Konserttiarvostelu: Tampereen G Livelabin uusi TangoLab-klubi käynnistyi keskiviikkona 25.9. Avauskonsertissa kvintetin taikapiirissä hehkui laulaja-näyttelijä Maria Lund.

TangoLab Tampereen G Livelabissa 25.9.2019. Maria Lund, laulu. Nuevo Quinteto Otra Vez.

Nuevo Quinteto Otra Vezin TangoLab on genret ja rajat sekoittava tangoklubi, joka pyrkii yhdistämään musiikinlajeja ennakkoluulottomasti. Nuevo tango on kuitenkin läsnä koko ajan.

Ensimmäinen TangoLab olikin varsin tangopainotteinen, ja siinä kuultiin muun muassa Astor Piazzollan ja NQOV:n pianisti Matti Laukkasen sävellyksiä. Laukkasen ja NQOV:n työskentelyssä näkyy ja kuuluu perehtyneisyys tangon vaiheisiin, ja heidän musiikkinsa on upouutta tangoa, tango nuevissimo.

Laukkasen sävellykset ovat usein runsaita ja draamallisia, ja niiden kätköistä pulppuilee kiinnostavia yksityiskohtia ja kiehtovia soolo-osuuksia. Keskiviikon keikalla huomio kiinnittyi muun muassa kitaristi Jere Haakanan persoonallisiin osuuksiin, joista nautittiin esimerkiksi kappaleessa Maria de Buenos Aires.

Maria Lundin esityksistä kenties mieleenpainuvin oli Fridrich Brukin Soi maininki hiljainen, jossa laulajan ääni soi intensiivisesti ja tunteikkaasti. Eteeristä ja hillittyä orkesterisovitusta maustoi jokunen pianon melodramaattinen sointukulku.

Siks oon mä suruinen ja debussymäisin sävyin soinnutettu Tähdet meren yllä antoivat näytteen myös laulajan luontevasta ja kuulaasta ylärekisteristä, jota olisin mieluusti kuunnellut enemmänkin.

Lundin draamantajua toivat esille myös tummat ja maalailevat tulkinnat klassikoista Uno ja Volver, ja erityisen vahva oli Balada para un loco. Kvintetin ja laulajan yhteistyö oli kaiken aikaa vuorovaikutteista ja sulavaa.

Seuraava TangoLab-ilta on 23.10, jolloin NQOV saa vieraakseen Suomen Jazzliiton Yrjö-palkinnon vuonna 2013 saaneen pianisti, moogisti ja säveltäjä Kari Ikosen.

Kikka Holmberg