntinenkin syvenee ja saa sävyjä. Penkeissä pääosin myös vähintään keski-ikäiset katsojat puolestaan saavat vaivihkaa tilaisuuden peilata omaa rakkauselämäntaivaltaan näytelmän Liisaan ja Henriin.
Ja vaikka kepeydestä välillä poiketaan ihmissuhteiden harmauden synkemmälle laidalle, on lopputuloksena hyvän mielen iltapuhde ja päällimmäisenä tunne siitä, että ”kannatti tulla”, kuten eräs katsoja spontaanisti totesi esitykselle aplodeeratessaan.
* *
Likapyykkiä on alkujaan kanadalaisen Michele Rimlin syksyllä 2009 julkaisema kirja, josta muotoutui sittemmin Pohjois-Amerikassa kohtuullisen suosittu puhenäytelmä. Riihimäen Teatterin taiteellinen johtaja Olka Horila muokkasi siitä yllättävän suomalaisen musiikkinäytelmän.
Suomalaistamisen pääkeino on ollut tuttujen kotimaisten laulujen käyttö rytmittämään tunnelmien muutosta tekstin edetessä. Kiitos siitä, että musiikkilisäykset ovat luontevia, kuuluu monien tv-viihdeohjelmien kapellimestarina tutuksi tulleelle Katja Lapille. Mutta myös tekstiä on pystytty käsittelemään niin, ettei koko ajan ole läsnä tunne siitä, että käännöskappalehan tämä kuitenkin on.
* *
Joillekin voi tulla yllätyksenä myös se, että esityksen kaksi ainoaa esiintyjää ovat varsin tasapainoinen pari, vaikka Tapio on lähtökohtaisesti laulaja ja Halme ensisijaisesti näyttelijä.
Edellinen on kuitenkin kouliintunut viime vuosina pätevästi teatteri-ilmaisuunkin, mistä nähtiin Tampereella merkkejä jo muutama vuosi sitten Come From Away -musikaalissa (lue Anne Välinoron arvio esityksestä täältä).
Jälkimmäinen puolestaan osoitti suurellekin yleisölle laululliset kykynsä viimeistään Tampereen Työväen Teatterissa kymmenisen vuotta sitten pyörineen Evita-musikaalin tenori Magaldina. Halme vain on niin multitalentti lavapersoona, että tämä puoli hänessä voi välillä päästä unohtumaan.
Varsinaisen heittäytymisen Likapyykissä tekee lopulta Nina Tapio häpeämättömällä kömpelöiden aikuisten esileikkitanssinumerolla, josta kehkeytyy toisen jakso ja koko produktion kliimaksi.
Siinä kohtaa viimeistään antaa anteeksi sen, että käsittelyssä on jokseenkin kulunut ja melko arvattava aihealue, seksi. Mutta ainahan se on mielessä, ja aina sen parissa tavalla tai toisella illan viihtyy.
Matti Mörttinen
Likapyykkiä (Sexy Laundry)
- Käsikirjoitus: Michele Riml
- Suomennos ja ohjaus: Olka Horila
- Musiikin sovitus ja tuotanto: Katja Lappi ja Joona Kukkola
- Lavastus ja pukusuunnittelu: Jukka Kuronen
- Koregrafiat: Osku Heiskanen
- Äänisuunnittelu: Kari Paukola
- Valosuunnittelu: Sami Rauhala
- Rooleissa: Nina Tapio ja Lari Halme
Ensiesitys Riihimäen Teatterissa 9.2.2023. Esityksiä Tampereen Teatterin Frenckellin näyttämöllä vielä 11.1.2025 kello 13 ja 18. Esityskalenteriin tästä.
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Tarja Kulho sotkee ja järjestää asiansa – Räkkärimarketin kassa jakaa oikeutta Korsossa
TEATTERI | Korsolaisen Räkkärimarketin kassan Tarja Kulhon edesottamusten karnevalisointi lepää Eriikka Väliahteen harteilla. Ja ne hartiat kestävät.
Tosca myi loppuun Vaasassa – Alueoopperan voimannäyte uhkaa jäädä lajinsa viimeiseksi
OOPPERA | Vierailevat tähdet ja oopperayhdistyksen kuoro sytyttävät näyttämön liekkeihin. Kulttuurialan leikkausten takia Vaasassa ei nähdä oopperaa ainakaan neljään vuoteen.
Mättään alta paljastuu luiden paloja – arviossa Kajaanin kaupunginteatterin Keräilijät
TEATTERI | Keräilyä ja poimintaa harjoitetaan rajan pinnassa ehkä enemmän kuin missään muualla Suomessa. Aina kuuluu kysymys: joko hillat ovat kypsiä? Joko puolukka kukkii? Veikö halla raakileet?
Nekalassa näytetään taas teatterin ihmeistä suurin, avoin kosketus – arviossa Legioonateatterin Taru hyvinvoinnista
TEATTERI | Jos haluatte päästä nauttimaan teatterin ja elämän piirileikistä, avoimuudesta ja omakohtaisuudesta, on syytä pitää kiirettä. Legioonateatterin juhlanäytelmä esitetään enää kahdesti.