Minna Craucher -musikaalin Laura Hänninen. Kuva: Darina Rodionova
TEATTERI | Minna Craucherin liveveto Sorin Sirkuksen lavalla laittoi Tampereen Teatterikesän keitokseen todellista potkua. Ella Mettänen sai Olavi Veistäjän palkinnon.
”Ollaan ketä halutaan, ollaan mihin uskotaan, ollaan mitä tahdotaan.”
Maarit Saarelainen, teksti
Vuoden teatteriksi 2025 valitun Jussi Sorjosen luotsaaman Espoon Teatterin Minna Craucher – musikaali vallasta ja vallattomuudesta kiteyttää loistavasti teatterin perusolemuksen.
Minna Craucherin liveveto Sorin Sirkuksen lavalla laittoi Tampereen Teatterikesän (4.–10.8.2025) keitokseen todellista potkua ja oli upea alku 56-vuotista taivaltaan juhlivalle Pohjoismaiden suurimmalle, kansainväliselle teatterifestivaalille.

Roosa Söderholm. Kuva: Darina Rodionova
Minna Craucher -musikaali tutkii totuuden suhteellisuutta. Se karnevalisoi elämän huumaa ja historiaa fiktion ja faktan sekoituksella. Musikaali kysyy saako köyhä keksiä itsensä uudelleen rikkaana ja hyväosaisena.
Onko identiteetti jatkuvaa uudelleenarviointia vai henkilökohtaista kasvua? Mutu-tuntuma ja mielipiteet jyristävät usein faktojen ohi, mutta kenen totuus lopulta voittaa? Minnan tapauksessa voittaja on yleisö, joka pääsi osaksi tätä mahtavaa spektaakkelia.
Tätähän se on, se teatterin taika.

Laura Hänninen, Robert Kock, Petrus Kähkönen, Miiko Toiviainen ja Jussi-Pekka Parviainen. Kuva: Darina Rodionova
Huh, mikä veto! Ja mikä ensemble: Laura Hänninen, Petrus Kähkönen, Jussi-Pekka Parviainen, Roosa Söderholm, Robert Kock ja Miiko Toiviainen – kiitos!
Lavalla nähtiin sellainen määrä taituruutta, osaamista, intoa, rytmiä ja rakkautta, että hattu lähtee päästä. Ja musikaalidraaman perustana on tietysti Aino Pennasen loistava käsikirjoitus, Eeva Kontun säveltämä huikea musiikki ja Riikka Oksasen kellontarkka ohjaus.
LUE MYÖS: Anne Välinoron arvio Minna Craucher -esityksestä Espoon Teatterissa lokakuulta 2024.
* *

Teatterikesän avajaisia vietettiin Laikun lavalla. Palkitut taiteilija eturivissä. Kuva: Maarit Saarelainen
Pinnalta poreileva ja syvälle sukeltava
Kesän Teatterikesän ohjelmisto lupaa pinnalta poreilevia ja syvälle sukeltavia näkökulmia. Tarjottimelle on ladattu elämän ääripäitä ja vastakkainasettelua; häpeää ja häpeämättömyyttä, valtaa ja vallattomuutta, rikoksia ja rangaistuksia, ahdistusta ja arvojen analysointia, yhteiskunta vastaan yksilö. Ja tietenkin mukana ovat myös draamallisten tarinoiden peruslähtökohdat: rakkaus ja kuolema.
Festivaalin kaleidoskooppia kääntämällä löytää itselleen oman näkökulmansa ja kiinnostuksen kohteensa. Kannattaa valita myös väärin ja käydä katsomassa esitys, joka ärsyttää jo ennakkoon. Suosittelen valinnassa myös intuitiota.
* *

