Kuva: Loes Geuens
TEATTERI | Belgialaisten Silke Huysmanin ja Hannes Dereeren esityksen lähtökohtana on kaivosyhtiön harjoittama malminetsintä syvältä merenpohjasta.
”Merten herkkää ekosysteemiä haavoittavaa toimintaa perustellaan pyrkimyksellä hiilineutraaliin maailmaan.”
ARVOSTELU
Sile Huysmans & Hannes Dereere: Out of the Blue
- Dramaturgia: Dries Douibi
- Esitys: Teatterikesässä Tampereen Teatterin Frenckell-näyttämöllä 8.8.2024
Dokumenttiteatterilla tarkoitetaan yleensä esitystä, jolla on dokumentaarista arvoa, ja sen tekotapoina voidaan käyttää haastatteluja, tallenteita tai kirjallisia dokumentteja. Eli dokumentti on lähtökohtana taiteelliselle esitykselle. Katsojan päätettäväksi jää lopulta mikä esityksessä on faktaa ja mikä fiktiota.
Dokumenttiteatteri tietysti pyrkii totuuteen, mutta vaikka asia esitettäisiin niin totuudenmukaisesti kuin on mahdollista, lopputulokseen vaikuttavat aina muun muassa esiintyjien persoona ja katsojan sen hetkinen tunnetila, eli kuinka vastaanottavaisia olemme esityksen informaatiolle.
Teatterikesän dokumentaarisen teatterin osuudesta vastasivat tällä kertaa belgialaiset Silke Huysman ja Hannes Dereere. Heidän Out of the Blue -esityksensä koostuu tallennetuista keskusteluistam jotka on tehty satelliittiyhteydellä kolmeen alukseen Tyynellä valtamerellä. Tekijät ovat koko esityksen ajan selkä yleisöön päivän, molemmat tietokoneidensa äärellä, aavaavat ääni- ja kuvatiedostoja näyttämön keskellä sijaitsevalle näytölle.
Ei kovin interaktiivista, saati yleisöä osallistavaa, sanoisin. Silti kaksikko saa luotua kiehtovan ja jopa unenomaisen tunnelman Frenckellin valitettavan harvalukuisen yleisön keskuuteen. Dries Douibi on rakentanut esitykseen toimivan dramaturgian, joka hyödyntää audiovisuaalisia elementtejä harkitun tarkasti.
Esityksen lähtökohtana on belgialaisen kaivosyhtiön harjoittama malminetsintä syvältä merenpohjasta. Taitavasti rakennetut animoinnit näyttävät kuinka tarkoitukseen rakennettu robotti imuroi neljän kilometrin syvyydestä malmikiviä moolokin kitaansa. Malmikivet sisältävät muun muasssa arvokasta nikkeliä, joka taas on yksi keskeisimmistä akkuteollisuuden raaka-aineista. Paradoksaalista tässä kaikessa on, että merten herkkää ekosysteemiä haavoittavaa toimintaa perustellaan pyrkimyksellä hiilineutraaliin maailmaan. Tarvitsemme näitä mineraaleja raaka-aineeksi matkalla fossiilivapaaseen maailmaan, selittää kaivosyhtiön johtaja yhdessä haastattelussa.
Esityksessä ääneen pääsevät kaivosyhtiön edustajan lisäksi Greenpeace-järjestön tiedottaja. Järjestön Rainbow Warrior -laiva onnistui pääsemään lähelle kaivosyhtiön alusta, josta se raportoi malminkaivauksesta reaaliaikaisesti. Kolmas haastattelun kohde on myös kohteeseen ankkuroinut tutkijoiden alus. Heidän intresseissään on tutkia sitä, miten kaivaukset vaikuttavat meren ekosysteemiin.
Yksi esityksen vahvoista väitteistä on se, kenen tarina (story telling) onnistutaan myymään parhaiten suurelle yleisölle. Siihen ei tunnu olevan selkeää vastausta. Sen, kuinka herkkä meri ja sen ekosysteemi kokonaisuudessaan on, tekijät kyllä tuovat esille jopa lyyrisen kauniisti. Videoklipit aavasta ulapasta tai meren pohjalla virtausten mukana leijuvasta mustekalasta vetoavat tunteisiin ja vievät katsojan jopa meditatiivisiin tunnelmiin.
Out of the Blue on journalistisen tarkka esitys aiheesta, josta tiedämme jopa hämmentävän vähän. Esitystaiteena se vetoaa katsojien tunteisiin kadottamatta totuuspohjaa. Dokumenttiteatteria siis parhaimmillaan.
Jussi Kareinen
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Hildur, islantilainen kovapintainen ja suolavedessä surffaten marinoitunut poliisi kamppailee itseään vastaan
TEATTERI | Turun kaupunginteatterin lavalla on maailman kaunein siipi, aalto, lokki tai sipsi.
Komediateatterin Ransu ja Operaatio Joulu tuo joulumieltä pienemmille ja isommille
TEATTERI | Karvakuonot lähtevät tonttuagentteina etsimään kilttejä lapsia ja joululahjatoiveita Tampereen Petsamosta ja Käpylästä.
Veijo Rönkkönen loi kokonaisen ITE-maailman ja Aapo Stavén toi sen lavalle – arviossa Veijo
TEATTERI | Simpeleläisen pieneläjän poika oli jo alunpitäen käsikassara, vahinkolaukauksesta siinnyt.
Kolme naista pyörittää miestä – arviossa Helsingin kaupunginteatterin Lempi
TEATTERI | Minna Rytisalon Lempistä dramatisoitu näytelmä luottaa liikaa kerrontaan. Itse Lempin persoona jää hataraksi.