Kuvat: Wiki Commons / Zum Teufel
SARJAKUVA | Stan Sakain mestarillinen samuraieepos syventää pystykorvaisen sankarinsa taustoja messevällä tarinakokonaisuudella.
”Viikatemies on alati läsnä siellä missä Miyamoto Usagi kulkee.”
ARVOSTELU
Stan Sakai: Usagi Yojimbo 4 – Häivähdyksiä kuolemasta
- Suomentanut Vesa Heino.
- Zum Teufel, 2024.
- 408 sivua.
1600-luvun vaihteen Japanissa Edo-aikakaudella seikkaileva isännätön samuraijänis Miyamoto Usagi on Kiotossa vuonna 1953 syntyneen ja lapsuutensa Havaijilla asuneen Stan Sakain 1980-luvulla luoman Usagi Yojimbo -sarjakuvan hyveellinen ja sankarillinen päähenkilö. Oikeaan historialliseen miekkamestari Miyamoto Musashiin pohjautuva jänishahmo vaeltaa ympäri sisällissodasta toipuvaa Japania, jonka sekasorrossa poliittisia asetelmia haetaan moninaisilla juonitteluilla. Synkkäkulmainen jänissankarimme joutuu luonnollisesti niiden keskiöön.
Sakain mustavalkoisen ilmeikäs sarjakuvamaailma on laidasta laitaan täynnä ihmisenkaltaisia eläinhahmoja, mutta myös japanilaisen mytologian hahmoja. Koiramaisesti käyttäytyvät liskot toimittavat lemmikkien virkaa, eikä Sakai pelkää tuoda omaan maailmaansa myöskään teini-ikäisiä mutanttininjakilpikonnia, onhan Usagi (kani) Yojimbo (henkivartija) vieraillut Turtles-sarjakuvissakin.
Zum Teufel julkaisi Usagi Yojimbon ensimmäisen osan Vesa Heinon suomentamana vuonna 2020. Nyt julkaistavassa neljännessä osassa Häivähdyksiä kuolemasta (Zum Teufel, 2024) Usagi ja hänen ystävänsä Gen puolustavat maalaiskylää yhdessä nykyajan viemäreistä muinais-Japaniin loitsittujen Kilpparien kanssa. Lukija pääsee myös sukeltamaan Usagin nuoruuteen sensei Katsuichin opetuksessa, oppii Usagin miekkojen taustoista ja saa kattavan kuvan tuolloisen Japanin kuohunnoista, luokkayhteiskunnasta sekä sen arjesta ja juhlista.
Neljäs osa tarjoilee tarinoita vähän sieltä täältä, eikä ole siinä mielessä sarjan yhtenäisin kokonaisuus. Ei ole luonnetta rakentavaa avaustragediaa, vuosien vaelluksen jälkeistä paluuta kotiin tai käänteentekeviä, elämän suunnan muuttavia kulmakiviä. Mutta niin aikuisena kuin nuorena koetut käänteet ja pienetkin tarinan osat ovat osaltaan hioneet Usagista sen synkän mutta oikeamielisen hahmon, joka on aina valmis puolustamaan heikkoja eikä pelkää tarpeen vaatiessa nöyrtyä voimakeinojen käyttämisen sijaan. Monipuolinen taustatarinakokonaisuus ei onneksi hukkaa tarinallista teräänsä sivupoluilleen.
Sakai yhdistelee maukkaasti historiallista romaania, fantasiaa ja sankaritaisteluja helposti lähestyttävään eläinkasvoiseen sarjakuvaan, jossa toisaalta sankari voittaa mutta paha ei aina saa oikeutettua palkkaansa. Tarinoiden tummat pohjavirrat heittelevät oikeamielistä sankariamme loputtomasti liemestä toiseen. Viikatemies on alati läsnä siellä missä Miyamoto Usagi kulkee, eivätkä kaikki kuolevat ole sitä ansainneet.
Ilkka Valpasvuo
* *
♦️ PIENI TUKI, ISO APU ♦️
Tilaatko joskus kirjan tai äänikirjan verkosta? Löydät ostoslinkkejä jokaisesta Kulttuuritoimituksen kirjakritiikistä. Niistä tehdyistä ostoksista Kulttuuritoimitus saa pienen siivun, joka auttaa ylläpitämään sivustoa.
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Ronkainen, Riionheimo, Hukkanen ja monta muuta – joensuulaisen sarjakuvainnostuksen jäljillä
SARJAKUVA | Pirkanmaalta vuonna 1994 Joensuuhun muuttanut Kirsi Jaatinen päätti leikkiä salapoliisia ja ryhtyi selvittämään yhden paikallisen kulttuuri-ilmiön, sarjakuvan piirtämisen, suosiota.
Tampereelle saapuva Howard Chaykin ennustaa tekoälyn tuhoavan sarjakuvan sellaisena kuin sen tunnemme
SARJAKUVAN MESTARIT | Toukokuun Heroes Comic Con Finland -tapahtumaan saapuvalla Howard Chaykinilla on maine kulmikkaana persoonana. Kulttuuritoimituksen Petri Hänninenkin sai tuta sen nahoissaan.
Isyyden pelot – arvioitavana Avi Heikkisen ja Aapo Kukon Ethän kuole ennen minua
SARJAKUVA | Avi Heikkisen käsikirjoittamat ja Aapo Kukon piirtämät sarjakuvanovellit luotaavat vanhemmuuteen liittyviä pelkoja erityisesti isyyden näkökulmasta.
Sarjakuvallinen tarina naisten oikeuksien marttyyristä – arviossa Marjane Satrapin kokoama Nainen, elämä, vapaus
SARJAKUVA | Marjane Satrapin kokoama Nainen, elämä, vapaus on väkevä todistus Iranin naisten kokemasta sorrosta, mutta myös siitä, että vääryydet nostavat aina vastarinnan.