Mikko Roihan Niskavuoren Heta on suurten tunteiden teatteria – Wuolijoen klassikko nyt Lahden kaupunginteatterissa

26.01.2025
levoton tuhkimo by hanna maria gronlund kulttuuritoimitus INSTA

Mikko Roiha avoimissa harjoituksissa. Kuva: Nea Vallas

TEATTERI | Ohjaaja Mikko Roiha uskoo maakuntateattereihin myös leikkausten keskellä ja kehottaa niitä yhteistyössä jakamaan kustannuksia ja kehittämään uusia työtapoja.

”Kokemusten perusteella moni teatteri näkee edut, mutta naapurikaupungit nähdään vielä usein kilpailijoiksi.”

Ina Ruokolainen, teksti

Teatteriohjaaja Mikko Roiha on juuri saanut valmiiksi Niskavuoren Hetan Lahden kaupunginteatterin suurelle näyttämölle. Näytelmä on ehtinyt saada sekä ensi-illan seisovat aplodit että loistavia arvosteluja mediassa. Myyntikin kuulemma vetää.

Hella Wuolijoen Niskavuoret ovat seuranneet Roihaa teiniaikojen lukukokemuksesta lähtien, ja ohjaajana hän on tutustunut teosten maailmaan monta kertaa. Harjoitusaikana vahvistui ajatus siitä, miten tärkeää on ollut päästä nyt työskentelemään Lahdessa ja tekemään jälleen yhtä tulkintaa sarjan näytelmistä.

– Tämä on hämäläinen teatteri, ja Lahdessa ollaan lähellä niitä seutuja, joihin Wuolijoki kirjoitti Niskavuoret. Heta on mielestäni myös draamallisesti sarjan vahvin, ja Lahdessa on myös riittävän pitkä aika edellisistä tulkinnoista.

Mielenlaatu ja puheenparsi voivat puhutella erityisesti juuri hämäläisiä, mutta varsinaiset teemat eivät ole paikkasidonnaisia. Roiha on nyt tarttunut erityisesti häpeään ja tunnustuksen puutteeseen, jotka ajavat Hetaa silmittömään vihaan ja toisten halveksuntaan ja toisaalta Akustia rikastumaan ja vahvistamaan inhimillisyydellä asemaansa yhteisössä.

– Se on tarkasti kirjoitettu, siitä voi lukea, kumpi meille on tärkeämpää, omaisuuden vai ihmisten elinehtojen suojelu.

Niin teatterille kuin ohjaajalle oli etukäteen selvää, ettei näyttämöllä nähdä pirttikalustoja ja 1900-luvun alun pukuja vaan tähän aikaan sopiva klassikko. Roihan tavaramerkiksi muodostunut niukka näyttämökuva täyttää suuren näyttämön tyhjällä tilalla, suurilla tunteilla ja oivaltavilla dynaamisilla elementeillä. Hetakin pääsee lopulta lapsuudenkotiaan suurempaan pytinkiinsä työntämällä vaneriseinämän taaemmaksi näyttämöllä.

Roiha halusi viedä näyttelijät valmiiseen lavastukseen ja kiittää siksi erityisesti lavastamoa saumattomasta yhteistyöstä.

– Lahden paja innostui ja lähti tekemään helpon näköistä mutta haasteellista näyttämökuvaa toteuttamalla jokaisen yksityiskohdan ja pintakäsittelyn täydellisesti. Kun näyttelijät näkivät lavastuksen, he antoivat pajalle aplodit.

LKT Heta MG 0702

Niskavuoren Heta jatkaa Lahdessa toukokuun puoliväliin asti. Kuva: Aki Loponen

Roihan tapa tehdä produktioita osa kerrallaan valmiiksi on jalostunut hänen Berliinin vuosinaan. Sieltä käsin hän on ohjannut teoksia yhteisproduktiona esitettäväksi ensin Berliinissä ja sitten kiertämään suomalaisissa teattereissa. Berliinissä ei ole lavasteiden varastoja eikä muitakaan rakenteita.

– Teokset suunnitellaan ensin kodeissa ja kahviloissa, sitten vuokrataan harjoitustila ja lopuksi esitystila. Se on ekonominen työtapa, jossa ei juoksuteta ihmisiä turhaan. En pyydä näytille kahtakymmentä erilaista vaasia. Puvustus ideoidaan pukuvarastossa.

