Kuvat: Susanna Välimäki / Eclipse Music
LEVYT | Aki Yli-Salomäen musiikki on hyvin visuaalista. Sointiväri leviää ilmoille akvarellimaisesti. Melodia ja rytmi ovat kadonneet edelliselle vuosisadalle.
”Syntetisaattoreilla on näissä kaiuissa merkittävä rooli. Jouset kelpaavat lähinnä sämpläysmateriaaliksi.”
ARVOSTELU
Aki Yli-Salomäki: Jäi mieleen
- Kreeta-Julia Heikkilä ja Siljamari Heikinheimo, viulu, Jakob Dingstad, alttoviulu, Jaani Helander, sello, Aki Yli-Salomäki, syntetisaattori.
- Eclipse Music, 2023.
- Kuuntele: Spotify
Aki Yli-Salomäen musiikki on hyvin visuaalista. Sointiväri leviää ilmoille akvarellimaisesti. Melodia ja rytmi ovat kadonneet edelliselle vuosisadalle. Yhä enenevässä määrin Yli-Salomäen sävellykset ovat elektroakustista ambient-musiikkia, ilmoittaa Wikipedia. Levytyksen musiikki toimisi mainiosti myös osana modernia videotaideteosta. Mikä ettei kuvapinta synny omassa päässäkin, sille on vain antauduttava.
Jäi mieleen -levyn (Eclipse, 2023) aloitusraidat Yhdessä ja erillään, Lämpöä kohti ja Hyvästit ovat Yli-Salomäen jousikvartetosta Sellaisenaan (2017). Kokonaisuudessa jouset väreilevät paikallaan, liikkuvat hitaasti, kohtaavat välillä toisensa ja välillä taas pyrkivät ikään kuin ulos teoksesta, toistensa ohi.
Viisi pientä, parin minuutin mittaista palasta muodostavat teoksen Vain kaikuja. Syntetisaattoreilla on näissä kaiuissa merkittävä rooli. Jouset kelpaavat lähinnä sämpläysmateriaaliksi.
Valitettavasti en saanut musiikista oikein kiinni. Hermostutti ennemmin kuin jäi mieleen. Ihan kuin runsas puolituntinen olisi ollut samaa kappaletta, joka ei etene mihinkään. Niin kuin olisin kuullut tällaista jo vuosikymmeniä sitten. Toisaalta vika ei varmaankaan ole musiikissa; minä vain olen muuttunut.
Marja Mustakallio
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Taitavat sovitukset tuovat uusia vivahteita Kärkisen ja Kallion musiikkiin – arviossa livealbumi Elävänä
LEVYT | Muusikkopariskunta Ile Kallion ja Kaija Kärkisen ensimmäinen yhteinen livealbumi äänitettiin vuosi sitten Espoon Sellosalissa.
Ursus Factoryn tehtaan takuu yskähtelee – arviossa nelosalbumi IO
LEVYT | Jussi Pelkosen ja Aleksi Ripatin muodstaman Ursus Factoryn taipumus polveilla ei tuota tällä kertaa pelkkää plussaa.
The Nationalin yllätyslevy seisoo omin jaloin keväisen sisaruksensa rinnalla – arviossa Laugh Track
LEVYT | Kiireetön ja rosoisen toteava laulu, kuulaat, pehmeän tumahtavat lyömät ja taidolla ylläpidetty jännite leimaavat yhdysvaltaisyhtyeen soljuvaa kymmenettä albumia.
Janne Westerlund sooloilee vihdoinkin suomeksi – arviossa Talvikaravaani
LEVYT | Talvikaravaanin taiten rakennettu vähäeleinen hypnoosi leimaa trion soittoa ja pohjustaa toimivasti Janne Westerlundin toteavaa tarinointia.