HENKILÖ | Tampereen teattereiden henki on oma juttunsa koko Suomessa, sanoo näyttelijä Harri Laurikka, joka nostaa uransa kokemuksista päällimmäisiksi aikansa molemmissa Tampereen suurista teattereista.
Marita Salonen
Läheisyyden puolesta: Korona-aika yhtyy ilmastokriisiin, kun Kansallismuseo ja Sanna Kekäläisen tanssiteos kohtaavat
TILAUSJUTTU | Lupa koskettaa ja oikeus yhteiseen happeen. Näistä kahdesta rakentuu hyvä elämä, mutta juuri se on karannut vajaassa kahdessa vuodessa ulottumattomiin. Koreografi, tanssija Sanna Kekäläistä pelottaa, kun ei saa halata, ei edes kätellä. Entä jos paluuta ei ole?
Teatterimuistoja #6: Maija Raipia
HENKILÖ | Maija Raipia matkusti laivalla Atlantin yli opiskelemaan balettia Torontossa. Neuvostoliitto oli aivan liian pelottava nuorelle tanssijalle.
Teatterimuistoja #5: Ahti Kuoppala
HENKILÖ | Näyttelijä Ahti Kuoppalan elämä sai suunnan, kun hän pääsi 1950-luvulla Tampereen Työväenteatterin näyttämölle Sylvi Salosen ja Veikko Sinisalon kaltaisten suuruuksien rinnalle. Simpauttaja teki Ahti Kuoppalasta itsestään filmitähden.
Teatterimuistoja #4: Tapio Parkkinen
HENKILÖT | Kulttuuritoimituksen videosarja Teatterimuistoja esittelee tunnetun tamperelaisen teatterikasvon joka sunnuntaiaamu yli puolen vuoden ajan. Ilmajoen Jokioopperan jälkeen mikään ei ole enää tuntunut suurelta, dramaturgi, käsikirjoittaja ja teatteriohjaaja Tapio Parkkinen sanoo.
Teatteri 2.0 ja Kun kissakin kuoli aloin nauraa: Jos levoton sielu kaipaa terapiaa, tämä näytelmä tarjoaa aikamatkan mielenrauhaan
ARVOSTELU | Elina Snickerin kirjoittama ja ohjaama Kun kissakin kuoli aloin nauraa – Kirjeitä Eeva-Liisa Mannerille on pienimuotoinen suuri näytelmä, joka avaa uusia maailmoja katsojan päähän.