Dostojevskin uusluenta osuu maaliin – viiden tähden Rikos ja rangaistus Q-teatterissa

22.02.2025
levoton tuhkimo by hanna maria gronlund kulttuuritoimitus INSTA

Elena Leeve ja Lotta Kaihua. Kuva: Mitro Härkönen

TEATTERI | Fjodor Dostojevskin klassikon tapahtumat on siirretty Esa-Matti Smolanderin sovituksessa 1800-luvun Pietarista 2000-luvun Helsinkiin.

”Tunturinkadun näyttämöllä Dostojevskia uusluetaan teatterin kaikki keinot hyödyntäen.”

ARVOSTELU

5 out of 5 stars

Rikos ja rangaistus

  • Ohjaus ja sovitus: Esa-Matti Smolander
  • Ensi-ilta: Helsingin Q-teatteri 19.2.2025

Esa-Matti Smolander on saanut oikean dreamteamin ympärilleen. Hannu-Pekka Björkman, Lotta Kaihua, Elena Leeve ja Miro Lopperi ovat kaikki tahoillaan meritoituneita tekijöitä. Q-teatterin Rikos ja rangaistus -näytelmän käsiohjelmassa ohjaaja toivoi saavansa nimenomaan nämä näyttelijät työryhmäänsä toiveenaan leikillisyys ja kärsivällisyys, joiden kautta voi yhdessä saavuttaa jotain, joka koskettaa katsojaa.

Lopputulema on kirkas ja eheä kokonaisuus. Smolanderin näkemys lihallistuu neljän taitavan näyttelijän kautta poikkeuksellisen tarkkanäköiseksi tulkinnaksi ihmismielen pahaan kykenevästä luonteesta. Tunturinkadun näyttämöllä Fjodor Dostojevskia uusluetaan teatterin kaikki keinot hyödyntäen.

Q-teatterissa tapahtumat on siirretty 1800-luvun Pietarista 2000-luvun Helsinkiin. Yhtä kaikki, suurkaupungin myyttinen kasvottomuus ja sen asukkaiden eriarvoisuus välittyy myös tässä tulkinnassa. Hupparipäisen Raskolnikovin kujanjuoksu toimii myös tänne sovitettuna, jossa yhteiskunnan osattomuus näkyy vaikkapa suomalaisessa karaokebaarissa.

54336864600 bb8ef27723 k

Miro Lopperi, Elena Leeve Hannu-Pekka Björkman ja Lotta Kaihua. Kuva: Mitro Härkönen

Rikos ja rangaistus -teosta pidetään yhtenä maailmankirjallisuuden merkittävimpänä pahan ihmismielen tutkielmana. Dostojevski oli edelläkävijä ihmismielen tutkimisessa kaunokirjallisuudessa. Teos käsittelee myös oikeutta ja vääryyttä, syyllisyyttä ja sovitusta sekä kysymystä siitä, onko ihmisellä oikeus tehdä pahaa ”korkeamman hyvän” nimissä.

Q-teatterin esityksessä kaikki nämä teemat ovat vahvasti läsnä. Mutta Q:n esityksille monesti niin tyypilliseen tapaan tragedia ja komedia lyövät tässä esityksessä kättä. Näyttämöllä tyypitellään herkullisesti. Hannu-Pekka Björkman rakentaa lukuisissa sivurooleissaan pienin harkituin elein tarkkanäköisiä karaktäärejä, oli kyse sitten komisario Petrovitsin toisteisesta kahvinjuonnista tai Marmeladovin väsyneestä karaoketulkinnasta.

Lotta Kaihua luonnostelee henkirikoksen uhriksi joutuvasta panttilainaaja Aljona-vanhuksestaan psykologisesti tarkan hahmon, jossa rakkaudenkaipuu pilkistää ahneuden ja perversion alta. Elena Leeven Sonja taas toimii kiinnostavana vastavoimana Raskolnikovin synkälle ja ristiriitaiselle hahmolle. Ehkä ”raskolnikovein” nelikosta on Miro Lopperi, jonka vimmainen olemus pistävää katsetta myöten haastaa itse kunkin meistä pohtimaan omia valintojamme.

Ensemble on kuitenkin vahvimmillaan kohtauksissa, joissa Raskolnikov monistuu kaikkien yhteiseksi roolihahmoksi. Siihen tarvitaan vain yksi pöytä, jonka päälle neljä näyttelijää ahtautuvat ikään kuin yhdeksi näyttämöruumiiksi. Näissä hetkissä egolähtöisyys loistaa poissaolollaan ja nelikon jokainen jäsen työskentelee yhteisen vision eteen.

