Kuva: Baillie Walsh
LEVYT | Neljäkymmentä vuotta on aika pitkä levytystauko. Ja jotkut oman aikansa ilmiöt olisi hyvä jättää rauhaan, lepäämään nostalgiassa ja maineessa, jonka ne ansaitsevat.
”Kunnon riitelykin olisi parempi motivaattori kuin laiskanpulskea nostalgia.”
Neljäkymmentä vuotta on aika pitkä levytystauko. Ja jotkut oman aikansa ilmiöt olisi hyvä jättää rauhaan, lepäämään nostalgiassa ja maineessa, jonka ne ansaitsevat. ABBAn tapauksessa ajatus paluusta vuonna 2021 herätti enemmän huolta kuin toivoa. Kuinka ruotsalaisen hittikoneen 1970-lukuinen popdisko soljuu nykypäivän kuuloluihin muunakin kuin menneiden aikojen nostalgiana? Onko bändillä uusia ideoita ja riittävää terävyyttä sävelkynässä?
Ensimmäiset uudet maistiaiset I Still Have Faith In You ja Don’t Shut Me Down onnistuivat kuitenkin sekä pitämään kiinni tutun ABBA-soundin vahvuuksista että koukuttamaan uusina kappaleina. Kiinnostus oli herätetty.
Albumimitassa ABBAn yhdeksäs levy kuitenkin lässähtää. Vaikka mainitut kappaleet eivät olekaan Voyage-albumin (2021) ainoita valopilkkuja, kokonaisuus on turhan laimea. Levyn avaajaksi valittu I Still Have Faith In You kaartaa raukeasti korkeuksiin, pitää kiinni parhaiden ABBA-kappaleiden hymyilevästä heleydestä ja nostaa harmonisuudellaan peukut. Hallitusti jylhyyteen asti nouseva sävellys silittää lämpimästi. Sen kuulaus toimii kimaltavana vastapainona, ja laulussa kaikaava lempeä tuike on kuin halaus vanhalta ystävältä. Uskoa on sekä kappaleen teemassa että ABBAn kykyyn olla oma itsensä 40 vuotta myöhemminkin.
Mutta sitten jo hiukan lörpsähtää. When You Danced With Me alkaa mukavan reippaana stemmalla hypähtelevänä piiritanssina, muttei kuitenkaan nouse perustason yläpuolelle. Muoviset folk-pillit eivät innosta ja tarvittava viimeinen kipinä jää puuttumaan.
Turhanaikaisessa Little Things -joululaulussa soittorasian ja lapsikuoron kuorruttama päätös viimeistään nostaa ihan vääränlaiset karvat pystyyn – Disney-imelyyttä ilman abbamaisen isoa popkaavaa. Kappaleen alkuosan pelkistetystä tunnelmoinnista olisi voinut saada enemmänkin joulun tunnelmaa irti.
Haikeasta mollista kasarilätsähtävään rullaukseen kasvava Don’t Shut Me Down on levyn vaivattomimpia koukuttajia. Pohjalla oleva sävellys on tarpeeksi vahva, jotteivät mausteet nouse päärooliin. Benny Anderssonin ja Björn Ulvaeusin biisikynä kohtaa Agnetha Fältskogin ja Anni-Frid Lyngstadin toisiaan tukevan laulun parhaimmillaan hienosti. Vaikka yhtyeen matka katkesi vuoden 1981 The Visitorsin erotunnelmiin, ei paluulevyllä olla katkeria vaan tunnelmoidaan kypsästi ja jopa vaivattomasti.
Just A Notion on myös iloinen rullaus, mutta se onkin äänitetty jo vuonna 1978. Tuolloin julkaisematta jäänyt kappale antaa kuitenkin kuvaa siitä, mitä vuodet ovat tehneet ABBAn biisikaavalle, lauluäänille ja niin edelleen.
Hillitty pianohaikeilu I Can Be That Woman onnistuu lämmittämään, mutta kaipaisi sovitukseen jotain muuta kuin laiskaa lyömäläpsyttelyä. Jouset soivat taustalla, taustalaululla tuodaan täytettä ja odotetut kasvatukset tulevat kuin oppikirjasta.
Keep An Eye On Dan on kohtalokkaammalla sykkeellään huomattavasti mielenkiintoisempi ja saa muistamaan kuinka hienoja kappaleita ABBA teki aikoinaan teki myös tummempiin diskoneonvaloihin. Toki muovisuus aiheuttaa tässäkin pientä puistatusta.
Itämaiden suuntaan rauhoittuva Bumblebee ihailee pihan pörriäisiä raukeana valssinpyörteenä, mutta on kimaltavasta toteutuksestaan huolimatta aika ohilipuva. No Doubt About It -kappaleessa muoviset sävyt toimivat energisen hilpeissä maisemissa paremmin.
Vastaavanlaista riehakkuutta olisi albumille suonut enemmänkin. Päätösraita Ode To Freedomin kuorolaulettu haahuilu jää vailla terävyyttä tai kuningasideaa.
Voyage-albumilla on muutama hyvä kappale, muutama jotka eivät potentiaalistaan huolimatta oikein iske sekä jokunen päänpudistuksia herättävä riipaisu. Soundipalikkaa ja viimeistelyä on mietitty ja viilattu, ja ABBA-soundin vahvuudet ovat kuultavissa. Biisikynä ei kuitenkaan ole ollut tarpeeksi terävä, ja energia on vähissä. Kunnon riitelykin olisi parempi motivaattori kuin laiskanpulskea nostalgia.
Ilkka Valpasvuo
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Kaita Isäri Seppälä debytoi maukkaasti – arviossa Korpit kyselevät
LEVYT | Harri Lindin johtaman yhtyeen jytärockin ja kuolemalle virnuilevan nuotionäppäilyn välillä vaihteleva musiikki onnistuu nappaamaan kyytiinsä.
Repatriaatiota ja ilmastohuolta – arviossa Ánnámáretin huikaiseva Bálvvosbáiki
LEVYT | Anna Näkkäläjärvi-Länsman tutkii joikua. Hän tutkii samalla itseään. Voiko saamelainen, joka ei lapsena edes puhunut saamea, oppia joikaamaan?
Wintersunin kauan odotettu Time II on massiivinen ja monipuolinen kokonaisuus, mutta sielua ja syvyyttä puuttuu
LEVYT | Wintersun-mies Jari Mäenpää sai vihdoin pihalle pitkään tekeillä olleen Time II -levyn. Sille kasaantuneita hurjia odotuksia on mahdotonta lunastaa, mutta paljon hyvää levyllä on.
Juankoskelta geysirin lämpöön – arviossa NEØVin viides albumi Soft Atlas
LEVYT | Soft Atlas kuulostaa samaan aikaan karulta kuin koleat rantakivikot, mutta lämmittää kuin islantilainen villapaita.