Peter Sarsgaard ja Jessica Chastain. Kuva: Elke ry
ELOKUVA | Meksikolaisohjaajan elokuvassa ihmisten elämään vaikuttavat asiat, joihin he itse eivät ole voineet vaikuttaa.
”Franco kysyy draaman avulla vaikeita kysymyksiä niin mielen kuin ruumiin sairauksista sekä ihmisen oikeudesta rakastaa ja tulla rakastetuksi.”
ARVOSTELU

Memory
- Ohjaus ja käsikirjoitus: Michel Franco
- Pääosissa: Jessica Chastain, Peter Sarsgaard, Merritt Wever, Jessica Harper
- Ensi-ilta: 15.11.2024
Yksinäisyyttä poteva keski-ikäinen Sylvia on teini-ikäisen tyttärensä yksinhuoltaja ja sosiaalialan hoitaja aikuisten kehitysvammaisten päivähoitopaikassa. Hän osallistuu AA-ryhmään saadakseen varmuutta raittiuteensa, jota juhlitaan jo 13 vuoden ajalta. Hänellä on ollut tukihenkilöitä, jotka ovat hänelle kuin kuin perhe – enemmän kuin oikeat sukulaiset.
Sylvia on tekemisissä siskonsa perheen kanssa tyttärensä tavatessa serkkujaan. Äitinsä kanssa hän ei ole tekemisissä ja isä on jo kuollut.
Sylvia tapaa Saulin ohimennen entisen koulunsa juhlissa. Tunnistettuaan Sylvian Saul istuu hänen viereensä, jonka jälkeen Sylvia lähtee mitään sanomatta kotiin. Yllätyksekseen hän huomaa Saulin seuranneen häntä kotipihalle asti.
Aamulla Sylvia herättää vesisateessa nukkuneen Saulin, ottaa hänen puhelimensa ja soittaa tämän veljelle, joka hakee Saulin pois.
Käy ilmi, että Saul sairastaa dementiaa ja asuu veljensä ja tämän tyttären kanssa.
Myöhemmin Sylvia kertoo Saulille, mitä muistaa kouluaikana tapahtuneen ja lähtee vihaisena pois.
* *
Elokuvan alun juonenkuljetus on vaikuttavaa ja raadollista niin henkilökohtaisten syytösten, tekemisten, puhumattomuuden kuin tunteiden hallitsemattomuuden osalta.
Ajan kuluessa kohtauksiin tulee rentoutta ja pituuttaa, mikä luo hyviäkin tunnelmia. Kaiken yllä kuitenkin leijuu arvaamattomuutta ja jännitettä siitä, mitä seuraavaksi tapahtuu ja kenen toimesta.
Onneksi seuraava sukupolvi johdattaa totuuksien paljastumisen ja välittämisen äärelle, ja lopulta niin Saulin kuin Sylvian elämälle määrätään paikka.
Ohjaaja-käsikirjoittaja Michel Franco kysyy draaman avulla vaikeita kysymyksiä niin mielen kuin ruumiin sairauksista sekä ihmisen oikeudesta rakastaa ja tulla rakastetuksi.

KUVA Peter Sarsgaard. Kuva: Elke ry
* *
Erityisen kiitoksen ja kumarruksen ansaitsee pääosassa Jessica Chastain (Sylvia), joka kuvaa koko kehollan lapsuuden rakkaudettomuutta ja aikuisuuden vastuuttomuutta.
Peter Sarsgaard (Saul) on vähäpuheisuudessaan vaikuttava tunnelmanluoja ja välillä arvaamattomuuden ja epätietoisuuden mannekiini.
Pahuutta edustaa Jessica Harper Sylvian äitinä, joka suoltaa suustaan valheita jo toiselle sukupolvelle ja samalla uskoo rahan pyyhkivän pois kaikki kauheudet.
Memory on ajatuksia herättävä ja liikuttava elokuva, jonka voimakkaat tunnelmat antavat paljon.
Francon edelliset ohjaukset ovat Meksikossa kuvattu kauhuelokuva New Order (2020) ja perhedraama Sundown (2021).
Maija Kääntä
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Every Note You Play tallensi musiikkia, joka muuten olisi hävinnyt – arviossa Mika Kaurismäen dokumenttielokuva
ELOKUVA | Mika Kaurismäki tallensi kolmen päivän aikana soittoa ja muusikoiden mietteitä Monheim Triennalen improvisaatiofestivaalilla.
Scarlet Johanssonin esikoisohjaus on sympaattinen tarina 94-vuotiaasta naisesta – arviossa Eleanor the Great
ELOKUVA | Ikääntynyt leskirouva liittyy juutalaiskeskuksen tukiryhmään ja huomaa kohta omineensa holokaustista selvinneen ystävänsä elämäntarinan.
Jännäridraama taitavan varkaan pakomatkasta saa unohtamaan ajankulun – arviossa Roofman
ELOKUVA | Kun viranomaiset ovat perässä, on keksittävä ovelin mahdollinen piilopaikka. Mutta riittääkö se silloin, kun rakkaus vaatii vapautta ja läsnäoloa?
Kuolleet kohtaavat läheisiään ja saavat pohtia mennyttä ja tulevaa uudestaan – arviossa Eternity
ELOKUVA | Kuolemanjälkeisestä elämästä on tehty suuria ja pieniä elokuvia. Eternityssä tarjolla on rantamaailmaa, vuoristomaisemia, Pariisia ja 1930-luvun Saksaa.




