Peter Sarsgaard ja Jessica Chastain. Kuva: Elke ry
ELOKUVA | Meksikolaisohjaajan elokuvassa ihmisten elämään vaikuttavat asiat, joihin he itse eivät ole voineet vaikuttaa.
”Franco kysyy draaman avulla vaikeita kysymyksiä niin mielen kuin ruumiin sairauksista sekä ihmisen oikeudesta rakastaa ja tulla rakastetuksi.”
ARVOSTELU
Memory
- Ohjaus ja käsikirjoitus: Michel Franco
- Pääosissa: Jessica Chastain, Peter Sarsgaard, Merritt Wever, Jessica Harper
- Ensi-ilta: 15.11.2024
Yksinäisyyttä poteva keski-ikäinen Sylvia on teini-ikäisen tyttärensä yksinhuoltaja ja sosiaalialan hoitaja aikuisten kehitysvammaisten päivähoitopaikassa. Hän osallistuu AA-ryhmään saadakseen varmuutta raittiuteensa, jota juhlitaan jo 13 vuoden ajalta. Hänellä on ollut tukihenkilöitä, jotka ovat hänelle kuin kuin perhe – enemmän kuin oikeat sukulaiset.
Sylvia on tekemisissä siskonsa perheen kanssa tyttärensä tavatessa serkkujaan. Äitinsä kanssa hän ei ole tekemisissä ja isä on jo kuollut.
Sylvia tapaa Saulin ohimennen entisen koulunsa juhlissa. Tunnistettuaan Sylvian Saul istuu hänen viereensä, jonka jälkeen Sylvia lähtee mitään sanomatta kotiin. Yllätyksekseen hän huomaa Saulin seuranneen häntä kotipihalle asti.
Aamulla Sylvia herättää vesisateessa nukkuneen Saulin, ottaa hänen puhelimensa ja soittaa tämän veljelle, joka hakee Saulin pois.
Käy ilmi, että Saul sairastaa dementiaa ja asuu veljensä ja tämän tyttären kanssa.
Myöhemmin Sylvia kertoo Saulille, mitä muistaa kouluaikana tapahtuneen ja lähtee vihaisena pois.
* *
Elokuvan alun juonenkuljetus on vaikuttavaa ja raadollista niin henkilökohtaisten syytösten, tekemisten, puhumattomuuden kuin tunteiden hallitsemattomuuden osalta.
Ajan kuluessa kohtauksiin tulee rentoutta ja pituuttaa, mikä luo hyviäkin tunnelmia. Kaiken yllä kuitenkin leijuu arvaamattomuutta ja jännitettä siitä, mitä seuraavaksi tapahtuu ja kenen toimesta.
Onneksi seuraava sukupolvi johdattaa totuuksien paljastumisen ja välittämisen äärelle, ja lopulta niin Saulin kuin Sylvian elämälle määrätään paikka.
Ohjaaja-käsikirjoittaja Michel Franco kysyy draaman avulla vaikeita kysymyksiä niin mielen kuin ruumiin sairauksista sekä ihmisen oikeudesta rakastaa ja tulla rakastetuksi.

KUVA Peter Sarsgaard. Kuva: Elke ry
* *
Erityisen kiitoksen ja kumarruksen ansaitsee pääosassa Jessica Chastain (Sylvia), joka kuvaa koko kehollan lapsuuden rakkaudettomuutta ja aikuisuuden vastuuttomuutta.
Peter Sarsgaard (Saul) on vähäpuheisuudessaan vaikuttava tunnelmanluoja ja välillä arvaamattomuuden ja epätietoisuuden mannekiini.
Pahuutta edustaa Jessica Harper Sylvian äitinä, joka suoltaa suustaan valheita jo toiselle sukupolvelle ja samalla uskoo rahan pyyhkivän pois kaikki kauheudet.
Memory on ajatuksia herättävä ja liikuttava elokuva, jonka voimakkaat tunnelmat antavat paljon.
Francon edelliset ohjaukset ovat Meksikossa kuvattu kauhuelokuva New Order (2020) ja perhedraama Sundown (2021).
Maija Kääntä
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Uusi Alex Garland -elokuva Warfare kuvaa sitä, kun tajuntaan ei mahdu muuta kuin sodankäynnin jytinä
ELOKUVA | Aiheensa Irakin sodasta poimiva Warfare tarjoaa katsojilleen pelkistetyn kuvan nykyaikaisesta kaupunkisodankäynnistä.
Äkäisen miehen ja muistisairaan vaimon matkalla rakastetaan ja riidellään – arviossa Muistojen matka
ELOKUVA | Jelle de Jongen elokuva tarjoaa draamaa ja huumoria pitkästä avioliitosta, muistoista ja tulevaisuuden hyväksymisestä.
Sally Bauer oli nainen, joka rakasti uimista, poikaansa ja haasteita – arviossa Nainen ja meri
ELOKUVA | Frida Kempffin ohjaama elokuva ei kuvaa hellästi naista, jonka haaveiden esteenä olivat lähipiiri ja sota.
Nuori saamelaisnainen yllättyy alkuperästään – arviossa ensi-iltaelokuva Biru Unjárga: Fucking Uuniemi
ELOKUVA | Egil Pedersenin esikoiselokuva on saamelainen nuorisoelokuva, jossa jokainen etsii ja löytää itsensä.