ARVOSTELU | Susanna Alakoskella on runsaasti tietoa, kokemusta ja taitoa kertoa siirtolaisuuden ja ruotsinsuomalaisten historiaa. Pumpulienkeli on Suomen työläisnaisista kertovan neliosaisen historiallisen romaanisarjan ensimmäinen teos.
Kritiikit
Cosmo Jones Beat Machine vatkaa ja sheikkaa tundraboogieta tutussa etukenossa
ARVOSTELU | Pohjois-Savon Varpaisjärven rytmikone auraa hienosti vanhaa tuttua hikistä bluesrocklatuaan. Nivelet on venytelty ja moottori herkistelty bändin kuudennelle albumille, Skeletor Elevatorille.
Feministinen kostaja vaanii huonosti käyttäytyviä ”hyviä tyyppejä” elokuvassa Lupaava nuori nainen
ARVOSTELU | Ei tullutkaan vapauttavaa kostotrilleriä, vaan hilpeä genrehybridi, sitä kaikkea on Emerald Fennellin ohjaama ja käsikirjoittama ensi-iltaelokuva Lupaava nuori nainen.
Minari on sydämellä tehty elokuva korealaisesta maahanmuuttajaperheestä
ARVOSTELU | Korealainen vesikrassi, minari symboloi korealaisperheen juurtumista amerikkalaiseen maaperään Lee Isaac Chungin ohjaamassa ja käsikirjoittamassa ensi-iltaelokuvassa.
Enni Mustosen Näkijä seuraa tapahtumia syrjästäkatsojana sarjan toiseksi viimeisessä osassa
ARVOSTELU | Enni Mustosen eli historiantutkija Kirsti Manninen kirjoittama Syrjästäkatsojan tarinoita -sarja on päässyt jo yhdeksänteen osaan. Nyt äänessä on Ida Erikssonin tyttärentytär Viena.
”Nähdyn läpi katson näkymättömään” – arviossa Leena Krohnin esseeteos Mitä en koskaan oppinut
ARVOSTELU | Leena Krohn on yksioikoisen materialismin kyseenalaistaja. Hän on läpi tuotantonsa käsitellyt elämää laajana prosessina, filosofisesti. Uusimmassa kirjassaan Krohn on omaelämäkerrallinen.