Kuva: Tiia Öhman
TEATTERI | Linnanmäen Peacockissa nähtävä Nauru pitkästä ilosta on naurua omalle ajallemme, nähdylle, kuullulle ja koetulle – ja ennen kaikkea itsellemme.
”Suomen johtajat saavat näyttämöllä osansa asemastaan suuren maailman hallitsijoiden etätovereina.”
ARVOSTELU

Suomen Komediateatteri: Nauru pitkästä ilosta
- Ohjaus: Olka Horila
- Ensi-ilta: Helsingin Peacock 23.10.2025
Suomen Komediateatterin juhlarevyyn ensi-illan katsojissa herättämä hersyvä nauru syntynee erityisesti revyyn sketsien samastuttavuudesta ja yhteisesti koetusta elämästä suomalaisina. Rehevä, toimiva huumori avaa katsomiskokemuksessa yhteyksiä yleisön ja kollektiivisten kokemusten välille hurmaavalla tavalla. Taidokkaat näyttelijät tekevät revyytä ihastuttavalla ilmaisun ja huumorin kirjolla.
Nauru pitkästä ilosta -revyyn – tai ”komediakimaran”, kuten esitystä myös luonnehditaan – sketsit tarttuvat kaikille tuttuun ja tunnistettavaan kollektiiviseen todellisuuteen ja näyttävät sen huumorin laajassa paletissa. Kimaran osissa yhdistyvät uutisista, revyyn kirjoittajien sekä katsojien omista kokemuksista ja havainnoista tutut teemat valtakunnan politiikan ja kulttuurin keskiössä.
Revyy juhlii ja tutkii huumorin monin sävyin Suomen nykyhallitsijoiden, mukaan lukien hyvin tunnistettavan presidentin sekä hallituksen ja opposition jäsenten toimintaa. Suomen johtajat saavat näyttämöllä osansa asemastaan suuren maailman hallitsijoiden etätovereina. Kukapa ei tunnistaisi Trumpin ja Putinin hahmoja tai olisi seurannut maamme poliitikkojen yhteyksiä heihin. Näiden suurvaltojen ”ylivaltiaiden” näköishahmot naurattavat, koska heidän valtansa näyttää katsomosta käsin joskus tolkuttomalta siihen nähden, mihin suuntaan nämä supervallat näyttävät olevan viemässä maailmaa.

Kuva: Tiia Öhman
* *
Nauru raikaa Peacockin katsomossa myös silloin, kun näyttämöllä tarkastellaan arkisempia elämänpiirejä. Naisen ja miehen välinen keskustelu sukupuolten eroavaisuuksista miehen logiikalla näyttää huvittavasti ”totuuden” siitä, miksi naisten kokema eriarvoisuus yhä jatkuu.
Miehen perustelemat väitteet siitä, miksi miehille kuuluu naista suurempi palkka, menee niin hupaisalla tavalla yli kaikessa kohtuuttomuudessaan, että sen herättämä nauru saattaa hieman helpottaa kokemusta yhteiskunnallisen sovinismin peräänantamattomuudesta. Ehkäpä sketsissä absurdin hauskaksi kehkeytyvä miehen logiikka jättää lopullisen taistelun tulevaisuuteen, pätevämmän logiikan tehtäväksi.

Kuva: Tiia Öhman
* *
Sketsien runsaus, oivallusten kutkuttavuus, näyttelijöiden monitaitoisuus ja lukuisat naurunpaikat nousevat runsaasta hauskojen oivallusten kavalkadista ilahdusten ilotulitukseksi. Viininmaistajaiset menevät karmean hauskasti överiksi, eläinten kokous riemastuttaa, laulut virkistävät kuin kesätuuli, ja tv:n huippukokkien hifistely ruualla on pyrskähdyttävän hienostelevaa.
Hauska on myös jokaisessa esityksessä vaihtuva kiinnostava näyttelijävieras, joka läiskäistään keskelle sketsiä selviytymään improvisaatiosta hetkeen heittäytymisen taidoillaan.
Revyyn loppu nostaa kaiken huippuunsa, jossa katsojista irrotetaan viimeisetkin kätkeytyneet naurunrippeet. Euroviisu-Kaj’ta näyttelevä kokoonpano ja lattiasta nouseva yllätysesiintyjä päästävät ilmoille suomalaistakin suomalaisemman traditiomme itseironisen hauskuuden.
Enempää ei passaa kertoa, mutta veikkaan, että katsomon naurujen äänekkyys tulee kilpailemaan esityksen päästelemien desibelien kanssa.
Saana Saarinen
Nauru pitkästä ilosta
- Taiteellinen johtaja Kiti Kokkonen
- Ohjaus Olka Horila
- Musiikki ja kapellimestari Katja Lappi
- Koreografi Marko Keränen
- Pääkäsikirjoittaja Misa Palander
- Näyttämöllä Teemu Aromaa, Antti-Tuomas Heikkinen, Kaisa Hela, Kiti Kokkonen, Petrus Kähkönen, Eeva Soivio, Linda Wiklund, Anniina Koivuniemi, Anssi Heikkilä
- Muusikot Janne Mathlin, Anssi Salminen, Kalle Ylitalo, Sami Zimmermann
Ensi-ilta Helsingin Linnanmäellä Suomen Komediateatterin Peacock-näyttämöllä 23.10.2025. Esityksiä 7.2.2026 asti. Esityskalenteriin tästä.
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Sörkka svengaa on hilpeästi ja vauhdikkaasti kuvitettua arkidraamaa 1920-luvun Helsingistä
TEATTERI | Reetta Ristimäki on ohjannut Musiikkiteatteri Kapsäkille pienellä lavalla toimivan näytelmän Anneli Kannon tekstistä.
Ars Fennica -palkintoehdokkaiden helposti lähestyttävä näyttely nyt ensimmäisen kerran HAMissa
KUVATAIDE | Entisessä tennishallissa nähdään kevääseen asti Ragna Bleyn, Roland Perssonin, Jani Ruscican ja Hanna Vihriälän teoksia.
Pitkä ketju vailla heikkoa lenkkiä – arviossa Tampereen Teatterin Romeo ja Julia
TEATTERI | Kun kaikki tuntevat tarinan käänteitään ja loppuratkaisua myöten, kannattaa esittää se kiinnostavasti, kuten Paavo Westerbergin Shakespeare-sovituksessa.
Telakan uutuusnäytelmä kertoo kapitalismista ja rakkaudesta – vai sittenkin kuolemasta ja läsnäolosta?
TEATTERI | Teatteri Telakan syksyn kantaesitystä Rakkautta ja kapitalismia mainostetaan äärimmäisyyksistä syntyvänä rituaalikomediana.




