Kaisa Sarkkinen antaa hevosille vauhtia. Kuva: Petteri Aartolahti
TANSSITEATTERI | Ari Numminen on tavoittanut Kajastuksessa jotain oleellista Eeva-Liisa Mannerin runojen kiihkeydestä ja intohimosta tanssin kautta.
”Teatteri on huora. Se antaa kaikille”, sanoi runoilija Eeva-Liisa Manner kertoessaan viha-rakkaussuhteestaan teatteriin Ylen haastattelussa (1985).
Minulle kyllä sopii, että se antaa. Mielelläni otan vastaan.
Kajastus – ruumiillisen runon ilta on Eeva-Liisa Mannerin runojen pohjalta luotu tanssillinen runoteos tai runollinen tanssiteos. Se on tamperelaisen Teatteri Telakan ja lahtelaisen Teatteri Vanhan Jukon yhteistuotantoa, jossa on tekijöitä molemmista teattereista.
Kun tulemme esitystilaan, viisi näyttelijää istuskelee punaviinilasit käsissään sohvalla. He nauravat yhdessä, yrittävät välillä hillitä itsensä, mutta aina jonkun suusta purskahtaa, ja alkaa uusi naurunremakka.
Se tuntuu vatsassa. Alkaa naurattaa. Ruumiillisen runon ilta on alkanut. Parastahan se on, ystävien kanssa yhdessä nauraminen. Se sulattaa ilon, surun ja yksinäisyyden.

Suvi Blick, Maria Nissi, Niina Rajaniemi, Minja Koski ja Kaisa Sarkkinen. Kuva: Petteri Aartolahti
* *
Hevoset laukkaavat vauhkosti. Kissat notkeilevat köyristellen. Ja koirat haukkuvat Andalusian lämmössä. Energia huokuu tanssijoiden yhteisestä rytmistä ja pakottomasti virtaavasta liikkeestä.
Suvi Blick, Minja Koski, Maria Nissi, Niina Rajaniemi ja Kaisa Sarkkinen lentävät ilmassa, pyörivät, kierivät kiihkeästi lattialla. Tuomas Luukkosen kitaran upea sointi kietoutuu tanssijoihin liki. Mitä pidemmälle tunti kuluu, sitä villimmäksi ja eläimellisemmiksi olennot käyvät. Tekisi mieli mennä sekaan.
Ohjaaja ja koreografi Ari Numminen on tavoittanut Kajastuksessa jotain oleellista Eeva-Liisa Mannerin runojen kiihkeydestä ja intohimosta tanssin kautta.
Maailmalla matkatessa kohtaamiset ovat katseita, eleitä ja kehon kieltä. Ilman sanoja. On vapaus tuntea.

Kuva: Petteri Aartolahti
* *
Mukana on myös yksi lempirunoistani Jos suru savuaisi, maa peittyisi savuun Minja Kosken (taiteilijanimeltään M) herkkänä sävellyksenä.
”Jos suru savuaisi,
maa peittyisi savuun,
ja silti tämänkin surun alla on tuli, sydämeni palaa, eikä kulu.Muotti ei ole vieläkään valmis.
Ilo ja suru alati vaihtelevat,
ystävä, aistien-sekoittaja, älä koske,
olen kuuma, kylmä.”
Koreografi Ari Numminen sanoo käsiohjelmassa: ”Tässä maailmantilanteessa haluan nähdä horisontissa kajastusta ja harmaitten pilvien takaa auringon.”
Kyllä se kajasti. Kiitos.
* *
Kajastus – ruumiillisen runon ilta
- Ohjaus ja koreografia Ari Numminen
- Dramaturgi Liila Jokelin
- Runomateriaalin kasaaminen Hanno Eskola ja Liila Jokelin
- Pukusuunnittelu Ulla-Maija Peltola
- Äänisuunnittelu ja musiikki Tuomas Luukkonen ja Minja Koski
- Valosuunnittelu Antti Haiko
- Näyttämöllä Suvi Blick, Minja Koski, Tuomas Luukkonen, Maria Nissi, Niina Rajaniemi ja Kaisa Sarkkinen
Tamperelaisen Teatteri Telakan ja lahtelaisen Teatteri Vanhan Jukon yhteistuotanto. Esityksiä Telakalla 10.12.2023 saakka ja Vanhassa Jukossa 15.11. saakka. Esityskalenteriin tästä.
* *
Äänestä meitä!
Kulttuuritoimitus on ehdokkaana Vuoden kulttuuriteoksi Suomen Kulttuurigaalassa. Voit äänestää meitä 2.11.2023 asti osoitteessa www.kulttuurigaala.fi/yleisoaanestys.
Suomi juhlii kulttuurin tekijöitä ja -tekoja Kulttuurigaalassa, jonka Yle TV1 lähettää suorana lähetyksenä 24.11.2023.
#kulttuurigaala #kulttuuri
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Tanssiteatteri MD:n uusin teos katsoo taivaalle – liekö kuuhulluus lumonnut Full Moon Effectin tekijät?
TANSSI | Joel Alalantelan koreografiassa kuusi tanssijaa etsii alter egon piilotettua voimaa, joka pakottaa itsensä esiin meistä jokaisesta täydenkuun noustessa taivaalle.
Sorin Sirkuksen joulushow Kaila syntyy suurista tempuista ja pienistä yksityiskohdista
SIRKUS | Sorin Sirkuksen tämänvuotinen joulushow on esiintyjiensä näköinen. Kaila toimii hyvin ja virtaa eteenpäin kevyesti.
Kevätuhri sai uuden tulkinnan afrikkalaistanssijoilta – Pina Bauschin koreografia Tanssin talolla
TANSSI | Pina Bauschin tulkinta Igor Stravinskyn Kevätuhrista on yksi kuuluisimpia teoksen uudelleentulkintoja. Tanssin talossa se nähtiin 30 afrikkalaisen tanssijan tanssimana.
Vangitsevaa pelon ja kauhun balettia – arviossa Kansallisbaletin Jekyll & Hyde
BALETTI | Robert Louis Stevensonin goottilaisen kauhun klassikko yhdistää Val Caniparolin koreografiassa klassista ja modernia liikekieltä puolalaisten säveltäjien tuotantoon.