Olavi Veistäjän palkinnon vastaanottanut Ella Mettänen. Kuva: Carolin Büttner
Olavi Veistäjä -palkinnot: Ella Mettänen ja Kolmas tila
Teatterikesän avajaisissa perinteisesti jaettavan Suomen Kulttuurirahaston myöntämä Olavi Veistäjän rahaston palkinnot merkittävistä teatteriteoista saivat näyttelijä Ella Mettänen ja turkulainen työryhmä Kolmas tila. Molemmat palkinnot olivat arvoltaan 10 000 euroa.
Ella Mettänen on Nätyltä vuonna 2016 valmistunut teatteritaiteen maisteri, näyttelijä ja esityksen tekijä. Mettäsen viimeisimpiin rooleihin kuuluvat Elina Pyynikin kesäteatterin Täällä Pohjantähden alla -produktiossa kesällä 2023 ja Frodo Tampereen Teatterin Taru Sormusten herrasta -produktiossa Tampere-talossa syksyllä 2024. Mettänen aloitti näyttelijäntaiteen yliopistonlehtorina Tampereen yliopistossa tammikuussa 2025.

Kolmas tila -ryhmän Kristina Vahvaselkä, Tuomas Rinta-Panttila, Seppo Parkkinen ja Kaisa Ilmonen. Kuva: Carolin Büttner
Kolmas Tila – Tredje Rummet ry on Turussa vuonna 2007 perustettu ammattitaitoinen, kunnianhimoinen ja omaperäinen monitaiteellinen ryhmä. Sen pitkäjänteisesti työstetyt teokset ovat kiinni ajassa. Niistä viimeisin on Antarktikselle ilmastotutkimuksen kansainväliselle asemalle sijoittuva kantaesitys Valkoinen tähti.

Lappeenrannan kaupunginteatterin Maia Häkli ja Helka-Maria Kinnunen. Kuva: Carolin Büttner
Tampereen kaupungin Raatihuoneen vastaanotolla jaettiin myös Sunklon, eli Suomen Näytelmäkirjailijaliiton palkinto.
Lappeenrannan kaupunginteatteri palkittiin Kiitos kotimaisesta näytelmästä -tunnustuksella seuraavin perustein:
”Lappeenrannan kaupunginteatteri on tehnyt selkeän ja vaikuttavan suunnanmuutoksen kotimaisen nykynäytelmän hyväksi. Ohjelmistossa näkyy aito kiinnostus uusiin kotimaisiin näytelmäteksteihin ja halu nostaa esiin kantaesityksiä, jotka puhuttelevat tässä ajassa.”
Tampereen Teatterikesä jatkuu sunnuntaihin 10.8.2025 saakka. Tutustu myös TelttaLabin, OFF Tampereen ja torstaina vietettävän Tapahtumien yön tarjontaan.
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Kotiin ei päästy milloinkaan – arviossa Kansallisteatterin Muistopäivä
TEATTERI | Elli Salon Muistopäivä-näytelmä Kansallisteatterissa kertoo suomaisloikkarien loputtomasta matkasta Neuvostomaassa.
Ääntä, vauhtia ja vaarallisia tilanteita – arviossa Maria Ylipään kabaree-esitys Poikkisahattu nainen
MUSIIKKITEATTERI | Maria Ylipään loistava lauluääni taipuu laulelmista hevirokkiin. Poikkisahattu nainen on kabaree naisen elämästä lasten, miehen ja koiran kanssa.
Elämän moniosaajat kimpussamme – arviossa Tukkateatterin kantaesitys Haittaako, jos kysyn?
TEATTERI | Tukkateatterin pikkujoulukabaree Haittaako, jos kysyn? on syntynyt näyttelijöiden omista kokemuksista.
”Ei tietty punkkari musta häviä mihinkään” – Liila Jokelin taitaa komedian keinot ja mustan huumorin
KENEN LAULUJA LAULAN | Muusikko-näytelmäkirjailija ja dramaturgi Liila Jokelin sovitti viimeksi Kalevalaan pohjautuvan Mauri Kunnaksen tarinan auringon ryöstöstä hilpeäksi musiikkinäytelmäksi.




