Ulla Lundelin (Kaisa Hela) ja Sakari Koskinen (Tommi Raitolehto). Kuva: Harri Hinkka
TEATTERI | Osuva roolitus ja loistelias näyttelijäntyö nostavat Komisario Koskisen ja pahanpuhujat kesäteattereiden kermaan. Tampereen Komediateatterin uusi dekkaritarina puhuu tamperetta kaikilla tasoilla.
”Sakari Koskinen on uskottava niin ulkonäöltään kuin puheiltaan, sopivan rauhallinen ja ikäinen, jopa näköinen.”
ARVOSTELU
Komisario Koskinen ja pahanpuhujat
- Ohjaus: Panu Raipia
- Käsikirjoitus: Seppo Jokinen ja Panu Raipia
- Ensi-ilta: Tampereen Komediateatteri 9.6.2022
Kirjailija Seppo Jokinen ja ohjaaja Panu Raipia ovat tienneet, mikä vetoaa yleisöön. Jo näytelmän avausmusiikin ensi tahdit osuvat suoraan tamperelaisen katsojan sydämeen, ja sitten se on menoa!
Nopea ja nokkela dialogi, vauhdikas tempo ja ennen kaikkea tamperelaista tamperelaisille. Murre sujuu etenkin Pekiltä – Jari Ahola saisi jopa revitellä vahvemmin tampereen kiälen taitojaan – ja Tapparan mies on ihan huippu.
Tamperelaisista paikoista mainitaan ainakin ökyareena, Hallituskatu ja torit, kummatkin. Turkulaiset saavat pakolliset omat osumansa, Tampereella kun ollaan. Kuopiossakin käydään.
Näytelmä on kaikin tavoin kirjoille – ja Tampereelle – enemmän uskollinen toisin kuin dekkarisarjasta esimerkiksi televisiolle viime aikoina tehdyt muuten hienot tulkinnat. Tutut henkilöhahmot tunnistaa heti, kun he astuvat lavalle. Kaisa Hela on kahden kriitikon mielestä kaikkien aikojen ylivoimaisesti paras Ulla Lundelin. Ulla on niin Ulla, silittääkin Sakaria lempeästi vaivihkaa kuin ”oikeassa elämässä” kirjojen sivuilla.
Myös Tommi Raitolehdon Sakari Koskinen sopii kolmen kriitikon mielikuviin: hän on uskottava niin ulkonäöltään kuin puheiltaan, sopivan rauhallinen ja ikäinen, jopa näköinen.
Musiikin voiman hyödyntäminen jää valitettavasti alkutahteihin, sen tehtävänä on vain toimia pakollisina välikkeinä. Näyttelijäntyö korvaa kuitenkin kaikki puutteet. Veli-Pekka Simo (Tuukka Huttunen) on juuri niin stadilainen kuin pitääkin. Jyrki Mänttäri tekee monta pientä roolia, ja ne ovat taitavia. Elina Rintala loistaa kohtalokkaana naisena niin kuin vain hän osaa.
Jännitys ei nyt henkeä salpaa, mutta tarina on tarpeeksi mielenkiintoinen dekkariksi. Ratkaisu säästyy loppumetreille. Esityksen päätteeksi Ullaa esittävä Kaisa Hela esittää pyynnön, että juonipaljastuksia ei sitten yhtään kerrottaisi eteenpäin. Ei kerrota! Todetaan vain, että juoni alkaa, kasvaa ja ratkeaa uskollisesti kirjojen tarinoiden tapaan.
Lopputaputusten jälkeen on sellainen olo kuin olisi lukenut uuden kirjan.
Marita Salonen ja Päivi Vasara
Komisario Koskinen ja pahanpuhujat
- Ohjaus: Panu Raipia
- Käsikirjoitus: Seppo Jokinen ja Panu Raipia
- Rooleissa: Tommi Raitolehto, Jari Ahola, Kaisa Hela, Tuukka Huttunen, Jyrki Mänttäri, Saara Pohjoismäki, Jere Riihinen, Elina Rintala, Sanni Saikkonen, Aku Sajakorpi, Satu Silen, Iisa Lehtinen / Idalilja Raipia.
- Ensi-ilta: Tampereen Komediateatteri 9.6.2022. Esityksiä on 5.8.2022 asti. Esityskalenteriin täältä.
Myös nämä saattavat kiinnostaa sinua
Pikkuvirkamies vajoaa Mielipuolen päiväkirja -tulkinnassa hulluuteen viimeisenä itsesuojelun keinona
TEATTERI | Gogol-kevät Joensuussa jatkuu. Reviisorin jälkeen vuorossa on Mielipuolen päiväkirja Näyttämöllä. Jukka Moskuvaara työryhmineen tekee upeaa työtä.
Teatteri Fiaskon Reviisori on satumaisuudestaan huolimatta osuvaa ja viiltävää satiiria
TEATTERI | Joensuulainen Teatteri Fiasko vääntää tulkinnassaan Reviisorista asetelman rautalangasta ja ilottelee sillä siekailematta.
Kauneus ja kakofonia kohtaavat – Erään itsemurhan anatomia Tampereen Työväen Teatterissa
TEATTERI | TTT:n kolmessa aikakaudessa kulkeva vierailuesitys Erään itsemurhan anatomia on tutkielma trauman ylisukupolvisista vaikutuksista.
Läsnäolon voima näyttämöllä kannattelee upeasti Eerika Rantasen tarinaa Tampereen Teatterissa
TEATTERI | Kolmen teatterin yhteistyönä syntynyt Eerika Rantasen tähänastinen elämä on erinomaisesti rytmitetty kokonaisuus, jota taitava näyttelijäkolmikko kannattelee taiten.