Kuva: Netflix
TELEVISIO | Vahvoista naisista kertova Netflix-sarja Hillittömät etenee vetelästi, eikä siinä ammuta tarpeeksi.
”Yhden surma johtaa toiseen, ja sen jälkeen sitä seuraavaan, ja synnyttää tahattoman koomisen lumipalloefektin.”
En voi ymmärtää millä logiikalla The Abandons on käännetty Hillittömiksi. Tekoäly epäili, että kyseessä on kaupallinen ratkaisu. Sen mukaan ”Hylätyt” olisi liian passiivinen ja synkkä otsikko, ja näin ollen vähemmän myyvä. Tekoälyn mukaan ”Hillittömät” korostaa hahmojen kapinallisuutta ja sääntöjen rikkomista, mikä sopii paremmin sarjan henkeen, kuten moraalin rajojen koettelemiseen.
Joka tapauksessa sarjan englanninkielinen otsikko on jo The Abandons, ja synkät ja passiiviset nimet kuuluvat länkkäreihin. Eikä Hillittömät ole mikään vetävin länkkärin nimi, paitsi negatiivisessa mielessä, kun katsoja miettii Netflixin tarjontaa selatessaan: ”Mitäs tyhmää tämä on?”
* *
Sarja alkaa, kun mustapukuinen hahmo ratsastaa vuoren kupeessa nököttävään pikkukaupunkiin. Tyypillinen länkkärin aloitus, paitsi että tällä kertaa tulija on nainen.
Karjavarkaiden hyökkäys herättää perheen keskellä yötä ja perheenpää kutsuu kaikki koolle pelastamaan eläimet. Toinen tyypillinen länkkärin avaus, paitsi että perheenpää on nainen.
Hillittömät kertoo vahvoista ja periksiantamattomista naisista. Kaksi sukua, köyhä ja varakas, ottavat yhteen. Kumpikin tahtoo perheensä ja yhteisönsä parasta, mutta toisen olisi peräännyttävä toisen edestä.
Käsikirjoitus kompuroi kun se yrittää olla vähän kaikkea. On Romeo ja Julia -tyyppinen romanssi, arvoituksia ja tietysti kosto. Hillittömät on kuvattu Kanadassa, Calgaryn liepeillä. Vuoristomaisemat ovat komeita, ja poikkeavat tyypillisistä lännenelokuvien keskilännen- ja etelän maisemista.
* *
Hillittömissä yhden surma johtaa toiseen, ja sen jälkeen sitä seuraavaan, ja synnyttää tahattoman koomisen lumipalloefektin. Mieleen tulee David Lynchin Mulholland Drive -elokuvan tappaja Joe Messing, joka sotkeutuu toistuvasti uusiin murhiin.
Aina silloin tällöin sarjan päähenkilöt ratsastavat toisen pihaan aukomaan päätään, ja välistä heristellään nyrkkejä kaupungilla. Sarjassa ei ammuta tarpeeksi, jotta se täyttäisi täysverisen länkkärin mitat. Viides ja viimeinen jakso vähän paikkaavat puutetta, mutta eivät riittävästi.
Ja sitten töks. Kausi päättyy cliffhangeriin. Sarja olisi ollut mahdollista päättää seitsemännen jakson loppuun, mutta jostain syystä lopetus on päätetty venyttää toiseen kauteen. En jaksa uskoa että sarjan idea kantaa niin pitkälle.
Kenties Hillittömät yrittää olla passeli sekä mies- että naiskatsojille, vähän niin kuin Dallas. Sarja ei vain ole tarpeeksi saippuaa eikä tarpeeksi länkkäri, että täyttäisi molempien lajityyppien lokerot, vaan putoaa katsojakuntien väliin.
Petri Hänninen
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Kaunis paluu uuden aallon juurille – arvostelussa Nouvelle Vague
ELOKUVA | Richard Linklaterin Nouvelle Vague on elokuva elokuvasta, ja avautuu parhaiten cinefiileille.
Viimeinen tango ja mitä siitä nuorelle naispääosanesittäjälle seurasi – arviossa Marian totuus
ELOKUVA | Maria Schneider sai pääroolin Viimeinen tango Pariisissa -elokuvasta 19-vuotiaana. Senkin jälkeen rooleja tarjottiin, jos hän vain riisuutui.
Sydäntalvi-elokuva on piinaava eloonjäämistaistelu keskellä korpea ja lumikinoksia
ELOKUVA | Tinkimätön yhdysvaltalais-saksalainen toimintatrilleri Sydäntalvi ei eksy sivupoluille, vaan kahmaisee katsojan huomion heti.
Lululla on puhelahjat ja hän rakastaa julkisuutta – arviossa Neea Viitamäen esikoiselokuva Mis?
ELOKUVA | Ohjaaja Neea Viitamäki kuvailee esikoiselokuvaansa esoteeriseksi mysteerielokuvaksi.





