Kuva: Pasi Ojala
KONSERTTI | KiHaKaHa-hankkeen konsertissa kuultiin kamarimusiikin uusia tuulia sekä luontokävelyn, äänimaisemien havainnoinnin ja tarinoinnin pohjalta musiikiksi kasvanut Soiva metsä.
Yhteisellä äänellä. Tampereen konservatorion KiHaKaHa-hankkeen konsertti Tampereen G Livelabissa 26.11.2025
G Livelabissa nautittiin keskiviikkoiltana Tampereen konservatorion pedagogisen sävellyshankkeen tuottamia teoksia, joissa pääosassa olivat kitara, harppu, kantele ja harmonikka. Opetushallituksen rahoituksella toteutetussa KiHaKaHa-hankkeessa konservatorion kitaran, harmonikan, kanteleen ja harpun instrumenttiryhmän opettajat ohjasivat lukuvuoden 2024–2025 aikana eri-ikäisille oppilaille suunnattuja kamarimusiikkiryhmiä, joille säveltäjät laativat uusia kamarimusiikkiteoksia.
Hankkeessa konservatorion yhteistyökumppaneina on ollut tamperelaisia ammattisäveltäjiä sekä TAMKin sävellysopiskelijoita, ja sen tärkeimpiä tavoitteita on ollut soitonopiskelijoiden osallistaminen sävellysprosessiin. Teosten sävelmateriaali onkin saanut alkunsa työpajoissa, joissa säveltäjät ja soitonopiskelijat tutkivat sointivärejä ja musiikillisia mahdollisuuksia.
* *
Konsertin ohjelma oli monipuolinen ja tietenkin mitä tuorein, ja siihen sisältyi kolme kantaesitystä. Harri Kivistön teos Lohtu tarjoili kiinnostavia sointeja ja harpun päällekkäisten asteikkojen luomia jännittäviä tunnelmia. Teos toteutti hankkeen päämääriä myös tuomalla lavalle tasavertaisina esiintyjinä ammattimuusikot ja pienet koululaiset. Säveltäjän kappale Uoma eteni minimalistisesti, kun taas Haara lähti liikkeelle melodisesti ja suloisesti, mutta uhkui kehittyessään mystisiäkin harmonioita.
Anni Hautalan Siimes kuultiin niinikään kantaesityksenä. Sen maisema soi kekseliäästi ja hyvällä tavalla lapsenomaisesti. Kiinnostava oli myös pienin keinoin kuvaileva Kyde, jossa päästiin hetkeksi Liisan matkaan Ihmemaahan. Särö puolestaan ilmensi myös Hautalan kiinnostusta sointiväreihin ja rytmisyyteen sekä houkutusta ja rohkeutta uusiin soittotapoihin.
* *
Valosarjassaan säveltäjä Anna Hakula vangitsee musiikkiinsa valoa kiehtovasti ja visuaalisia vaikutelmia tuottaen. Hiljaisuutta hipovasta naputtelusta kasvaa monisyinen ja kauniin kaaren luova teos, joka on täynnä hiottuja yksityiskohtia.
Kaunista musiikkia kuultiin myös Johannes Pekalta, jonka preludissa (Spanish Prelude) kaikuu espanjalaisten sävyjen lisäksi Astor Piazzollan melodiat ja harmoniat mieleen tuovia vivahteita. Säveltäjän Junat maalaili elokuvallisia tunnelmia ja siinä oli myös humoristisia sävyjä.
Konsertin kiinnostavan keskiön loi Soiva metsä -äänimaisemateos. Osana sävellyshanketta Tampereen konservatorion kanteleensoiton lehtori Eva Alkula halusi toteuttaa projektin, joka sopisi aivan aloitteleville soittajille ja tekisi yhteismusisoinnista saavutettavaa. Luontokävelyn ja äänimaisemien havainnoinnin pohjalta kehkeytyi tarinoita, jotka kasvoivat musiikin improvisoinniksi ja äänitallenteiksi. Tämä oivallinen pedagoginen lähestymistapa synnytti monipuolisen ja mielenkiintoisen äänimaisemateoksen, Soivan metsän.

Tampereen konservatorion kanteleensoiton lehtori Eva Alkula, KiHaKaHa-konsertin esiintyjät sekä säveltäjät Anna Hakula, Anni Hautala ja Harri Kivistö. Kuva: Lauri Rantala
* *
Lauri Hannun minimalistisesta estetiikasta ammentava, mutta tiukkapipoisuutta karttava N. S. T. O. sekä eloisat Keith Jarrett -sovitukset päättivät virkistävän konsertin tyylikkäästi ja hyvää tuulta tuoden. Hannu käytti sekä N. S. T. O.:ssa että taiturillisissa ja yllätyksellisissä sovituksissaan tyylikkäästi hyväksi myös kiinnostavan soitinyhtyeen (kantele, harppu, kolme kitaraa, basso ja harmonikka) ääriulottuvuuksia.
KiHaKaHa-hankkeen viimeinen konsertti kuullaan Tampereen Pyynikkisalissa 3.12.2025.
Kikka Holmberg
Suomen Kulttuurirahaston Pirkanmaan rahasto on tukenut kirjoittajan työtä.
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Tampere Filharmonia yllätti juhlakonsertissa: intialainen sitar lumosi nuoren yleisön
KONSERTTI | Arya-konsertto on uuden ajan klassista maailmanmusiikkia ja tekee sitarista vakavasti otettavan solistisoittimen mille tahansa konserttilavalle.
Muumimusiikki soi Musiikkitalolla – vieraana säveltäjä Sumio Shiratori
KONSERTTI | Moni on kuullut ja tunnistaa 1990-luvun Muumilaakson tarinoiden haikeankauniin musiikin. Säveltäjästä ei kukaan ole nähnyt edes valokuvaa.
Tampere Jazz Happening 2025 soitettiin uusissa mutta väliaikaisissa tiloissa
TUOKIOKUVA | Jo 44. kertaa järjestetyn Tampere Jazz Happeningin yhdeksi huippuhetkistä nousi kitaristi Mary Halvorsonin tarjoilema avantgarde-cocktail.
Antonio Cartellierin Vuorenhenki heräsi parin vuosisadan unohduksesta – arvio Helsingin Barokkiorkesterin Musiikkitalon-konsertista
OOPPERA | Cartellieri sävelsi sinfonioita, konserttoja ja kirkkomusiikkia, mutta ooppera Rübezahl, der Herr der Berge on yksi hänen tunnetuimmista näyttämöteoksistaan.




