Elokuva-arvostelu: Maria Veijalaisen ensimmäinen pitkä elokuva ei välttämättä ole täydellinen, mutta se on aidon oloinen kuvaus pohjoisen pikkukaupungin nuorista.

Diva of Finland on draamakomedia tyttöjen välisestä ystävyydestä, kilpailuhenkisyydestä ja mustasukkaisuudesta. Elokuvan päähenkilö Henna (Suvi-Tuuli Teerinkoski) täyttää seitsemäntoista, joten seuraavana keväänä lukion loppuessa on edessä suuria päätöksiä.

Palo päästä pois Pudasjärveltä suurempaan maailmaan on suuri, ja Hennan hyvä koulumenestys ja muut lahjat antavat tähän myös mahdollisuuden. Ainakin jos ei tavoittele niin sanotusti liian suuria, sillä sellaisessa tapauksessa opettaja ja vanhemmat kyllä palauttavat nopeasti takaisin maan pinnalle ja murskaavat haaveet.

Pudasjärveltä on sopivaa edetä Ouluun. Pidemmälle kurkottaminen aiheuttaisi vain katajaan kapsahtamisen, ethän sinä haaveileva nuori nyt sentään sitä halua.

Silja (Linda Manelius) haaveilee laulajanurasta.

Laulajanurasta haaveilevan Hennan naapuriin muuttaa saman ikäinen nuori, Silja (Linda Manelius), joka nopeasti hurmaa kaikki ikätoverinsa – kaikki paitsi Hennan, jota kalvaa kateus. Erityisesti koska Silja laulaa myös ja julkaisee musiikkiaan YouTubessa, jossa Siljalla on jo merkittävä määrä seuraajia.

Henna seuraa Siljaa sosiaalisen median kautta lähes pakkomielteisesti, kunnes menettää väliaikaisesti näkökykynsä ja joutuu tekemään valinnan joko katkeroitumisen tai henkisen kasvun välillä.

* *

Diva of Finland on monessa suhteessa virkistävä elokuva: se on kotimainen nuortenelokuva, jonka kuva Suomesta ulottuu pitkälle kehä kolmosen ulkopuolelle. Elokuvasta myös välittyy hyvin meiltä meille -tunnelma, eikä suinkaan ulkokohtainen pohjoisen eksotisointi.

Mikä hienointa: Diva of Finlandissa puhutaan luontevasti pohjoispohjalaista murretta. Muutenkin dialogi kuulostaa uskottavalta nuorten näyttelijöiden lausumana, mikä ei valitettavasti ole ollut millään tapaa itsestäänselvyys kotimaisissa nuortenelokuvissa tähän asti. Keskiössä on myös mukavalla tavalla ystävyyssuhteet, eikä romantiikka.

Juonen kuljettamisessa on sitten enemmän ongelmia. Puolessa välissä lyhyehköä elokuvaa on vaihe, jolloin toivoisi, että loppuratkaisuun päästäisiin ja kateuden riivaama Henna löytäisi jonkin ulospääsyn tilanteestaan.

Olisi ollut myös toivottavaa, että elokuvan tarinan tasolla erityisesti tyttöjen ongelmaksi liitettyä kateutta ja näiden lahjakkaiden nuorten vastakkainasettelua tutkittaisiin hieman syvemmin. Mistä toisten ulkonäön ja lahjojen aiheuttama syvä kateus johtuu? Voisiko kyse olla ennemmin ulkoisista paineista ja rakenteista kuin tyttöjen luonteesta sinänsä?

Jutta Myllykoski, Suvi-Tuuli Teerinkoski ja Sonja Sippala puhuvat DIva of Finlandissa luontevasti pohjoispohjalaista murretta.

Kaiken kaikkiaan yllätyin kuitenkin Diva of Finlandista positiivisesti. Sekä ensimmäisen elokuvaroolinsa tekevä Suvi-Tuuli Teerinkoski turhautuneena ja äkäisenä Hennana että Linda Manelius hurmaavana Siljana ovat luontevia rooleissaan. Paremmin pelkkänä Ristona tunnetun Risto Ylihärsilän musiikki toimii mainiosti.

Lopulta pohdin vain, miltä elokuva näyttää sellaisen katsojan silmin, joka on lähempänä päähenkilöiden ikää. Itse osaan sanoa, että vastaavia, enemmän tai vähemmän onnistuneita, mutta kuitenkin aidon oloisia nuorisokuvauksia olisi kaivattu omassa nuoruudessani enemmänkin.

Riikka Oksanen

Diva of Finland

Ohjaus ja käsikirjoitus: Maria Veijalainen
Pääosissa: Suvi-Tuuli Teerinkoski, Linda Manelius, Jutta Myllykoski, Sonja Sippala
Ikäraja: K12
Kesto: 1 h 31 min
Ensi-ilta: 11.10.2019

Tampereella elokuvaa esitetään Finnkinon elokuvateattereissa ja Arthouse Cinema Niagarassa.