Kari Ikoselle sävellettiin pianokonsertto – arviossa Jesse Passenierin albumi Fight for Light

21.01.2023
PassenierKansi

Jesse Passenier. Kuvat: Jesse Passenier / Navona

LEVYT | Kapellimestarina, rumpalina, pianistina ja vibrafonistina tunnettu hollantilaissäveltäjä yhdistää teoksissaan jazzin ja klassisen musiikin traditiot.

Toisinaan ryöppyää valtava voima, ja energiaa purkautuu. Sitten rauhoitutaan seesteiseen suvantoon.”

ARVOSTELU

5 out of 5 stars

Jesse Passenier: Fight for Light – Works for Piano, Mallets & Orchestra

  • Navona Records, 2022.
  • Kuuntele: Spotify.

Erittäin innovatiivinen ja kekseliäs pianisti Kari Ikonen tasapainottelee erilaisten musiikin tyylisuuntien välissä lähtökohtanaan jazzimprovisaatiot. Hän onkin melkoinen velho nykyjazzin skenessä. Hänen soitossaan kuuluvat niin värikkäät melodiset osuudet kuin vapaat esiintymishetken keksinnöt. Erikoiset sähköiset lisälaitteet ovat useimmiten vakiovaruste hänen konserteissaan.

Kari Ikonen on kotonaan niin sooloesityksissään kuin erilaisissa pienemmissä jazzkokoonpanoissa, niin myös sinfoniaorkesterin solistina. Siitä on erinomaisena osoituksena hollantilaisen säveltäjän Jesse Passenierin albumiksikin tallennettu teoskokonaisuus Fight for Light (Navna, 2022), joka sisältää Ikoselle sävelletyn konsertto-osuuden.

Kun Passenier kuuli joitakin vuosia sitten Ikosen trioa eräällä Saksan-keikalla, hän tykästyi tämän soittoon ja meni juttelemaan keikan jälkeen. Myöhemmin Ikonen kutsui Passenierin kuuntelemaan Ikosen ja belgialaisen puhaltajan Manuel Hermian yhteistyöprojektia, Orchestra Nazionale della Lunaa, Amsterdamissa soitettuun konserttiin. Siitä ei ollut pitkä matka siihen, kun Passenier kysyi, voisiko hän kirjoittaa Ikoselle konserton. Kuunneltuaan jonkin verran Passenierin musiikkia Ikonen lupautui solistiksi. Työ toteutui upeasti.

* *

Kapellimestarina, rumpalina, pianistina ja vibrafonistina tunnettu Passenier yhdistää teoksissaan jazzin ja klassisen musiikin traditiot. Häntä ovat inspiroineet monet säveltäjäsuuruudet, esimerkiksi George Gershwin, Kaija Saariaho, Maurice Ravel, Igor Stravinski ja Ludwig van Beethoven sekä paremmin jazzmuusikkoina tunnetut Miles Davis, Charles Mingus ja Chick Corea sekä sovittajanero Gil Evans.

Passenier tutkii rohkeasti ja ennakkoluulottomasti eri musiikkigenrejen rajoja sekä harmonian syvyyttä ja mahdollisuuksia. Tavoitteidensa toteuttamiseksi hän etsii sopivia yhteistyökumppaneita, joita ovat tähän mennessä olleet muun muassa Kurt Elling, Vince Mendoza, Quincy Jones, Metropole Orchestra sekä WDR Big Band. Ja nyt myös Kari Ikonen.

Fight for Light -albumi on mainio osoitus Passenierin sävellystyöstä, jossa hän on sisältänyt jazzin ja klassisen musiikin yhteyden ja yhdistänyt nämä genret sinfoniseksi kokonaisuudeksi.

Fight for Light sisältää kolme teosta: Piano Concerto No. 1 “Levensdrift”, Vibraphone & Marimba Concerto No. 1 “Becoming the Colour” ja Duo for Vibraphone & Piano “Unraveling Confusion”. Kahdessa ensimmäisessä konsertossa solistien Kari Ikosen ja vibrafonisti Vincent Houdijkin lisäksi soittaa espanjalainen ADDA Sinfonica johtajanaan Josep Vicent. Viimeisessä osuudessa duona loistavat Houdijk ja Ikonen.

* *

Albumi alkaa kolmiosaisella pianokonsertolla Levensdrift, jossa Ikosella on selkeä rooli. Gershwinin melodisuus ja Stravinskin topakka orkestraatiorytmiikka tulevat helposti mieleen. Intensiivinen ja vaihteleva soitto siivittää konserton kulkua.

Vibrafonille ja marimballe kirjoitetussa, nyt neljäosaisessa konsertossa Becoming the Colour solistina on hollantilainen lyömäsoittaja Vincent Houdijk. Hänellä on myös avoin, tutkiva ja utelias asenne, jota säveltäjä Passenier arvostaa.

Vibrafonille ja pianolle kirjoitetussa päätösosassa kuullaan Houdijkin ja Ikosen esittämä duoteos Unraveling Confusion. Lähes 14-minuuttinen sävellys alkaa Ikosen näppärällä, nopeasti soittamalla osuudella, johon Houdijk liittyy ja rauhoittaa ”menoa”. Tämä ajaton, romantiikan kaikuja heijastava teos osoittaa hyvin soittajien jazzilliset improvisatoriset kyvyt, joita säveltäjä on osannut tyylikkäästi kunnioittaa.

Albumin tunnelmat vaihtelevat. Toisinaan ryöppyää valtava voima, ja energiaa purkautuu. Minne on kiire? Sitten rauhoitutaan seesteiseen suvantoon, on hiljaista. Hetkestä saa kiinni. Kuin kuuntelisi vaiherikkaan elokuvan musiikillista soundtrackia. Kokonaisuus on vaikuttava, ja se osoittaa, miten luova ja laaja-alainen säveltäjä Passenier on.

* *

Tärkeän roolin albumilla saanut Kari Ikonen on onnellinen saamastaan kunnianosoituksesta konserton solistina. ”Sanoisin että kyseessä merkittävä teos. Tämmöisiä improvisoiville muusikoille ja orkesterille laadittuja kappaleita ei ole kovin montaa. Ja ADDA on mainio orkesteri. Kipakammatkin rytmit soitetaan harvinaisen tanakasti”, Ikonen kertoo.

”Teos on erittäin haastava, ja harjoittelin sitä monta kuukautta. Mutta sitä on kiva soittaa. Hieno kipale, rytmisesti vahva, ja vaikka hankalaa soitettavaa on paljon – pianostemma on 44 sivua – niin paljon on myös vapauksia, ja improvisaatiolle on tilaa”, Ikonen kirjoittaa sähköpostiviestissään.

Levy äänitettiin reilu vuosi sitten Alicantessa Espanjassa. Äänitysviikko oli Ikosen mukaan haastavinta aikaa hänen urallaan, mutta samalla se oli mukavaa aikaa. Intensiivinen kokemus ja lopputulos palkitsevat.

Fight for Light sisältää monipuolista ja monipolvista musiikkia, jollaista haluan kuunnella rentoutuakseni, suuria asioita ajattelematta. Ei tarvitse miettiä, onko kyseessä moderni vai klassinen. Jazzille tyypilliset elementit ovat joka tapauksessa luonteva osa tässä musiikissa ja nivoutuvat hienosti mieltä avartavaksi kokonaisuudeksi.

Marita Nyrhinen

Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua