TEATTERI | Ohjaaja Juha Kukkonen työryhmineen on rakentanut Kari Hotakaisen romaanin runsaista päänsisäisistä monologeista yllättävän toimivan kokonaisuuden, jonka keskiössä ovat investointipankkiiri Jukka Hopeaniemen menneisyys ja nykyhetki.
Kritiikit
Kuvitelmien Decamerone – arviossa Alexandra Salmelan proosateos 56, oletan
KIRJAT | Alexandra Salmela on kirjoittanut korona-ajan teoksen, eräänlaisen Decameronen, jossa ihmisten tarinat tuovat helpotusta eristäytymisen luomaan yksinäisyyteen.
Kaiken kunniansa ansaitseva Guled & Nasra kertoo monitahoisen ja kauniin tarinan yksinkertaisesti
ELOKUVA | Guled & Nasra on maailman ensimmäinen somalin kielellä tehty pitkä elokuva. Se ei ole elokuvan saavutuksista vähäisimpiä. Näkyvyys Cannesin elokuvajuhlien La Semaine de la critique -esityssarjassa oli jo itsessään voitto.
Marko Kilpi hallitsee jännitystarinan rakentamisen, mutta mielikuvitusta on liikaakin – arviossa Undertaker-dekkari Kuolemanpelko
KIRJAT | Marko Kilpi ei tuhlaa aikaa kertaukseen Undertaker-sarjan viidennessä osassa. Ellei edellisiä osia ole lukenut tai ne eivät ole jättäneet pysyviä muistijälkiä, ei Kuolemanpelosta ymmärrä mitään.
Pitkä uni, mutkitteleva juoni ja absurdi maailma – arviossa Tiina Poutasen romaani Pyörävaras
KIRJAT | Tiina Poutasen ensimmäinen romaani Pyörävaras on näennäisen kepeä ja juonellinen, mutta rakentuu selittelemättä maailmankuvalle, jossa huoleton aktiivisuus yhdistää monimutkaiset toimintaryppäät luonnonmukaiseksi tapahtumavirraksi.
Torjunta on taitavaa taidetta eikä sitä ole pakko ymmärtää nauttiakseen siitä – arviossa Verdrängen Verdrängen Verdrängen
TEATTERI | Kahta vuosikymmentään juhliva Oblivia toi harvinaisen ja musiikillisen esityksensä Tampereen Työväen Teatterin Kellariteatteriin, mutta vain kahdeksi päiväksi.