Ilkka Rahkonen (vas.) ja ICS Nordicin luova johtaja Ilkka Hynninen. Kuva: ICS Nordic
TILAUSJUTTU | Tampere ja Tokio yhteen sopii, kun tekeillä on suomalais-japanilainen rikosdraama. Sarja julkaistaan vuoden 2026 keväällä.
”Tampereella saa asiat järjestymään, ja oikeat ihmiset tavoittaa puhelimitse. Suurkaupungeissa erilaisia lupia voi joutua odottamaan viikkokausia.”
Tämä on tilausjuttu, jonka Kulttuuritoimitus on tuottanut yhteistyönä Finlaysonin alueen kanssa.
* *
Kirsi Haapamatti, teksti
Tunneleita, maanalaisia tiloja, eri aikakausien kerroksellisuutta. Muun muassa näitä ominaisuuksia tuotantoyhtiö ICS Nordicin toinen perustaja Ilkka Rahkonen arvostaa, kun kuvataan kansainvälistä rikossarjaa. Nousevan auringon varjoja on kuvattu viime keväänä Tampereen Finlaysonin alueella.
– Alueen hienoimpia puolia on sen kerroksellisuus. Täällä menneisyys ja nykyisyys kohtaavat. Se mahdollistaa eri aikakausiin sijoittuvia filmatisointeja. Alueella on myös paljon tiloja, joita ei päiväkävijä niin vain näekään, Rahkonen sanoo.
Jasper Pääkkösen tähdittämää japanilais-suomalaista jännityssarjaa kuvattiin keväällä, kun sarjaan haluttiin suomalaista talvimaisemaa ja komeita puitteita esimerkiksi poliisilaitokselle.
– Toki myös tuo koski lisää ympäristön vaikuttavuutta. Onhan se hienon näköistä, kun otetaan droonikuvaa Tammerkosken yltä.


Koskinen-rikossarjaa kuvataan Tampereella. Sarjassa poliisilaitos sijaitsee Finlaysonin alueella. Kuva: Mikko Vares
Nousevan auringon varjot ei jää ainoaksi ICS Nordicin tuotannoksi Finlaysonin alueella. Yritys on solminut Finlaysonin alueen kanssa yhteistyösopimuksen.
– Se tarkoittaa, että käytämme tätä ikonista aluetta kuvauspaikkana niin kotimaisissa kuin kansainvälisissä tuotannoissa. Lisäksi rakennamme aktiivisesti ekosysteemiä, liiketoimintaverkostoa, jonka ansiosta tänne syntyy myös uutta osaamista ja liiketoimintaa alan ympärille, Ilkka Rahkonen sanoo.
Myös ICS Nordicin konttori sijaitsee Finlaysonin alueella.
Tv-sarjan tai elokuvan kuvaukset tuovat Tampereelle ja Finlaysonin alueelle monenlaista: Tuotantotiimin on yövyttävä ja syötävä. Tarvitaan kalustoa, tekniikkaa, kuljetuksia ja tekijöitä.
– Tähän kaikkeen Finlaysonin alue aivan kaupungin keskustassa on huippuhyvällä sijainnilla. Tässä on monia tuotantojen tarvitsemia tukipalveluita. Lisäksi Tampereelle on kehkeytymässä hyvä osaajaverkosto suoraan tuotantoprosessiin liittyen. Itse asiassa osa Tampereen työryhmästä lähti mukaan myös Japanin-kuvauksiin.

Tuotantoyhtiö ICS Nordicin Ilkka Rahkonen keltaisessa toppatakissaan kuvauspaikalla Finlaysonin alueella. Kansainvälinen Nousevan auringon varjot -rikossarja nähdään ensi vuonna Japanin WOWOW-kanavalla nimellä Blood and Sweat ja Suomessa myöhemmin Ruutu-suoratoistopalvelussa. Kuva: ICS Nordic
Ilkka Rahkonen kehuu Tamperetta filmintekijän näkövinkkelistä vuolaasti. On tuotanto-osaamista, teatterintekijöitä ja erikoistunutta tekniikkaa.
– Pakko mainita myös lupabyrokratian helppous. Tampereella saa asiat järjestymään, ja oikeat ihmiset tavoittaa puhelimitse. Suurkaupungeissa erilaisia lupia voi joutua odottamaan viikkokausia.
Kamerat, käy! -komento ei tosiaan kuvauksia starttaa, vaan paljon tapahtuu ennen sitä. On kenties katkaistava liikennettä, saatava pysäköintilupia, siirrettävä liikennemerkkejä, saatava avattua sähkökaappeja ja eristettävä alueita.
– Kuvauksissa kaiken a ja o on turvallisuus, niin kuvausryhmän kuin alueella liikkuvien ihmisten. Finskulla nämäkin asiat järjestyvät. On mahtavaa tehdä töitä paikassa, jossa kaikki suhtautuvat tekemiseemme vähintäänkin myötämielisesti. Tietenkin pyrimme toimimaan mahdollisimman vähän häiriötä aiheuttaen, mutta on selvää, että kuvauksilla on vaikutuksia asukkaisiin ja alueella työskenteleviin ja kävijöihin.

