Kuva: Like Kustannus
LEVYT | Taitava huuliharpisti sukeltaa vanhahtavaan bluesiin hienosti soivalla patinalla.
”Jokelinin tyylitaju ja levyn pieteetillä viilattu toteutus vakuuttavat.”
Vuonna 1986 syntynyt Jantso Jokelin on melkoinen moniosaaja. Palkittu toimittaja ja tietokirjailija on tehnyt nimeä myös muusikkona, instrumenttinaan huuliharppu, josta on myös kirjoittanut kattavan tietokirjan (Huuliharppukirja; Sammakko, 2013). Vuoden 2022 Joutoretki-kirjassa (Like) Jokelin sukelsi yhdessä pitkäaikaisen taistelutoverinsa, kuvajournalisti Touko Hujasen kanssa suomalaisen yhtenäiskulttuurin sitkeisiin kohteisiin veistospuistoista peltoautoiluun.
Hujasen kanssa Jokelin on tullut meikäläiselle alun perin tutuksi vuosituhannen ensimmäisellä kymmenellä, kun soittivat yhdessä maagista ja eteeristä shamanistieurodiscoa, turkkilaista kansanmusiikkia ja suistobluesia yhdistelevää musiikkia Hujasen baglamalla ja Jokelinin huuliharpulla nimellä Ataturk Band. Sittemmin Jokelin on soittanut siskonsa Liila Jokelinin levyillä ja tehnyt yhteistyötä virolaisen slide-kitaristi Andres Rootsin kanssa.
Jokelinin soololevyllä Spark of Luck (omakustanna, 2024) harppu soi huomattavasti raukeammin ja rauhallisemmin. Eteerinen ja riisuttu folkblues ammentaa americanasta ja laulaja-lauluntekijäperinteestä intiimisti ja vangitsevasti. Välineinä on käytetty huuliharpun ohella resonaattoririkitaraa ja lyömiä, vahvistuksina kuullaan Ville Salosen banjoa ja Ville Rauhalan pystybassoa. Jokelinin laulussa soi teemaan sopivan tumman ajaton patina ja haikean melankolinen pohdiskelevuus.
* *
Last Night käynnistää levyn tummissa syövereissä mutta mukavan valoisasti. Vaikka melankolisuus leijuu viimeisen yön taitteessa eikä tunnelmaa pilata turhalla hötkyilyllä, soi huuliharpun purskautuksissa ja metallisesti rämisevän näppäilyn otteessa myös toivoa. Pimeällä taivaalla näkee tähdet.
Old Banjo Roll tuo luonnollisesti Salosen banjon mukaan soundikuvaan. Pahaenteisesti eteenpäin sykkivä soitto jättää hienosti harppua soimaan taka-alalle, antaen banjon vetkuttaa pohjauraa. Tumman eleetön laulupohdiskelu toimii hienosti pinnalla. Shoestrings (On a Shoestring Budget) läpsyttelee veikeämmin keskiarvoa huolettomammissa maisemissa nuotiokitarataputtelulla ja kepeällä harppuheleilyllä. Kengännauhabudjetillakin pärjää, kun oikein asennoituu.
Gambler’s Bluesilla ei ole varaa hävitä ja tätä pohdiskellaan dempatusti, kitaran soidessa enemmän pinnassa ja laulun savuisesti taustalla. Chickadee Stomp nimensä mukaisesti tamppaa ilman laulua muutaman minuutin, mutta riehakkuudestaan huolimatta silti aika pehmeällä askeleella ja housut jalassa. Mukaansa tempaavuutta kappaleessa toki on hienosti.
Leave Your Footprints palaa öisempään näppäilyyn ja melankolisempaan pohdiskeluun hienosti pelkistetyllä toteutuksella, jossa tumma maisema kohtaa niskasta vaivihkaa nappaavan melodisen koukun erinomaisesti. Rauhalan pystybasso tuo aurinkoisempaan ja jammailevampaan Don’t Go There -kappaleeseen juuri sopivasti lisää, pitäen silti kiinni albumin pelkistetystä ilmeestä. Only the Night maalaa jälleen öisempää pienieleistä vaaniskelua ja uhkaa melankoliseen tapettiin.
Paper Cup Blues iskee veikeästi silmää pelkistetyn ja hillityn näppäilynsä keskeltä harpun surffatessa jälleen taustalla. Rauhalan tukemassa Picaresquessa raukeillaan havaijilaismausteilla instrumentaalisti nykien, tunnelmallinen Taxi to a Housefire maalailee ihon alle pääsevän melankolisen päätöksen hienosti soivalle albumille. Jokelinin tyylitaju ja levyn pieteetillä viilattu toteutus vakuuttavat.
Ilkka Valpasvuo
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Usvaa putkeen – Rock Siltanen Groupin Systeemi tarjoaa reteetä retro-hevirokkia
LEVYT | Onko Rock ’n’ Rollin voima ikuinen, kuten Rock Siltanen ryhmineen esikoislevyllään väitti? Onko tuo ikuisuus kestänyt juuri julkaistulle yhtyeen kolmannelle albumille?
Joni Ekman svengaa raukean raikkaasti – arviossa Joko saa laulaa?
LEVYT | Tamperelaisartistin seitsemäs levy tiivistää rock-kaihoa toimivan ytimekkäästi. Joni Ekmanin rock-pohjainen svengi ei ole tunkkaista vaan vaivattoman koukukasta.
Ei pöllömpää – Pelle Miljoonan varhaisia singlejä pitkästä aikaa vinyylikokoelmalla
LEVYT | Suomalaisen punkin ja uuden aallon singleistä kasattujen kokoelmalevyjen sarja jatkuu. Vuorossa ovat Pelle Miljoonan eri yhtyeiden 7-tuumaiset vuosilta 1978–1981. CD-versio ulottuu vuoteen 1989.
Riittävän synkkää marraskuuhun? Skepticism-yhtyeen lajityyppiklassikko Stormcrowfleet jälleen vinyylinä
LEVYT | Jos hevirokkia ei voi viedä kirkkoon, ehkäpä kirkkourut voi viedä hevibändille, mietti Eero Pöyry 1990-luvun alussa. Pohdinta johti kokonaisen musiikkityylin kehitykseen.





