Kuva: Eli Harju
KIRJAFESTARIT | Ensimmäisiin Kirjafestareihin Tampereella kuului monenlaista lukukulttuuria, palohälytys ja Kulttuuritoimitus. Koronapassin turvin pääsimme tapaamaan uusia ja vanhoja lukijoita sekä laittamaan äänikirjat järjestykseen.
Eli Harju, teksti ja kuvat
Tampereen Kirjafestarit valkeni purevan pakkasen ympäröimässä Tampere-talossa lauantaina 4. joulukuuta. Lippua ja koronapassia vilauttamalla pääsi lämmittelemään yli 250 ohjelmanumeron ja 100 näytteilleasettajan äärelle.
Kulttuuritoimitus päivysti omassa lukunurkassaan toisessa kerroksessa. Tarjolla meillä oli muun muassa valokuvataiteilija Jari Arffmanin kirjoja Tampereesta, Tampere-seuran tuotteita, Kulttuuritoimituksenkin sivuilta tutun Erkki Kiviniemen kritiikkikokoelmia sekä Mirkka Rekolan runolla varustettuja ”rakkauspaitoja”.
Yksi ensimmäisistä kävijöistämme oli tapahtuman avajaispuheen pitänyt Tampereen pormestari Anna-Kaisa Ikonen.
Lisää Arffmanin kirjasta voit lukea täällä ja Kiviniemen kirjasta täällä.
Lauantaimme kohokohta oli kello 16 alkanut Kulttuuritoimituksen järjestämä äänikirjaraati, jonka juonsi Marja Aaltio. Raadissa olivat mukana Tampere-talon toimitusjohtaja Paulina Ahokas (jonka haastattelun Lempitauluni-sarjassa löydät täältä), Soundi-lehden päätoimittaja Mikko Meriläinen, elokuvaohjaaja Johanna Vuoksenmaa ja historioitsija Teemu Keskisarja.
Meriläinen luonnehti äänikirjoja salaiseksi paheekseen, koska hänestä kirjojen ydin on nimenomaan lukemisessa. Ahokas taas kertoi uppoutuvansa äänimaailmoihin niin, että toisin kuin moni muu, hän ei voi kuunnella äänikirjoja nukkumaan mennessään.
Raadin avannut Martin Ezpeletan Missä olet, poikani (Storytel Original, 2021) ei juuri maittanut kuulijoille; kukaan heistä ei ollut true crimen fani. Myös Laura Frimanin omaelämänkerrallinen Tauko (Gummerus, 2021) jakoi mielipiteitä. Raadin voittajaksi selvällä kaulalla muihin tuli Sirpa Kähkösen Vihreä Sali (Otava, 2021).
Vihreän Salin painetun version arvostelun voit lukea täällä.
– Meillä oli mainiot raatilaiset, jotka keksivät kirjoista sekä painavaa että viihteellistä sanottavaa, Aaltio kehui.
Sunnuntaina ilmassa oli hieman toisenlaista jännitystä, kun Tampere-talo jouduttiin palohälytyksen vuoksi tyhjentämään. Onneksi pakkasessa värjöttelyä kesti vain hetken. Hälytyksen syyksi selvisi sulakkeen palaminen, ja ohjelma pääsi jatkumaan.
Muutama festarikulkija ehti viikonlopun mittaan valitella runsaudenpulaa, mutta ainakaan ilman nähtävää ensimmäisillä Kirjafestareilla ei taatusti jäänyt kukaan. Myös meitä tapaamaan löysi ilahduttava määrä uusia ja vakiintuneita lukijoita.
Kulttuuritoimitus viihtyi Kirjafestareilla mainiosti ja kiittää kaikkia järjestäjiä ja vierailijoita! Viikonlopun tunnelmia on tallennettu myös Instagramin kohokohtiin Kirjafestarit ja Rakkausgallup.
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Osuuskumma on spekulatiivisen fiktion osaaja: ”Teokset ovat kuin huolellisesti valmistettuja artesaanituotteita”
PIENKUSTANTAMOT | Pirkanmaalaisia pienkustantamoja esittelevän sarjan kolmas osa on omistettu fantasiaa, scifiä ja kauhua julkaisevalle Osuuskummalle.
Taiteilija Martta Wendelin (1893–1986) loi meille ”ikuisen sunnuntain” – arviossa uusi elämäkertateos
KIRJAT | Päivi Ahdeoja-Määtän teos täydentää ja syventää lukijan tietämystä Martta Wendelinin taiteilijanlaadusta sekä siitä, millainen ihminen hän oli.
Varjoton armo – arviossa Tiina Lehikoisen Mutta armo on kukka joka laulaa
KIRJAT | Harvoin on saanut luettavakseen yhtä tiheästi kielikuvilla kuormitettua tekstiä kuin Tiina Lehikoisen uusi runoteos.
Suomen kuuluisin trukkikuski – arviossa Hanna Pakarisen elämäkerta Elämä naurattaa
KIRJAT | Hanna Pakarinen on elättänyt itsensä monipuolisena taiteilijana ja tehnyt töitä niin musiikin kuin ääninäyttelemisen parissa.