Kuudessa suomalaisessa yhteistyöteatterissa yli sata esityskertaa vuosina 2023–2024 saanut Ei kertonut katuvansa toteutettiin juuri näin. Tommi Kinnusen romaaniin perustuva näytelmä kulki Kouvolasta Turkuun ja Lahteen syksyllä ja jatkoi Tampereen Teatteriin, Seinäjoelle ja Hämeenlinnaan keväällä.

Näytelmä sai kaupungeissaan hyvät arviot ja pääosa esityksistä myytiin loppuun – siitäkin huolimatta, että Helsingin kaupunginteatteri ehti tarttua samaan romaaniin omalla dramatisoinnillaan hieman ennen yhteistyöproduktion ensi-iltoja.

Taiteilijaprofessorikaudellaan (2014–2024) Roiha halusi luoda uusia yhteistyötapoja, jotka tukevat eri kokoisten teattereiden kykyä sekä kouluttaa henkilökuntaansa että tarjota yleisöilleen monipuolista sisältöä.

Nyt, kun teattereiden ja muun kulttuurin rahoituksesta leikataan rankasti, se on Roihan mukaan maakuntateattereiden tulevaisuuden yksi elinehto. Yhteistyö säästää rahaa ja samalla se tarjoaa näyttelijöille, muulle taiteelliselle henkilökunnalle ja katsojille mahdollisuuden tutustua uusiin kasvoihin ja työtapoihin.

– Minun pyrkimykseni on saada vakituinen henkilökunta liikkeelle ja teatterit kehittämään ajattelua ja taiteellista ja tuotannollista prosessia. Kokemusten perusteella moni teatteri näkee edut, mutta naapurikaupungit nähdään vielä usein kilpailijoiksi. Olen sitä mieltä, että juuri naapurien kanssa työskentely voisi olla luontevaa, ja itseäni se kiinnostaisi kovasti.

Näyttelijät jo jonottavat yhteistuotantoihin, vaikka heittäytyminen uuden työryhmän ja yleisön eteen vaatii rohkeutta ja matkustamista. Ehkä vähemmän yllättäen mukaan ovat halunneet erityisesti kokeneet naisnäyttelijät.

– Olen myös halunnut tuoda näyttämölle sellaisia teoksia, joissa vanhemmat naisnäyttelijät pääsevät tekemään tärkeitä rooleja.

Palataan vielä Lahden Niskavuoren Hetaan, jossa kokenut Annukka Blomberg totisesti tekee Hetasta vihassaan ihokarvat nostattavan traagisen hahmon. Koskettavat roolit tekevät muutkin näyttelijät, erityisesti Tapani Kalliomäki Akustina ja Teatterikorkeakoulun opiskelijan lopputyötä tekevä Veeti Vekola Siipirikkona.

– Tämä on ollut hyvä prosessi, todellinen ensemble-työ. Teatterinjohtaja Lauri Maijala on kiinnostunut tekijöistä ja kysyy myös ohjaajalta, mitä hän haluaa tehdä. Tällaista asennetta toivoisin myös pääkaupunkiseudun teattereilta, kun ne tilaavat vierailevilta ohjaajilta töitä.

* *

Niskavuoren Heta

  • Käsikirjoitus: Hella Wuolijoki – Mikko Roiha
  • Ohjaus: Mikko Roiha
  • Rooleissa: Annukka Blomberg, Tapani Kalliomäki, Tomi Enbuska, Liisa Vuori, Anna Pitkämäki, Aki Raiskio, Saana Hyvärinen, Mikko Pörhölä, Aurora Manninen, Veeti Vekola, Laura Huhtamaa, Teemu Palosaari ja Jari-Pekka Rautiainen.
  • Lavastus: Mikko Roiha
  • Pukusuunnittelu: Riitta Röpelinen
  • Valosuunnittelu: Kari Laukkanen
  • Äänisuunnittelu: Tatu Virtamo

Ensi-ilta 22.1.2025 Lahden kaupunginteatterin suurella näyttämöllä. Esityksiä 17.5. asti. Esityskalenteriin tästä.

Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua