Kuva: Tabicine
ELOKUVA | Kauhuelementtejä hyödyntävän japanilaistrillerin tapahtumat yltyvät mahdottomiin kierroksiin.
”Koko elokuvan voi nähdä myös uusliberalismin kritiikkinä.”
ARVOSTELU

Cloud
- Ohjaus ja käsikirjoitus: Kiyoshi Kurosawa
- Pääosissa: Masaki Suda, Kotone Furukawa, Daiken Okudaira, Amane Okayama
- Ensi-ilta 22.8.2025
Yoshii on töissä pesulassa, mutta huomaa, että on tuottoisampaa keskittyä nettikauppaan. Hän irtisanoutuu työstään, muuttaa tyttöystävineen Tokion ulkopuolelle isoon järvenrantataloon ja palkkaa paikallisen nuorukaisen Sanon jelppimään pakettien lähettämisessä.
Yoshiin touhut ovat siinä ja siinä laillisen ja laittoman rajalla: hän ostaa tavaroidensa arvoa ymmärtämättömien kauppiaiden varastot halvalla ja kaupittelee tuotteet ylihintaan netissä. Puuhastelu tuo pian Yoshiin perään lauman hänelle kaunaa kantavia tyyppejä, jotka ovat löytäneet toisensa netin hämärissä ryhmissä ja ryhtyneet suunnittelemaan kostoa.
Kiyoshi Kurosawa on noussut tunnetuksi mielenkiintoisista lajityyppihybridi-elokuvistaan, joissa näennäisen arkisiin olosuhteisiin alkaa hiipiä selittämätön kauhu ja katsojaakin säikytellään kunnolla. Kurosawa osaa tuoda aina jotain häiritsevää elokuviinsa, niissä ei ole koskaan kyse yksinkertaisesta hyvä-paha-rymistelystä. Kurosawan kenties tunnetuin elokuva, psykologisen kauhun tutkielma Cure, on mestariteos tässä lajitypissä.
Perhetarinoihinsakin Kurosawa osaa tuoda mielenkiintoista epävarmuutta. Kurosawa on yksi niitä ohjaajia, jotka osaavat yhdistää taitavasti Japanin perinteisen kauhuelokuvan ja amerikkalaisen kauhun elementit uudenlaiseksi kokonaisuudeksi.
Cloud-elokuvassa ollaan enemmän toimintatrillerin kimpussa. Näennäinen nykypäivän jokamies Yoshii hyödyntää nettikaupan mahdollisuudet, mutta ei huomaa, että samaisen netin kautta viholliset ennen pitkää löytävät hänet. Netin virtuaalikulttuuri onkin vahvasti läsnä.
Elokuvan voi nähdä myös uusliberalismin kritiikkinä: Yoshii vain toteuttaa markkinatalouden lakeja paljaimmillaan kaupitellessaan muka-terveysvaikutteisia hilavitkuttimia, feikkiveskoja ja idolien fanituotteita.
Cloudissa tuodaan humorististenkin yksityiskohtien kautta esiin kulutustalouden eri puolia. Kun tyttöystävä pääsee tunkkaisesta Tokion pikkuläävästä hienoon isoon keittiöön puuhailemaan, hommataan sinne tietysti pelit ja vehkeet – mukaan luettuna kahvikone, jota kukaan ei osaa käyttää. Se alkaa temppuilla ja paiskaa espressot naamalle juuri oikeassa käänteessä.
Tapahtumat yltyvät mahdottomiin kierroksiin, kun maaseudun metsiin alkaa lapata aseistautunutta porukkaa, mukaan luettuna paikallinen metsästysseura. Jokaisesta Yoshiin menneisyydessä kohtaamasta henkilöstä paljastuu uusi, odottamaton puoli. Katsojan tehtäväksi jää päätellä kuka mahtaa olla kenenkin puolella. Sadomasokismiin yltävä väkivaltakierros päättyy lumisille hangille.

Kuva: Tabicine
Visuaalisesti Cloudissa liikutaan loppusyksyn ja alkutalven sinisen sävyisissä tunnelmissa. Kurosawan oma versio Tarkovskin tuulessa heiluvista verhoista kuvallistuu varastorakennuksen muovipressuihin.
Cloud on uuden maahantuojan, japanilaisiin elokuviin erikoistuneen Tabicinen viimeisin Japani-hankinta. Se sai ensi-esityksensä Suomessa Sodankylän elokuvajuhlilla kierrettyään sitä ennen muun muassa Venetsian, Busanin ja Toronton festivaalit.
Eija Niskanen
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Every Note You Play tallensi musiikkia, joka muuten olisi hävinnyt – arviossa Mika Kaurismäen dokumenttielokuva
ELOKUVA | Mika Kaurismäki tallensi kolmen päivän aikana soittoa ja muusikoiden mietteitä Monheim Triennalen improvisaatiofestivaalilla.
Scarlet Johanssonin esikoisohjaus on sympaattinen tarina 94-vuotiaasta naisesta – arviossa Eleanor the Great
ELOKUVA | Ikääntynyt leskirouva liittyy juutalaiskeskuksen tukiryhmään ja huomaa kohta omineensa holokaustista selvinneen ystävänsä elämäntarinan.
Jännäridraama taitavan varkaan pakomatkasta saa unohtamaan ajankulun – arviossa Roofman
ELOKUVA | Kun viranomaiset ovat perässä, on keksittävä ovelin mahdollinen piilopaikka. Mutta riittääkö se silloin, kun rakkaus vaatii vapautta ja läsnäoloa?
Kuolleet kohtaavat läheisiään ja saavat pohtia mennyttä ja tulevaa uudestaan – arviossa Eternity
ELOKUVA | Kuolemanjälkeisestä elämästä on tehty suuria ja pieniä elokuvia. Eternityssä tarjolla on rantamaailmaa, vuoristomaisemia, Pariisia ja 1930-luvun Saksaa.




