Kuva: Red Nose Company
TEATTERI | Klovneriaan erikoistunut Red Nose Company tekee klassikoista puolipilailevia revyymäisiä esityksiä. TTT:n lavalla nähtävässä Aleksis Kivessä parasta on rytmi.
”Täysi laukka on päällä vailla tyhjiä tai hidastelevia kohtia, liki svengaten, joskus miltei slapsticks-tyyliä lähentyen.”
ARVOSTELU
Red Nose Company: Aleksis Kivi
- Ohjaus ja käsikirjoitus: Tuukka Vasama, Linda Wallgren, Timo Ruuskanen sekä Eva Buchwald
- Näyttelijät: Timo Ruuskanen ja Tuukka Vasama
- Esitys: Tampereen Työväen Teatteri 26.10.2022. Esityskalenteriin tästä.
Red Nose Company tekee klassikoista puolipilailevia revyymäisiä esityksiä. Ryhmä on ensimmäinen klovneriaan erikoistunut ammattiteatteri Suomessa. Se tekee kiertueita ympäri maata. Tämäkin esitys toteutuu kuudessa kaupungissa.
Aleksis Kivestä tehty yli kaksituntinen kooste sisältää elämäkertaa ja tekstejä teoksista sekä kirjeistä. Aineisto ei ole runsas, vaan käsikirjoittajakvartetti on ottanut mukaan kulmakiviä esitystä vahvistaviksi ja selkeyttäviksi teemoiksi.
Korostuneiksi pääasioiksi Kivestä löytyvät suomen kieltä ensimmäisenä täysillä käyttävä kirjailija, aikanaan ristiitainen ja parjattu taiteilija, nyttemmin kaanoniin nostettu kansalliskirjailija.
Suhtautuminen peittää osin Kiven tekijälaadun, sillä yhteen esitykseen ei mahdu tekstiesimerkkejä kovin paljon. Seitsemän veljeksen ohella tilaa käsittelyssä saavat eniten näytelmät Kullervo, Nummisuutarit, Lea, Canzio, Karkurit ja Olviretki.
Elävä rytmi
Esityksen paras puoli on rytmi. Täysi laukka on päällä vailla tyhjiä tai hidastelevia kohtia, liki svengaten, joskus miltei slapsticks-tyyliä lähentyen.
Hyviä olivat viitteet nykyaikaan, esimerkiksi puolivahingossa heitetty Nykäsen Matin aforismi, muka Kiven tekstinä. Pilaa tehtiin kansallisaarteen kiveen hakatusta imagosta, ei kirjailijan teksteistä. Katsojien mieleen saattoi silti hiipiä ajatus Kiven aiheiden ja tekstien vanhentumisesta.
Mitä olisi voinut?
Ehkä kaipaamaan jäi runoutta, Kiven lyyristä puolta. Alkupuolen Kaukametsä herätti toiveita runojen esilletuomisesta, mutta se ei toteudu, edes lauluina. Voi olla, ettei oikeuksia esimerkiksi sävellysten lainaamiseen ole helppo saada? Avanti!-jouset toki soivat kauniisti esityksen mukana.
Kyllä Turun kaupunginteatterin Seitsemän veljestä 50 vuotta sitten oli kivimäinen yliveto! Siitä näkee vielä ainakin osia YLEn Elävästä arkistosta, jos haluaa nauttia Aleksis Kiven kielestä ja yleisinhimillisestä nerokkuudesta.
Red Nose Companyn esitys on viihdyttävä tietopaketti ja ilkikurinen kannanotto kirjallisuutemme kaanoniin. Rikkoen tahallaan toisistaan erottamattomien käsitteiden esteettisiä lakeja voi pelkistää, että tässä tulkinnassa sisältö kamppailee muodon kanssa ja jää hieman tappiolle. Yleisö nauttii.
Erkki Kiviniemi
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Annatuuli Saineen avantouintipäiväkirjat jalostuivat näyttämöteokseksi veden parantavasta voimasta
TAPAHTUMA | Suuri järvi – Digersjön yhdistää ilma-akrobatiaa, runoutta, musiikkia ja visuaalisuutta. Teos on osa Fiskarsissa järjestettävää Tanssiva meteoriitti -tapahtumaa, jossa kaiken keskellä on vesi.
Vangitsevaa pelon ja kauhun balettia – arviossa Kansallisbaletin Jekyll & Hyde
BALETTI | Robert Louis Stevensonin goottilaisen kauhun klassikko yhdistää Val Caniparolin koreografiassa klassista ja modernia liikekieltä puolalaisten säveltäjien tuotantoon.
Käärmeenpääntallaajien hurmoksellisessa messussa polskataan viimeiseen hyppyyn asti
TEATTERI | Elämyksellinen kantaesitys Tampereen Työväen Teatterissa yhdistää suomalaisen modernin etnomusiikin ja tanssitaiteen parhaimmiston.
Helsinki Dance Companyn 50-vuotisnäytös on tiivis tunti tiukkaa tanssitykitystä – arviossa Special Night
TANSSI | Anton Lachkyn koreografialle rakentuvan esityksen läpileikkaava teema on mielen ja kehon syvyyksiin meneminen yhden illan aikana, surrealistinen matka kehoon, tanssiin, mieleen.