Anastasian työryhmä Tampereen Teatterin päälavalla. Kuva: Matti Mörttinen
TEATTERI | Tampereen Teatterin ensi syksyn suurmusikaali pohjautuu Broadwayn kautta parinkymmenen vuoden takaiseen animaatioon mutta lupaa kunnioittaa historian totuuksia piirrettyä paremmin.
Matti Mörttinen
Teatterin kielenkäytössä on sellainenkin sana kuin yliheitto.
Se tarkoittaa kappaletta, joka harjoitellaan ennen lomia ja jonka esitykset alkavat vasta syksyllä tauon jälkeen.
Tampereen Teatteri tekee nyt melkeinpä kaikkien aikojen yliheittoa spektaakkelimaiseksi suunnitellun Anastasia-musikaalinsa kanssa. Sen harjoitukset ovat jo alkaneet, ja treenien on määrä päättyä 12. helmikuuta.
Mutta ensi-ilta on vasta 3. syyskuuta 2022.
Jos peruskatsoja joskus ihmettelee näyttelijöiden muistikapasiteettia, niin tällaisen yliheiton tapauksessa on lisättävä ihmettelyyn vielä pari bonuspistettä lisää.
Toki produktio käydään vielä läpi loppukesästä ennen kuin sen kanssa mennään TT:n perinteikkäälle päänäyttämölle maksavan yleisön eteen. Mutta valtaosa alustavasta työstä päättyy yli puoli vuotta ennen premiääriä.
Huh.

Kuva: Tampereen Teatteri
* *
Anastasia on historiapohjaisen glamourkulttuurin kestoaihe. Itse Ingrid Bergman esitti vuoden 1956 elokuvassa nimiroolin vastanäyttelijänään Yul Brunner.
Nyt valmistuva tamperelaismusikaali pohjaa vuoden 1997 Don Bluth -animaatioon ja siitä polveutuneisiin näyttämöadaptaatioihin. Tampereen Teatteri on kuitenkin saanut oikeuden tehdä oman version eli non-replican eikä silkkaa suoraa käännöskopiota.
Romanovien tsaariperheen tyttären kohtalo on kiehtonut viihteentekijöitä suurin piirtein vuosisadan verran, koska oikean Anastasian kohtalosta vallitsi pitkään jonkinlainen epävarmuus. Vasta vuoden 2007 hautalöydösten dna-tutkinta varmisti suuriruhtinattaren kuolleen muun perheen mukana vuonna 1918.
Moni huijari tai harhautunut yritti tsaariperheen murhaamisen jälkeen esiintyä Anastasiana. Nämä mysteerit ovat ilmeisesti mukana myös tulevassa musikaalissa. Ainakin nyt nimirooliin päässyt Pia Piltz sanoo esiintyvänsä kappaleessa ”fiktiivisenä aikuisena”.
Näyttämöversiosta on silti riisuttu useita animaation historiallisia epätarkkuuksia ja lapsellisuuksia. Munkkilegenda Grigori Rasputin on jo Broadway-versiossa korvattu kommunistivallankumouksellisella Gleb Vaganovilla, jota TT:n versiossa esittää Joel Mäkinen.
Rasputinin kirjoittaminen takaisin tekstiin olisi voinut olla kaupallisessa mielessä houkutteleva ajatus, mutta ohjaaja Samuel Harjanne vaikuttaa tyytyväiseltä siihen, että näin ei tehty. Niinpä myös animaatiossa oleva Rasputinin laulu loistaa TT:n versiossa poissaolollaan.
– Animaatiossahan Rasputin aiheuttaa Romanovien tuhon, mikä sotii historiallista totuutta vastaan. Bolsevisti Gleb on Anastasialle todellisempi uhka, ohjaaja sanoo.
Muita keskeisiä vierailijanäyttelijöitä Anastasiassa ovat Sinikka Sokka, Petrus Kähkönen ja Kaisa Hela, joka pirkanmaalaisuudestaan huolimatta on nyt ensimmäistä kertaa astumassa esiintymään Tampereen Teatterin päänäyttämölle.

Pia Piltz esitti Anastasia-musikaalin julkistustilaisuudessa kappaleet Once Upon a December ja Journey to the Past. Kuva: Matti Mörttinen
* *
Keskustorin kupeessa oleva teatteritalo on siitä sopiva foorumi historiapohjaiselle esitykselle, että se on valmistunut aikana, jolloin oikea suuriruhtinatar Anastasia oli hengissä ja 11-vuotias.
Ja kaiken päälle on ilmennyt, että TT:n nykyinen johtaja Mikko Kanninen on sukua Romanoveille.
Vielä yksi yhteensattuma: myös Tampereen Työväen Teatterin ensi syksyn suurmusikaali asettuu ajallisesti 1900-luvun alkuun.
Ilmeisesti tekijät luottavat lujasti reseptiensä menestyspotentiaaliin. Ainakin TT:n tiedotustilaisuudessa keskiviikkona kehuttiin, että Anastasialle suunniteltujen 70 esityskerran lipuista on jo 40 prosenttia myyty tai varattu.
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Kotiin ei päästy milloinkaan – arviossa Kansallisteatterin Muistopäivä
TEATTERI | Elli Salon Muistopäivä-näytelmä Kansallisteatterissa kertoo suomaisloikkarien loputtomasta matkasta Neuvostomaassa.
Ääntä, vauhtia ja vaarallisia tilanteita – arviossa Maria Ylipään kabaree-esitys Poikkisahattu nainen
MUSIIKKITEATTERI | Maria Ylipään loistava lauluääni taipuu laulelmista hevirokkiin. Poikkisahattu nainen on kabaree naisen elämästä lasten, miehen ja koiran kanssa.
Elämän moniosaajat kimpussamme – arviossa Tukkateatterin kantaesitys Haittaako, jos kysyn?
TEATTERI | Tukkateatterin pikkujoulukabaree Haittaako, jos kysyn? on syntynyt näyttelijöiden omista kokemuksista.
”Ei tietty punkkari musta häviä mihinkään” – Liila Jokelin taitaa komedian keinot ja mustan huumorin
KENEN LAULUJA LAULAN | Muusikko-näytelmäkirjailija ja dramaturgi Liila Jokelin sovitti viimeksi Kalevalaan pohjautuvan Mauri Kunnaksen tarinan auringon ryöstöstä hilpeäksi musiikkinäytelmäksi.