Komisario Koskista näyttelevä Eero Aho on sanonut, että sarjan tuotantoryhmä on hänelle kuin tamperelainen perhe. Kuva: Mikko Vares
”Hei, kuvataanko täällä Koskista?”
Rikossarja Koskisen vastaava tuottaja Ella Piesala Mediawan Finlandista sanoo, että kuvaukset kiinnostavat ohikulkevia tamperelaisia.
– Ihmiset tietävät, että täällä kuvataan Koskista, ja kuvauksiin suhtaudutaan aina hyvällä mielellä ja uteliaasti.
Toisinaan Piesala saa puheluita, joissa tiedustellaan, kuvataanko kotikulmilla. Näin, jos jossain on nähty poliisiauto.
Koskista on kuvattu nyt viisi kautta. Finlaysonin alue on sarjalle keskeinen niin sisällöllisesti kuin tuotannollisesti.
– Seppo Jokisen Koskinen-tarinat sijoittuvat Tampereelle, ja myös sarjassa Tampere on enemmän kuin tapahtumapaikka. Se on oikeastaan kuin oma henkilöhahmonsa. Finlaysonin alue on aivan erityisen tunnistettavasti Tamperetta, joten se sopii siksikin kuvausmiljööksi, Piesala sanoo.
Sarjassa poliisilaitos sijaitsee Finlaysonin alueella, osoitteessa Finlaysoninkuja 21. Sinne on lavastettu poliisin työtilat, mutta myös muuta:
– Poliisilaitos-lavasteen lisäksi meillä on siellä base camp eli eräänlainen hermokeskus. Paikalla kokoonnutaan, maskeerataan ja puvustetaan, ennen lähtöä kuvauksiin muualle. Sijainti on mainio, sinne on näyttelijöidenkin helppo tulla. Finlaysonin alueelle meidät tuovat siis myös muut kuin kuvauspuitteet.

Ella Piesala on Koskinen-sarjan vastaava tuottaja. Kuva: Sari Soininen / Mediawan
Suuri osa Koskinen-sarjan kuvauksista Finlaysonin alueella on sisäkuvauksia. Ulkona filmataan pääasiassa tilanteita, joissa etsivät tekevät aseman edessä lähtöä rikospaikoille. Toisinaan taustalla vilahtelee alueella liikkuvia ”siviilejä”.
– Joskus ohikulkija saattaa huikata jotain, jolloin otto tehdään uudestaan. Saatamme myös hetkellisesti pysäyttää liikenteen kuvauksia varten.
Ilkka Rahkosen tavoin Ella Piesala sanoo Tampereen olevan otollinen kaupunki elokuva- ja televisiotuotannoille.
– Tampereella on päteviä elokuva- ja televisioalan ammattilaisia. Myös vakiintuneet audiosivuaalisen alan tuotantokannustimet tekevät kaupungista houkuttelevan, Piesala kiittelee.
ICS Nordicin Ilkka Rahkonen uskoo elokuva- ja televisiosarjatuotantojen sijoittumisen Tampereelle tuovan kaupungille nostetta ja hyvää mainetta joka rintamalla.
– Maailmalla esimerkiksi elokuvamatkailu on iso bisnes. Ihmiset haluavat nähdä, missä elokuvan tietty kohtaus tapahtui tai missä keskeinen hahmo asui. Mitä enemmän Tampere näkyy ruuduissa ja valkokankaalla, sitä enemmän se myös luo kaupunkiin pitovoimaa. Alan ihmiset haluavat jäädä tänne, kun täällä on töitä.
* *
Lue lisää
Tämä juttu kuuluu 6-osaiseen tilausjuttusarjaan, joka kertoo Finlaysonin alueen kiinnostavista henkilöistä ja tapahtumista. Lue muut osat:
- Kuoleman kuvia nuorten opiskelijoiden silmin – Kuolevainen kannustaa katsomaan kuolemaa rohkeasti – Kulttuuritoimitus
- Panimoravintola Plevnan tarina alkoi 22-vuotiaan Marikan ja hänen isänsä yhteistyöstä – Kulttuuritoimitus
- Finlaysonin alue on Kai Niinimäelle koko Suomen yhteistä omaisuutta – Kulttuuritoimitus
- Tarpeeksi hullu Heikki Närvänen rakastaa toimistotorniaan Finlaysonin alueella – Kulttuuritoimitus
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Muumisäveltäjä Sumio Shiratori kävi Suomessa: ”En tiennyt Muumeista mitään, kun aloitin työn”
HENKILÖ | Liki jokainen suomalainen on kuullut jossakin Sumio Shiratorin melodioita, mutta juuri mitään ei kukaan tästä japanilaissäveltäjästä tiedä.
Kuin kuvastimessa #18: Home for Christmas (1978)
ELOKUVA | Kanadalaisessa huippudokumentissa matkustetaan lapsuudenkotiin kokemaan ohikiitävää onnea.
Emma Thompson vietti kuukausia Kolilla Sydäntalvi-elokuvaa kuvaten: ”Olette hyvin onnekkaita siitä, mitä teillä on”
ELOKUVA | Oscar-palkittu Emma Thompson ja hänen tyttärensä Gaia Wise kertoivat Kulttuuritoimitukselle elokuvan tekemisestä Suomen talven keskellä.
Kuin kuvastimessa #17: Little Malcolm and His Struggle Against the Eunuchs (1974)
ELOKUVA | Little Malcolm on synkän brittikomedian kulttiklassikko, jossa irvaillaan opiskelijaradikalismille, nuorten miesten seksuaalisille turhaumille ja fasistisille pienpuolueille.