54336662964 cf6dceb454 k

Kuva: Mitro Härkönen

Neliskanttista näyttämöä ympäröi kolmeen rintamasuuntaan rakennettu katsomo. Jokaisen Raskolnikovin katseelle löytyy kiintopiste. Ohjaaja Smolanderin tilallinen ajattelu on tässä tulkinnassa tarkasti mietittyä. Näyttämön keskellä sukelletaan Raskolnikovin mieleen ja kuvataan hänen sisäistä kamppailuaan rikoksen jälkeen. Surrealistinen unijakso on yksi esityksen kohokohdista. Siinä katsojan nauru juuttuu kohtauksen edetessä kurkkuun. Katsomon takaosa ja portaat taas mahdollistavat kohtausten vauhdikkaat siirtymät. Niitä erityisesti fyysinen ja akrobaattinen Lopperi hyödyntää mestarillisesti.

Paikoin aika hyytävän tuntuisesti esitys resonoi myös tämän päivän todellisuuteen. Raskolnikovin moraalifilosofiset pohdinnat ihmisen oikeudesta tehdä pahaa ”korkeamman hyvän” nimissä tuovat väistämättä mieleen viime aikojen uutta maailmanjärjestystä ennakoivan uutisoinnin.

Onneksi loppukohtaus tarjoaa katsojalle mahdollisuuden katharsikseen. Paljastamatta enempää, sovinnon ja anteeksiannon ele on kaunis.

Toivottavasti Tampereen Teatterikesän taiteellisesta johtoryhmässä ollaan hereillä, ja joku ehtisi katsomaan tätä esitystä. Se sopisi erinomaisesti esimerkiksi yliopiston Teatterimonttuun.

Jussi Kareinen

Rikos ja rangaistus

  • Alkuperäisteos: Fjodor Dostojevski
  • Suomennos: Olli Kuukasjärvi
  • Ohjaus ja sovitus: Esa-Matti Smolander
  • Rooleissa: Hannu-Pekka Björkman, Lotta Kaihua, Elena Leeve ja Miro Lopperi
  • Esitysdramaturgi: Rasmus Arikka
  • Lavastus: Milja Aho
  • Pukusuunnittelu: Iida Ukkola
  • Valosuunnittelu: Topias Toppinen
  • Äänisuunnittelu: Pekka Kiiliäinen
  • Maskeeraussuunnittelu: Riikka Virtanen
  • Ohjaajan assistentti: Oona Toivola

Ensi-ilta 19.2.2025. Esityksiä 9.5. asti. Esityskalenteriin tästä.

Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua

Evästeinfo
Kulttuuritoimitus

Eväste on pieni tekstitiedosto, jonka internet-selain tallentaa käyttäjän laitteelle tämän tekemän sivustovierailun yhteydessä. Evästeitä tallennetaan ainoastaan niiltä sivustoilta, joita olet käynyt katsomassa. Evästeisiin ei sisälly henkilökohtaisia tietoja ja ne ovat sivustojen kävijöille vaarattomia: ne eivät vahingoita käyttäjän päätelaitetta tai tiedostoja, eikä niitä voi käyttää haittaohjelmien levittämiseen. Käyttäjän henkilötietoja ei voida tunnistaa pelkkien evästeiden avulla.

Evästeet vaikuttavat positiivisesti mm. käyttäjäystävällisyyteen, sillä niiden avulla valitsemasi sivusto avautuu jatkossa nopeammin vrt. ensimmäinen vierailukerta.

Evästeet voidaan ryhmitellä pakollisiin sekä ns. toiminnallisiin evästeisiin, jotka liittyvät esim. tuotekehitykseen, kävijämäärien seurantaan, mainonnan kohdentamiseen ja raportointiin.

PAKOLLISET EVÄSTEET

Pakollisia evästeitä ei voi estää, sillä ne liittyvät tietoturvaan ja sivuston teknisen toiminnan mahdollistamiseen. Esim. tällä sivustolla käytössä olevat sosiaalisen median jakonapit ovat oleellinen ja itsestäänselvä osa nykypäivän modernin sivuston teknistä rakennetta - siksi sosiaalisen median laajennuksia ei voi erikseen aktivoida tai deaktivoida. Käyttämällä kyseisiä jakolinkkejä hyväksyt sen, että somepalvelujen ylläpitäjät saavat tapahtumasta tiedon, jota ne voivat yhdistää muihin toisaalta kerättyihin tietoihin.

TOIMINNALLISET EVÄSTEET

Tällä sivustolla on käytössä ainoastaan yksi erikseen lisätty toiminnallinen eväste Google Analytics, joka on mahdollista sulkea pois päältä.

Pakolliset

Ilman näitä sivuston tekniseen toimintaan voi tulla ongelmia.

Google Analytics

Sivustoon on liitetty Google Analyticsin tuottama eväste, jolla seuraamme verkkosivuston vierailumääriä ja sivuston yleistä käyttöä.