Kuva: TampereRaw
KONSERTTI | Tampere Guitar Festivalin päätöskonsertissa kuultiin aikamme musiikkia Vuokko Lahtisen, TampereRaw’n ja Pablo Márquezin laadukkaasti tulkitsemana.
Tampere Guitar Festival. TampereRaw: The Sound of Our Days. Tampereen konservatorio 7.6.2025.
21. Tampere Guitar Festival (4.–7.6.205) päättyi tyylikkäästi kapellimestari Vuokko Lahtisen johtaman TampereRaw’n konserttiin, jonka huipensi Jukka Tiensuun (s. 1948) kitaralle ja yhtyeelle säveltämä minikonsertto Kiva. Vuonna 2024 valmistunut teos on kitarafestivaalin tilausteos ja se kuultiin nyt maailman kantaesityksenä.
Pienoisessa konsertossa on ytyä. Sen lyhykäiseen kestoon ei mahdu yhtään tarkoituksetonta hetkeä. Kitara on koko ajan liikkeessä, ja vaikka sen eleet ovat melko pieniä, niissä on latausta ja sisältöä. Sama koskee yhtyettä, joka kommunikoi kitaran kanssa jatkuvasti – kommentoi, jäljittelee ja välillä säestääkin sitä. Kivaan mahtuu monenlaisia maisemia ja niiden nopeita, mutta johdonmukaisia muutoksia. Konsertto on keskusteleva ja vaikka kitara soi solistina, se on samalla yksi yhtyeen jäsen.
Puhallinten (käyrätorvi, huilu, klarinetti) ketterä käyttö Kivan käänteissä ilahdutti ja välillä olin kuulevinani teoksessa myös hieman huumoria. Kuten konsertin oivallisesti johtanut kapellimestari Vuokko Lahtinen teoksen juonnossa kiteytti: ”Tiensuun musiikki säteilee valoa älyllisyydellään, luonteikkuudellaan, vaativuudellaan muusikoille ja silti syvällä tarkoituksenmukaisuudellaan.”
Pablo Márquezin ja viimeistellysti soittaneen TampereRaw’n tulkinta oli tutkittu, ilmatiivis ja kirkas.
* *
Kiehtova oli myös Márquezin soolonumerona kuultu kappalekaksikko, jonka muodostivat Franz Schubertin Doppelgänger (1828) ja Henrik Dewesin Elixier (2023). Teosten syntyaikojen välillä on liki kaksi sataa vuotta, mutta ne liittyvät toisiinsa siten, että Dewes käyttää teoksensa lähtökohtana ja osittain myös materiaalina Schubertin kappaletta.
Toinen siihen vaikuttanut teos on E. T. A. Hoffmannin romaani, jonka suomenkielinen nimi vuoden 1930 käännöksen mukaan on Paholaisen eliksiirit. Kaksoisolennon/peilikuvan ja todellisuuden vaihtelu toteutuu teoksessa kitaran soittotavan vaihdellessa kiinnostavasti ”normaalista” näppäilystä otekäden takana – kuin sen varjossa – soiviin säveliin.

Pablo Márquez. Kuva: Juan Hitters
* *
Konsertissa kuultiin myös huilisti Marianne Järvisen tinkimättömästi tulkitsema Sofija Gubaidulinalle Sonatina (1973) sekä Roope Mäenpään viulun ja klarinetin hiljaisia sävyjä kunnioittava Lähi (2020), jonka tyynen pinnan alla väreilevät tunteet pyrkivät välillä pulpahtelemaan kuuluville. Anna Angervon ja Janne Pesosen esittämä Lähi sijoittuu pandemia-aikaan samoin kuin konsertin avannut Pasi Lyytikäisen teos Taival, joka kantaesitettiin Tampere Biennalen tilausteoksena Biennale 2.0 -lähetyksessä Yle Radio 1:ssä vuonna 2019.
– Luonnossa on yhtenäisyyttä luovia, ison mittakaavan asioita, kuten metsä, taivas ja vesi, mutta maisema on myös täynnä pieniä, täysin uniikkeja detaljeja. Musiikissa voi käyttää samaa logiikkaa. Tämä innosti minua valtavasti, kertoi Lyytikäinen tuolloin.
Taival edustaa Lyytikäisen kertoman mukaan uuskokkoslaista tyyliä, jossa on romanttisia ja klassisia aineksia meidän aikamme läpi suodatettuna. Taival etenee kauniisti ja vaihtelevasti, ja matkan varrella kohdataan pieniä ihmeitä. Teoksen sävelmaailma on puhdasta ja kuulasta. Taival on sävellys, jolle toivoo pitkää elämää ja lukuisia esityskertoja. Monitasoinen teos toteutui konsertissa ytimekkäästi ja huolitellusti, mutta heleästi ja lempeästi.
Kikka Holmberg
Suomen Kulttuurirahaston Pirkanmaan rahasto on tukenut kirjoittajan työtä.
* *
The Sound of Our Days
Esiintyjät
- TampereRaw Anna Angervo, viulu, Anni Tiainen-Hammo, alttoviulu, Maija Juuti, sello, Jarkko Uimonen, kontrabasso, Marianne Järvinen, huilu, Janne Pesonen, klarinetti, Pauliina Koskela, käyrätorvi, Harri Lehtinen, lyömäsoittimet
- Kapellimestari Vuokko Lahtinen
- Kitara Pablo Marquez
Ohjelmisto
- Pasi Lyytikäinen: Taival for Chamber Ensemble (2019)
- Roope Mäenpää: Lähi (2020)
- Sofia Gubaidulina: Sonatina for flute (1978)
- Franz Schubert: Doppelgänger (1828)
- Henrik Dewes: Elixier (2023)
- Jukka Tiensuu: Kiva – Mini Concerto for Guitar and Ensemble (2024, maailmankantaesitys, festivaalin tilausteos)
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Moderniin musiikkiin ja improvisaatioon erikoistunut We Jazz on ehkä turhankin runsas runsaudensarvi
FESTIVAALI | Kahdestoista We Jazz -festivaali soitettiin marraskuun viimeisenä viikonloppuna Helsingin Korjaamolla.
Tampere Filharmonia yllätti juhlakonsertissa: intialainen sitar lumosi nuoren yleisön
KONSERTTI | Arya-konsertto on uuden ajan klassista maailmanmusiikkia ja tekee sitarista vakavasti otettavan solistisoittimen mille tahansa konserttilavalle.
KiHaKaHa-konsertissa G Livelabin lavalla soittivat tasavertaisina esiintyjinä pienet koululaiset ja ammattimuusikot
KONSERTTI | KiHaKaHa-hankkeen konsertissa kuultiin kamarimusiikin uusia tuulia sekä luontokävelyn, äänimaisemien havainnoinnin ja tarinoinnin pohjalta musiikiksi kasvanut Soiva metsä.
Muumimusiikki soi Musiikkitalolla – vieraana säveltäjä Sumio Shiratori
KONSERTTI | Moni on kuullut ja tunnistaa 1990-luvun Muumilaakson tarinoiden haikeankauniin musiikin. Säveltäjästä ei kukaan ole nähnyt edes valokuvaa.




