Ruumiimme kohtaamisesta – arviossa Susanna Leinonen Companyn Raw-kolmoisesitys

10.10.2025
levoton tuhkimo by hanna maria gronlund kulttuuritoimitus INSTA

Kuvat: Mirkku Merimaa

TANSSI | Tanssin talossa nähdään Leinosen koregrafiat Ei kukaan, vain ystäväsi, Suo tihkua vihreä tammi sekä Pain Killer.

”Yhteinen lanka kaikille kolmelle teokselle on ruumiillisuuden tutkiminen.”

Susanna Leinonen Company: RAW – Triple Bill. Teokset: Ei kukaan, vain ystäväsi (2000), Suo tihkua vihreä tammi (2003), Pain Killer (2025). Helsingin Tanssin talo 8.–11.10.2025.

RAW – Triple Bill sisältää nimensä mukaisesti kolme eri tanssiteosta, Susanna Leinosen uran eri kausilta. Susanna Leinonen Company viettää pian 25-vuotisjuhlaansa ja lisää teoksia on luvassa. SLC on tullut tunnetuksi myös yhteisöteoksista, joihin on pestattu ei-ammattitanssija-ikäihmisiä.

Susanna Leinosen vankan klassisen baletin taustan tuntien oli mielenkiintoista nähdä näiden kolmen teoksen kautta, miten hänen koreografiansa etenevät yhä etäämmäs baletin muotokielestä, säilyttäen silti jotain sen uljaudesta.

* *

Ensimmäinen koreografia Ei kukaan, vain ystäväsi (2000) on rivakkaliikkeinen ja energinen tutkielma kolmen ihmisen ystävyydestä, siitä kilpailusta ja trion suhteen kehittymisestä. Teos alkaa täydessä hiljaisuudessa, kunnes Tapani Rinteen ambient-jazz alkaa kommentoida ja johdattaa liikettä.

Susanna Leinonen ja useimmat SLC:n tanssijat ovat saaneet klassisen baletin koulutuksen, jota SLC pyrkii tietoisesti uusintamaan ja rikkomaan. Ei kukaan, vain ystäväsi toimii baletin muotokielellä, mutta välillä aina särkee sen, hyvin hienopiirteisesti ja tarkasti.

* *

Suo tihkua vihrea tammi Trickle Green Oak RAW Triple Bil Kuva Photographer Mirkku Merimaa PuvustusCostume designer Erika Turunen 1 scaled

Suo tihkua vihreä tammi (2003).

Leinosen koreografioiden klassikoksi vakiintunut, neljälle tanssijalle tehty Suo tihkua vihreä tammi on puolestaan tilausteos Kansallisbaletille.

Tanssi alkaa tanssijan tarpoessa kuin suossa. Tunnelma on mystinen, elokuvamainen. Olli-Pekka Koivusen suunnittelemat valot paljastavat kuin sumun keskeltä muita tanssijoita. Mia Erlinin musiikkia kommentoiden liikkuvat tanssijat tuntuvat edellisen teoksen tavoin lähtevän baletista, mutta liikekieli katkeaa kuin rasiassa tanssivalla ballerinalla, joka rikkotuu. Puolitutuhameet ja höyhenmäinen, linnunsiipeä muistuttava lavastuselementti tuntuvat viittaavan klassisen baletin tunnetuimpiin teoksiin, niihin joutsenteemaisiin.

* *

Pain Killer RAW Triple Bill Kuvaaja Photographer Mirkku Merimaa Puvustus Costume designer Sari Nuttunen 1 scaled

Pain Killer (2025).

Viimeisenä esitetty Pain Killer on uunituore, tänä vuonna ensi-iltansa nähnyt teos. Ensi-illassa Susanna Leinonen kertoi teoksen olevan samaa jatkumoa kuin hänen aiempi teoksensa Nasty, jonka hän teki Trumpin tultua valituksi ensimmäiselle presidenttikaudelleen. Teos siis kommentoi ihmisen nykytilaa ja tekee sen esittämällä vaikeutemme kohdata ruumiimme.

Teos alkaa valot päällä, tanssijoiden juostessa näyttämön poikki. Tästä alkaa kiivas pyöritys, joka tuntuu käsittelevän ihmisen kipupisteitä ja niistä eroon pyrkimistä. Joskus ollaan teollisen tuntuisen ja maanisesti toistuvan liikkeen vankeja. Välillä haavoitetaan toista. Kasperi Laineen musiikki vaihtuu välillä kivun lääketieteellisen määritelmän lukemiseksi.

Yhdessä kohtaa kaksi tanssijaparia on vuorovaikutuksessa, toinen raa’an brutaalisti toista rääkäten, toinen kauniin sulavasti toiseen reagoiden. Lopun kaksintanssi on kuulaalla tavalla äärimmäisen kaunis. Sitten tanssijat poistuvat katsomon sivuja pois.

Tanssijoiden määrä lisääntyy teos teokselta, kolmesta neljään ja viimeisimmässä kuuteen. Yhteinen lanka kaikille kolmelle on ruumiillisuuden tutkiminen. Pain Killerissä, jossa on sekä mies- että naistanssijoita, tunnutaan olevan sukupuolten välissä. Klassisen baletin tyyliin ei korosteta mies- ja naistanssijoita erilaisiksi sen enempää puvustuksella kuin tanssin liikekielelläkään.

Eija Niskanen

Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua

Evästeinfo
Kulttuuritoimitus

Eväste on pieni tekstitiedosto, jonka internet-selain tallentaa käyttäjän laitteelle tämän tekemän sivustovierailun yhteydessä. Evästeitä tallennetaan ainoastaan niiltä sivustoilta, joita olet käynyt katsomassa. Evästeisiin ei sisälly henkilökohtaisia tietoja ja ne ovat sivustojen kävijöille vaarattomia: ne eivät vahingoita käyttäjän päätelaitetta tai tiedostoja, eikä niitä voi käyttää haittaohjelmien levittämiseen. Käyttäjän henkilötietoja ei voida tunnistaa pelkkien evästeiden avulla.

Evästeet vaikuttavat positiivisesti mm. käyttäjäystävällisyyteen, sillä niiden avulla valitsemasi sivusto avautuu jatkossa nopeammin vrt. ensimmäinen vierailukerta.

Evästeet voidaan ryhmitellä pakollisiin sekä ns. toiminnallisiin evästeisiin, jotka liittyvät esim. tuotekehitykseen, kävijämäärien seurantaan, mainonnan kohdentamiseen ja raportointiin.

PAKOLLISET EVÄSTEET

Pakollisia evästeitä ei voi estää, sillä ne liittyvät tietoturvaan ja sivuston teknisen toiminnan mahdollistamiseen. Esim. tällä sivustolla käytössä olevat sosiaalisen median jakonapit ovat oleellinen ja itsestäänselvä osa nykypäivän modernin sivuston teknistä rakennetta - siksi sosiaalisen median laajennuksia ei voi erikseen aktivoida tai deaktivoida. Käyttämällä kyseisiä jakolinkkejä hyväksyt sen, että somepalvelujen ylläpitäjät saavat tapahtumasta tiedon, jota ne voivat yhdistää muihin toisaalta kerättyihin tietoihin.

TOIMINNALLISET EVÄSTEET

Tällä sivustolla on käytössä ainoastaan yksi erikseen lisätty toiminnallinen eväste Google Analytics, joka on mahdollista sulkea pois päältä.

Pakolliset

Ilman näitä sivuston tekniseen toimintaan voi tulla ongelmia.

Google Analytics

Sivustoon on liitetty Google Analyticsin tuottama eväste, jolla seuraamme verkkosivuston vierailumääriä ja sivuston yleistä käyttöä.