Mosaiikkimainen millenniaaliantologia nykytaiteesta – arviossa Hereillä mutta mihin hintaan

05.02.2025
levoton tuhkimo by hanna maria gronlund kulttuuritoimitus INSTA

Kuva: Khaos Publishing

KIRJAT | EDIT-lehden tekijöiden toimittaman tekstikokoelman kymmenen kirjoittajaa ovat taiteilijoita, kuraattoreita, tutkijoita ja kriitikoita.

”Mitä sanoa viimeisestä kymmenestä vuodesta? Miten luonnehtia ilmiöitä ja estetiikkaa aikakaudelta, joka on vielä niin lähellä ja kuitenkin jo jossain kaukana?”

ARVOSTELU

4.5 out of 5 stars

Hereillä mutta mihin hintaan: Nykytaiteen millenniaaliantologia

  • Toimittaneet Rosa Kuosmanen, Sanna Lipponen, Anu Pasanen ja Viivi Poutiainen.
  • Khaos Publishing, 2024.
  • 109 sivua.
Osta kirja tai kuuntele sitä ääni­kirja­palveluista, tuet samalla Kulttuuri­toimitusta!
BookBeat Nextory Storytel

”Kymmenen vuoden aikana ehtii paljon. Ystävyydet alkavat ja loppuvat. Rakkaita ihmisiä ja eläimiä kuolee. Kokonaiset lajit kuolevat.”

Taidetta ja taidekenttää viimeisen vuosikymmenen aikana käsittelevä Hereillä mutta mihin hintaan – Nykytaiteen millenniaaliantologia (2024) on Khaos Publishing -pienkustantamon julkaisema ja EDIT-lehden Rosa Kuosmasen, Sanna Lipposen, Anu Pasasen ja Viivi Poutiaisen toimittama tekstikokoelma. Teoksen kymmenen kirjoittajaa ovat taiteilijoita, kuraattoreita, tutkijoita ja kriitikoita.

Hereillä mutta mihin hintaan luo jokaisen kirjoittajan omasta näkökulmasta katsauksen nykytaiteeseen, välillä keskittyen yksittäisiin teoksiin ja välillä taas yleisimpiin ilmiöihin ja trendeihin. Kirja toimii myös juhlajulkaisuna 10 vuotta täyttäneelle EDITille, joka on vuonna 2024 perustettu nykytaiteeseen, taiteilijoihin, näyttelyihin ja ajankohtaisiin ilmiöihin kulttuurin kentällä keskittyvä julkaisu.

Ulkoasultaan viehättävä kokoelma on kevyt ja sirpaleinen, välillä väsyneempi ja välillä innostuneempi, kuten monen meidän millenniaalin kokemus 2010-luvulla aikuistumisesta. Tekstit ovat melko lyhyitä; vaikka kirjoittajia on kymmenen, on teoksella mittaa nipin napin yli sata sivua. Antologiassa on välitilinpäätöksen tuntua. Useat kirjoittajista pohtivat, mitä taakse jääneestä kymmenestä vuodesta jää pysyväksi ja mitä lyhytaikaiseksi ilmiöksi. Teoksen toimittajat aloittavat kirjan kysymällä:

“Mitä sanoa viimeisestä kymmenestä vuodesta? Miten luonnehtia ilmiöitä ja estetiikkaa aikakaudelta, joka on vielä niin lähellä ja kuitenkin jo jossain kaukana? Tähän kirjaan on tallentunut välähdyksiä ajalta, joka on ollut meille merkityksellinen sekä ammatillisesti että henkilökohtaisesti. Ajalta, joka on paitsi kasvattanut taiteen kentällä työskentelevän sukupolvemme olemaan hereillä ja jatkuvassa liikkeessä mutta myös tehnyt meistä uupuneempia kuin koskaan.”

Rosa Kuosmanen jatkaa ajatuskulkua omassa tekstissään:

“Tietyn ajanjakson hahmottaa vasta, kun se on päättynyt, jos silloinkaan. Asiat alkavat varovaisista enteistä, tapahtuvat ja jättävät merkityksettömiä tai mullistavia seurauksia. Ilmiöt alkavat vaivihkaa ja jatkuvat määrittelemättömän ajan, ennen kuin muuntuvat jälleen toisiksi. Ne todentuvat vasta, kun niitä havainnoidaan välimatkan päästä. Kuten kerran merkityksellinen elämänvaihe myös tietyn aikakauden taide alkaa näyttää vanhentuneelta vasta, kun jotain on tullut tilalle.”

Edit media Sofia Okkonen

Pasanen, Kuosmanen, Poutiainen ja Lipponen. Kuva: Sofia Okkonen

Poliittisia aiheita, niin taiteessa ja sen instituutioissa kuin laajemmin yhteiskunnassa, ei kirjoituskokoelmassa vältetä vaan pohditaan monelta kantilta. Ilmastonmuutos ja muut ympäristökriisit välähtelevät useiden kirjoittajien kokemuksissa. Varsinkin Anna-Kaisa Koski ja Tuomas Laulainen keskittyvät ympäristöaiheisiin. Päiviö Maurice Omwami käsittelee museoiden kompastelevia pyrkimyksiä kohti dekolonialisaatiota ja Helen Korpak internetin muutoksen suhdetta valokuvataiteeseen. Sini-Rinne Kanto kirjoittaa omiin kokemuksiin pohjautuen yhteisöllisen taidegallerian pitämisestä Pariisissa ja 2010-luvun kollektiiveista kansainvälisestä näkökulmasta. Henkilökohtaisuus yhdistyy yleisempään. Antologian yksi virkistävimmistä puolista on sen kirjoituksista läpi paistava tekijöiden vilpitön halu käsitellä itselle ja laajemminkin merkityksellisiä asioita.

Kokoelman toimittamisesta vastaava EDIT-julkaisu on tehnyt vuodesta 2014 lähtien vuosittain listan menneen vuoden parhaista taidesisällöistä ja kulttuuri-ilmiöistä (vuoden 2024 vuosikatsaus on juuri julkaistu). Hereillä mutta mihin hintaan päättyy koosteeseen vuosista 2014–2023. Listan lukeminen tuo muistoja mieleen tältä ajalta: tuon näyttelyn muistan nähneeni, tämä julkinen keskustelu oli erityisen rasittava ja niin edelleen.

Hereillä mutta mihin hintaan johdattelee hienosti pohtimaan kuluneen vuosikymmenen taidetta ja sen ympärillä käytyjä keskusteluja. Ainoa asia mitä jäin kaipaamaan, oli lisää pituutta ja kirjoittajia. Kulunut aikakausi ei varmastikaan tyhjenny tämän mittaisella kirjalla, mutta tie sen laajemmalle käsittelylle on auki.

Juho Narsakka

* *

♦️ PIENI TUKI, ISO APU ♦️

Tilaatko joskus kirjan tai äänikirjan verkosta? Löydät ostoslinkkejä jokaisesta Kulttuuritoimituksen kirjakritiikistä. Niistä tehdyistä ostoksista Kulttuuritoimitus saa pienen siivun, joka auttaa ylläpitämään sivustoa. 

Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua